دانلود تحقیق پرخاشگری در فرهنگهای مختلف تحت word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود تحقیق پرخاشگری در فرهنگهای مختلف تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق پرخاشگری در فرهنگهای مختلف تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود تحقیق پرخاشگری در فرهنگهای مختلف تحت word :
در اسلام خشونت و پرخاشگری، در چه ابعاد و جنبههایی مورد بحث قرار گرفته است؟ در اسلام در سطحی گسترده به این مفاهیم برخورد میکنیم. در مقام بیان پرخاشگری و خشونت یا در مقام برشمردن مصادیق و آثار آن و یا در مقام ارزشیابی و توصیه به اجتناب از پرخاشگری یا مقدمات و زمینههای و نیز علل به وجود آورنده آن از این مفاهیم استفاده میشود.
1- تعریف پرخاشگری
چه تعریفی از پرخاشگری وجود دارد؟ رفتاری که به قصد آسیب رساندن به کسی یا چیزی انجام میشود.
آسیب شامل چه مواردی میگردد؟ آسیب شامل آزارهای روانی نظیر تحقیر، توهین و فحاشی نیز میشود.
2- انواع پرخاشگری
پرخاشگری به چه مواردی تقسیم میشوند؟ هر کدام را توضیح دهید. پرخاشگری به دو نوع تقسیم میشود: 1- پرخاشگری خالص یا عاطفی که به دلیل نوعی برانگیختگی عاطفی صورت میگیرد. 2- پرخاشگری ناخالص یا ابزاری، این پرخاشگری به مثابه ابزاری برای رسیدن به هدفی خاص به کار گرفته میشود.
بحث ویژه: بررسی رابطه مجازات با پرخاشگری و اهمیت مؤلفه قصد
دو موضوع که خیلی زیاد در باب پرخاشگری مطرح میشود چیست؟ نخست این که آیا دفاع از آب و خاک، مجازاتها و اجرای حدود و... از مصادیق پرخاشگری به معنی مصطلح هست یا خیر. دوم این که اگر چنین باشد و اینها از موارد پرخاشگری باشند در مقام ارزشیابی چه تحلیلی برای آنها داریم: آنها را مثبت ارزیابی میکنیم یا منفی؟
چگونه مجادلاتی که پیرامون اجرای حدود و... که از مصادیق پرخاشگری است حل میشود؟ با یک بیان میتوان گفت که از آنها که در موارد دفاع و مجازاتها به طور مسلم آسیب رساندن هست ولی قصد آسیبرسانی در این موارد جنبه مقدمی و ثانوی دارد و و تعریف پرخاشگری شامل آن نمیشود. این موضوع اصلاً مجال طرح پیدا نمیکند.
چرا اشکال متنوع رفتارهای خشن در اسلام به طور مطلق رد یا تأیید نمیگردد؟ به یقین اسلام در موارد دفاع و مجازات برخوردهای خشن و سخت را جایز میدند و اینگونه برخوردها را اگرچه به عنوان آخرین راهحل ما برای حفظ مصالح جامعه و افراد و حتی خود فرد مجازات شونده به کار میبرد و از آن به عنوان ابزاری برای تربیت و اصلاح، تنبیه و حتی پیشگیری استفاده میکند.
چرا در قبال عمل مجرمی حکمی چون اعدام صورت میگیرد؟ در مورد مجرم رحمت اسلامی این گونع تحقق پیدا میکند که با از بین رفتنش (اعدام و...) فرصت آلودگی، گناه و سقوط پیشتر از او گرفته میشود و با تحمیل زجر مجازات، از آلودگی و گناه پاک میشود.
اسلام در برابر اصل غریزه پرخاشگری چه نظری دارد و چرا؟ از نظر اسلام اصل این غریزه در انسان ضروری است و بدون آن انسان در مقام دفاع از موجودیت و منافع خویش بر نمیآید و در مقابل خطرها خلع سلاح میشود و در معرض نابودی قرار میگیرد. اسلام در صدد تربیت و به اعتدال رساندن این قوه در انسان است.
3- دیدگاههای نظری درباره منشأ پرخاشگری
دو نظر عمدهای که در مورد منشأ پرخاشگری وجود دارد کدامند؟ پارهای از محققان، پرخاشگری را امری ذاتی میدانند و معتقدند که انسان با پرخاشگری آفریده شده است. در مقابل عدهای معتقدند که این رفتار مانند سایر رفتارهای انسانی از طریق فرآیند یادگیری آموخته میشود و اکتسابی است.
در میان طرفداران ذاتی بودن و اکتسابی بودن چه گرایشهایی وجود دارد؟ در میان طرفداران ذاتی بودن پرخاشگری برخی آن را دارای مبنای زیستشناختی و عدهای دیگر نظریه کشانندهای را پیش میکشند. در میان معتقدان به اکتسابی بودن پرخاشگری، عدهای طرفدار یادگیری اجتماعی و عدهای دیگر از یادگیری شناختی جانبداری میکنند.
3-1- دیدگاه ذاتی بودن پرخاشگری
دیدگاه ذاتی بودن پرخاشگری را تعیین کنید. این دیدگاه که قدیمیترین و معروفترین تبیین درباره پرخاشگری است، دیدگاهی است که براساس آن، پرخاشگری و خشونت در انسانها سرشتی است مطابق این دیدگاه انسانها فقط به این دلیل پرخاشگرند که بخشی از طبیعت آنها پرخاشگری است.
دانلود این فایل
دانلود بررسی سیمای اهل بیت در حدیقه الحقیقه دیوان سنایی تحت word دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود بررسی سیمای اهل بیت در حدیقه الحقیقه دیوان سنایی تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسی سیمای اهل بیت در حدیقه الحقیقه دیوان سنایی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود بررسی سیمای اهل بیت در حدیقه الحقیقه دیوان سنایی تحت word :
سیمای اهل بیت در حدیقه الحقیقه دیوان سنایی
چکیده:
دوستی با اهل بیت پیامبر اکرم (ص) یکی از موضوعات بسیار مهمی است که فکر و ذهن اغلب شعرا و نویسندگان را به خود مشغول کرده و این مودت و دوستی در آثار آنها نمود خاصی پیدا کرده است.
به نظر می رسد که اغلب شعرا و نویسندگان به حدیث معروف ثقلین و آیه تطهیر توجه خاص داشته و این حدیث و آیه را سرلوحه آثار خود قرار داده داده اند و نتایج این توجه در آثار آنها به خوبی نمایان است.
بسیاری از شعرای فارسی زبان بر اهمیت توجه به قرآن و عترت پیامبر واقف و آشنا بوده اند و بدین دلیل است که در آثار آنها اشاره های فراوانی به آیات قرآن و عترت پیامبر (ص) شده است.
سنایی نیز از شاعرانی است که از این قضیه مستثنا نبوده است و در آثار او به ویژه حدیقه الحقیقه و دیوان اشعار مدح و ستایش پیامبر اسلام و اهل بیت آن حضرت به طور چشمگیری دیده می شود. در آثار وی ارادت خاص و صادقانه او به اهل بیت پیامبر کاملاً آشکار و نمایان است و در جای جای این دو اثر برتری و سروری اهل بیت را به تصویر می کشد، و دوستی با اهل بیت را راه نجات و سعادت خواهی می داند[1].
حدیث ثقلین: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی فانهما لن یفتد فاحتی یردا علی الحوض
پیامبر خدا که درود خدا بر او و خانواده اش باد فرمود: من در میان شما دو چیز سنگین و گرانبها که کتاب خدا و عترت من که همان خانواده من هستند باقی می گذارم، این دو هیچ گاه از هم جدا نمی شوند تا اینکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.
با توجه به مضمون حدیث شریف ثقلین روشن می شود که هدایت وابسته به تمسک به قرآن و عترت است. نه قرآن تنها و نه عترت تنها، زیرا شناخت کامل و حقیقی قرآن فقط برای عترت میسر بوده و تنها عترت می توانند به کمک عظمت خدادادیش به حقایق قرآن کما هو حقه برسد و آن را در اختیار تشنگان عترت قرار دهد که انما یعرف القرآن من خو طب به[2].
آیه تطهیر: ... اطعن الله و رسوله انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً (سوره احزاب، آیه33).
و اینکه خدا و رسولش را اطاعت کنید، خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.
خداوند در پایان آیه 33 سوره احزاب در مورد اهل بیت صحبت می کند اما اینکه منظور از «اهل بیت» در اینجا چه اشخاصی می باشند در میان مفسران گفت وگو است. بعضی آن را مخصوص همسران پیامبر دانسته اند و آیات قبل و بعد را که در باره ی ازدواج رسول خداست را قرینه این معنی شمرده اند. اما با توجه به این مطلب که ضمیرهایی که در آیات قبل و بعد آمده عموماً به صورت ضمیر «جمع مؤنث» است در حالی که ضمایر این قسمت از آیه (انما... تطهیراً) همه به صورت «جمع مذکر» است و این نشان می دهد که معنی و مفهوم دیگری در نظر بوده است.
بعضی از مفسران از همین مرحله گام فراتر نهاده و آیه را شامل همه خاندان پیامبر اعم از مردان و همسران او دانسته اند، اما از سوی دیگر روایات بسیار زیادی در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده است که معنی دوم یعنی شمول همه ی خاندان پیامبر را نفی می کند و میگوید مخاطب در آیه فوق منحصراً پنج نفرند: پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، و حسن و حسین(ع)[3] به عنوان نمونه به دو مورد از این روایات اشاره می شود:
انس ابن مالک نقل کرد: پیامبر شش ماه تمام هنگام طلوع فجر از خانه بیرون می آمد و رهسپار مسجد می شد و مرتب در آن دم مقابل در خانه ی فاطمه (س) می ایستاد و میفرمود: اهل بیت به یاد نماز باشید خداوند می خواهد از شما اهل بیت هر گونه پلیدی را دور کند[4].
«در مناظره ای که بین امام رضا (ع) در مجلس مأمون با علمای مجلس در خصوص عترت صورت گرفت مطالب زیادی رد و بدل شد و سئوالات زیادی از امام پرسیده شد که امام به آنها پاسخ گفتند. یکی از این سئوالات این بود: ای اباالحسن آیا عترت فقط آل رسول الله هستند یا غیر آل وی را نیز شامل می شود؟ امام فرمودند: فقط آل رسول الله است. سپس مأمون گفت: آیا خدا عترت را بر همه ی مردم فضیلت داده است؟ امام فرمود: آری خدا در کتاب خود عترت را بر همه مردم فضیلت داده است[5]».
مذهب سنایی
در مورد مذهب سنایی نظرات متفاوتی وجود دارد. استاد بزرگوار مدرس رضوی در مقدمه دیوان سنایی در مورد مذهب وی اینگونه بیان می کند که “عده ای معتقدند که سنایی در زمان جوانی پیرو اهل سنت بوده است و اشعار او را دلیل بر این ادعا می دانند[6]”. به عنوان نمونه به بعضی از این ابیات اشاره می شود.
خلق پیغمبر کجا تا از بزرگان عرب |
|
جور و رنج ناسزان از پی یزدان کشد |
صادقی باید که چون بوبکر در صدق و صواب |
|
زخم مار و بیم دشمن از بن دندان کشد |
یا نه چون عمر که در اسلام بعد از مصطفی |
|
از عرب لشکر زجیحون سوی ترکستان کشد |
پارسایی کو که در مجراب و مصحف بیگناه |
|
تا زغوغا سوزش شمشیر چون عثمان کشد |
حیدر کرار کو کاندر مصاف از بهر دین |
|
در صف صفین ستم از لشکر مروان کشد |
|
|
(دیوان/ص859/بیت6تا10) |
نام عمر از عدل بلند است و گرنی |
|
یک کوی ندانم که در آنجا عمر ی نیست |
|
|
(دیوان/ص100/ب19) |
بیش از آن در راه ین بد صد هزار اسفندیار |
|
گرد هفت اقلیم اکنون یک سپه سالارکو |
یک جهان بوبکر و عثمان و علی بینم همی |
|
آن حیا و حلم و عدل و صدق آن هر چارکو |
|
|
(دیوان/ص575/بیت4و5) |
ای چو عثمان و چو حیدر شرم روی و زورمند |
|
وی چو بوبکر و چو عمر راستگوی ودادگر |
|
|
(دیوان/ص279/ب3) |
آری به زخم ماری ابوبکر صبر کرد |
|
تا لاجرم و زیر بنی گشت و یار غار |
|
|
(دیوان/ص237/بیت5) |
صادقین بوبکر بود و قانتین فرخ عمر |
|
منفقین عثمان، علی مستغفر بن آمد بهم |
|
|
(دیوان/ص363/ب11) |
“این دسته معتقدند که سنایی در اواخر عمر خود و هنگام نظم «حدیقه الحقیقه» به مذهب تشیع گراییده است و حدیقه را شاهد بر این امر می دانند”[7].
البته با توجه به اینکه سنایی در حدیقه نیز اشعار زیادی را آورده است که در آن به توصیف ابوبکر و عثمان و عمر پرداخته است نمی توان ادعای این افراد را مبنی بر اینکه سنایی در موقع سرودن حدیقه به مذهب شیعه گراییده است را چندان قبول کرد.
سنایی در “حدیقه الحقیقه” به ستایش ابوبکر می پردازد و ابیات را با این حدیث از پیامبر (ص) آغاز می کند:
انا مدینه الصدق و ابوبکر بابها.
مشورت را و زیر پیغمبر |
|
روز خلوت مشیر پیغمبر |
جان فدا کرده در ره دین |
|
زانکه بد از نخست آگه دین |
شمع دین بود مصطفی جانش |
|
جان بوبکر بود پروانش |
(حدیقه الحقیقه/ به اختصار از ص155 تا160)
سپس عمر را مدح و توصیف می کند و شعر را با این حدیث آغاز می کند:
انا مدینه الصدق و ابوبکر بابها.
بود عدل عمر ز بی مکری |
|
آینه صدق روی بوبکری |
کان اسلام و زین ایمان بود |
|
صدق او عقل و عد را کان بود |
از عمر یافت دین بها و شرف |
|
اینت دین را شده گزیده خلف |
(حدیقه الحقیقه/ به اختصار از ص160 تا 164)
و بعد از آن عثمان را می ستاید و سخنش را با این حدیث آغاز می کند:
انا مدینه الحیاء و عثمان بابها
آنکه برجای مصطفی بنشست |
|
برلبش شرم راه خطبه ببست |
دانلود این فایل
دانلود بررسی تقسیمات سیاسی استان تهران تحت word دارای 108 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود بررسی تقسیمات سیاسی استان تهران تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
مقدمه
• موقعیت کشوری
استان تهران با وسعتی حدود 18956 کیلومتر مربع بین 34 تا 5/36 درجه عرض شمالی و 50 تا 53 درجه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از شرق به استان سمنان و از غرب به استان قزوین محدود شده و مرکز آن شهر تهران است.
بر پایه آخرین تقسیمات کشوری، استان تهران در سال 1373 دارای 9 شهرستان، 22 شهر، 20 بخش، 62 دهستان و 1947 آبادی است.
شهرستانهای آن عبارتاند از:
شهرستان تهران، شهرستان دماوند، شهرستان ری، شهرستان ساوجبلاغ، شهرستان شمیرانات، شهرستان شهریار، شهرستان کرج، شهرستان ورامین، شهرستان اسلامشهر.
«جغرافیای طبیعی و اقلیم»
• ارتفاعات
استان تهران با رشته کوههای البرز از استانهای شمالی ایران جدا شده است. بخش مرتفع البرز در مرز شمال استان به 1500 متر میرسد که در سمت شمال غربی کشیده شده است. در ارتفاعات بالایی کوهستان البرز که دارای شیب نسبتاً تندی است، امکاناتی بسیار محدود برای دستیابی به منابع آب و کشاورزی وجود دارد. از این رو جمعیتی بسیار اندک در این نواحی ساکن شدهاند. شهرستان و تقریباً همه شهر دماوند در این ارتفاعات قرار گرفته است.
ارتفاع رشتهکوههای البرز به سوی شرق افزایش مییابد و در ارتفاع 5678 متری (قله دماوند) به بالاترین حد خود میرسد. قله دماوند در مرکز البرز قرار دارد و مرتفعترین قله میان چکادهای آسیای غربی و اروپا است. قله دماوند آتشفشانی خاموش است که اکنون آخرین مرحلههای پیش از خاموشی کامل را میگذراند و خروج گازهای گوگردی و چشمههای معدنی این ادعا را تایید میکند.
در شمالشرقی استان، کوههای سوادکوه و فیروزکوه قرار دارد و به ارتفاعات شهمیرزاد در شرق میپیوندد.
دیواره جنوبی کوههای البرز مرکزی را در استان تهران کوههای لواسانات و قرهداغ و کوههای شمیرانات که بلندترین نقطه آن قله 3933 متری توچال میباشد، در بر گرفته است. از دیگر ارتفاعات استان میتوان به کوههای حسنآباد و نمک در جنوب، بیبی شهربانو و القادر در جنوب شرقی و ارتفاعات قصر فیروزه در شرق اشاره کرد.
• پوشش گیاهی
موقعیت آب و هوایی استان تهران، چه در مناطق کوهستانی و چه در دشتها، موجب پوشش گیاهی از نوع نیمه صحرایی شده است. بارندگی اندک و خشکی هوا باعث رشد خار و بوته استپهای صحرایی و نیمه صحرایی به ویژه در بلندیهاست.
نواحی جلگهای و دشتهای استان تهران با شیبی ملایم از شمال شرقی به سوی جنوب غربی کشیده شده است. این مناطق به علت هموار بودن، وضعیتی مناسب برای کشاورزی و تجمع کانونهای زیستی فراهم آورده است.
دشتهای گسترده استان در محدودههای ورامین، تهران و کرج گسترش یافته و شهرهایی پرشمار را در حوزههای خود پدید آورده است. دشتهای استان تهران از هشتگرد آغاز میشوند و تا دشت ورامین ادامه مییابند. بخشی از این دشت آبرفتی، در جنوب استان تهران واقع شده است که با ارتفاع 790 متر از سطح دریا پستترین قسمت استان است. این دشتها از شمال به دامنههای جنوبی البرز و از جنوب به شورهزارها و حاشیه کویر مرکزی و یا رودخانههای شور میانجامند. پوشش گیاهی این ناحیه از گونههای گیاهی خاردار است.
دانلود این فایل
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
دانلود پاورپوینت شاخصهای ارزیابی مدیریت عملکرد کارکنان تحت word دارای 5 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت دانلود پاورپوینت شاخصهای ارزیابی مدیریت عملکرد کارکنان تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
لطفا به نکات زیر در هنگام خرید
دانلوددانلود پاورپوینت شاخصهای ارزیابی مدیریت عملکرد کارکنان تحت word
توجه فرمایید.1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه
دانلوددانلود پاورپوینت شاخصهای ارزیابی مدیریت عملکرد کارکنان تحت word
قرار داده شده است
2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید
3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد
4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است
بخشی از متن دانلود پاورپوینت شاخصهای ارزیابی مدیریت عملکرد کارکنان تحت word :
متن ندازد
دانلود این فایل
دانلود مقاله سیستم های خبره تحت word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله سیستم های خبره تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله سیستم های خبره تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن دانلود مقاله سیستم های خبره تحت word :
سیستمهای خبره شاخهای از علم نسبتاً جدید هوشی مصنوعی میباشند.
Charmonand king / 1985 , keller / 1987 , rouch – hindin / 1985 , bonnet / 1985 rouch – hindin 1986 (a) , rauch – hindin /1986 (b) ,
charniackandmcdermon 1985 watermun/ 19876
و این سیستم ها در سطوح دستیاری ، مشاوره و تخصص عمل میکنند ( شکل 1)
شکل 1-هوش مصنوعی و شاخه های ان
سیستمهای خبره برای تقلید عملکرد یک فرد متخصص و خبره در برخورد با یک مسئله خاص طراحی شدهاند. به عنوان مثال سیستمهای خبره موجود در شرکت دو پونت (Dupont) در زمینه انتخاب فرآوردههای شیمیایی با توجه به نیاز مشتریان ، عیب یابی تجهیزات و زمان بندی عملیات ماشینهای موجود در واحدهای تولیدی مربوطه به کار گرفته می شوند. این سیستمها در جاهای دیگر در زمینههای تخصصی اطلاع رسانی ، مدیریت فروشی ، انتخاب روشهای مخابراتی و جمع آوری اطلاعات ، پیکربندی سیستمهای کامپیوتر ( سخت افزاری ) عیب یابی و تعمیر خطوط تلفن و شاخههای مختلف برنامه ریزی و تصمیمگیری به کار گرفته میشوند ( 1982 / mockloer )
سیستم خبره ، کاربر را قادر به مشاوره با سیستمهای کامپیوتری در مورد یک مسئله و یافتن دلایل بروز مسئله و راهحلهای آن میکند در این حالت مجموعهی سخت افزار و نرم افزار تشکیل دهنده سیستم خبره اقدام به طرح سوالات مختلف و دریافت پاسخهای کاربر ، مراجعه به پایگاه دانش ( تجربیات قبل ) و استفاده از یک روش منطقی برای نتیجه گیری و نهایتاً ارائه راه حل مینمایند. همچنین سیستم خبره قادر به شرح مراحل نتیجهگیری خود تا رسیدن به هدف و چگونگی نتیجه گیری و دلیل مطرح شدن یک سوال اجرایی در روش حرکت تا رسیدن به هدف خواهد بود.
به طور کلی میتوان گفت روش سیستم خبر تقلید از انسان در مواردی است که نیاز به تجربه برای تصمیم گیری باشد.
- کاربر سیستمهای خبره
به طور کلی میتوان کاربردهای سیستم خبره را به صورت زیر دسته بندی کرد :
ارائه پیشنهادات و توصیههای کارشناسانه ، و تخصصی برای افراد غیر متخصص ( از طریق پرسش و پاسخ )
یاری رساندن به افراد متخصص ،( جمع آوری اطلاعات مبتنی بر مشاهدات یا ارزیابی و تحلیل موقعیت ، کنترل موارد فراموش شده )
جایگزینی افراد متخصص به هنگام غیبت ، عدم دسترسی به دلیل هزینه سنگین و عدم توانایی کار به دلیل شرایط خطرناک محیطی ( ارزیابی موقعیتها با توانایی استنباط و نتیجه گیری و استفاده از پایگاه دانش و اطلاعات )
استفاده به عنوان یک ابزار آموزشی ،( با استفاده از پایگاه دانش و موتور استنباط گر)
همچنین از دیدگاهی دیگر میتوان استفاده از سیستمهای خبره را به دلایل زیر مورد توجه قرار داده :
دستیابی به تخصص ، بدست آوردن پایگاهی از دانش و روشهای تحلیلی برای دستیابی به راه حل مسائل بلقوه ، دلیل توسعه سیستم خبره میباشد.
کاستن ریسک حاصل از خطاهای انسانی ، خستگی ، فراموشی ، بیداری ، فشارهای روانی و عوامل مشابه دیگر منابع بلقوه وقوع خطا و سوء عملکرد یا نتیجه گیری نادرست افراد متخصص میباشند. سیستمهای کامپیوتری با حذف این عوامل ریسک حاصل از عملکرد ناموزون در سطوح تصمیم گیری را به حداقل ممکن کاهش داده یا در مواردی به طور کلی حذف میکنند.
برای مرتبط کردن حجم وسیعی از اطلاعات ضروری مورد نیاز ، در این زمینه میتوان از کاربردهایی مانند تشخیص مشکلاتی که باعث توقف کار میگردند ، تشخیص مکان خرابی یا ضعف در ماشین آلات ، تجهیزات و یا محصولات تولیدی ، تشخیص دلیل وقوع مسائل در یک سیستم کنترل فرایند ، یاری رساندن در امر بازاریابی در شرایط رقابتی ، مشاوره در تدوین استراتژیها و توصیههای مربوط به تأمین موجودیها و مدیریت کالای انبار ، نام برد.
- مشخصات سیستمهای پشتیبانی خبره
سیستمهای خبره دارای مشخصه های مخصوص به خود می باشند که آنها را از دیگر سیستمهای کامپیوتری مجزا میسازند. این مشخصات را میتوان به شکل زیر دسته بندی کرد :
- سیستمهای خبره بر دانش متمرکز شدهاند – انواع مختلف دادهها را مورد استفاده قرار میدهند. از روشهای ابداعی و حسی استفاده میکنند - از توان برهان آوردن استفاده میکنند – دلیل و برهان را تشریح میکنند – در مواردی که دادهها از دست رفته باشد نیز کار میکنند. - در مواردی که شک و ابهام نیز وجود داشته باشد ، کار میکنند – بر دامنه محدود و خاصی متمرکز شدهاند.
سیستمهای خبره بر خلاف سیستمهای اطلاعاتی که بر روی دادهها (Data) عمل میکنند ، بر دانش (Knowledge) متمرکز شدهاند. همچنین در یک فرآیند نتیجه گیری ، قادر به استفاده از انواع مختلف دادهها ) عددی Digital ، نمادی symbolic و مقایسهای Analog) میباشند. یکی دیگر از مشخصههای این سیستمها استفاده از روشهای ابداعی (Heurestic) به جای روشهای الگوریتمی میباشد این توانایی باعث قرار گرفتن محدوده وسیعی از کاربردها و برد عملیاتی سیستمهای خبره میشود. فرآیند نتیجه گیری در سیستمهای خبره بر روشهای استقرایی و قیاسی پایه گذاری شده است. از طرف دیگر این سیستمها میتوانند دلایل خود در رسیدن به یک نتیجه گیری خاص و یا جهت و مسیر حرکت خود به سوی هدف را شرح دهند. با توجه به توانایی این سیستمها در کار در شرایط فقدان اطلاعات کامل و یا وجود درجات مختلف اطمینان در پاسخ به سوالات مطرح شده ، سیستمهای خبره کاندیدای مناسبی برای کار در شرایط عدم اطمینان (uncertainty) و یا محیط های چند وجهی میباشند. آخرین مشخصه این سیستمها تمرکز بر دامنه عملیاتی محدود میباشد. از لحاظ تئوری این سیستمها قابلیت کار در تمام زمینههای علوم را دارند ، ولی این کار به دلایل واضح و روشن مانند هزینههای بالا و گستردگی زمینههای ،تحصصی و استقلالی نسبی رشتههای علمی از یکدیگر امکان پذیر نمیباشد. به همین دلیل برای بهره برداری و کارایی بیشتر ، هر سیستم خبره در زمینه خاص تعریف شده و محدوده خاص را در دامنه فعالیت خود قرار میدهد.
- اجزاء سیستم خبره
سیستمهای خبره دارای اجزاء زیر هستند : پایگاه دانش – موتور استنباطی – امکانات دستیابی به دانش – امکانات تفسیرگر ،شکل 2 اجزاء یک سیستم خبره در رابطه با یکدیگر را نمایش میدهد.
دانلود این فایل
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دانلود بررسی ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی با نیازهای بازار
دانلود مقاله مدیریت کشاورزى تحت word
دانلود پاورپوینت جمعیت شناسی :سازمان ملل متحد تحت word
دانلود آزمایش ثبات رنگ کالاهای نساجی تحت word
دانلود پاورپوینت داروهای روان گردان25 اسلاید تحت word
دانلود پاورپوینت بیوگرافی حسین امانت تحت word
[عناوین آرشیوشده]