سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، دفتر اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 97 خرداد 13 , ساعت 12:54 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود فایل لایحه اصلاح قانون تجارت و اصول تدوین و نو آوری ها تحت word دارای 213 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود فایل لایحه اصلاح قانون تجارت و اصول تدوین و نو آوری ها تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود فایل لایحه اصلاح قانون تجارت و اصول تدوین و نو آوری ها تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود فایل لایحه اصلاح قانون تجارت و اصول تدوین و نو آوری ها تحت word :

فایل لایحه اصلاح قانون تجارت

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

الف: فرآیند و اصول تدوین و نوآوری‌ها

 

1- مقدمه 1

 

2- فرایند کار 2

 

3- روش و اصول اجرای طرح‌های فایلی 5

 

4- طرح‌های فایلی 7

 

4ـ 1ـ طرح کلیات: شامل تعریف تاجر، فعالیت‌های تجاری و... 7

 

4ـ 2ـ طرح حقوق شرکت‌ها 10

 

4ـ 3 ـ طرح اسناد تجارتی 13

 

4ـ 4ـ طرح بازسازی و ورشکستگی 16

 

5ـ نوآوری‌های لایحه اصلاح قانون تجارت 18

 

5ـ 1ـ کلیات 19

 

5ـ 2ـ حقوق شرکت‌ها 20

 

5ـ 3ـ اسناد تجارتی 21

 

5ـ 4ـ بازسازی و ورشکستگی 21

 

6 ـ چارچوب کلی لایحه و مقایسه آن با قانون تجارت 22

 

6ـ1ـ چارچوب کلی (دانلود فایل لایحه اصلاح قانون تجارت و اصول تدوین و نو آوری ها تحت word
فهرست) لایحه قانون تجارت 22

 

6ـ2ـ مقایسه لایحه با قانون تجارت 23

 

 

7 ـ ساعات صرف شده برای تدوین لایحه 28

 

8 ـ اعضای شورای راهبری و کمیته کارشناسی بازنگری و

 

اصلاح قانون تجارت 29

 

ب _ لایحه اصلاح قانون تجارت (باب‌ها و فصل‌های قانون تجارت)

 

 

باب اول ـ تجار و معاملات تجارتی 33

 

باب دوم ـ حقوق و تکالیف تاجر 35

 

فصل اول: دفاتر تجارتی 35

 

فصل دوم: دفتر ثبت تجارتی 37

 

فصل سوم : نام تجارتی 37

 

باب سوم ـ قراردادهای تجارتی 39

 

فصل اول : دلالی 39

 

فصل دوم : حق‌العمل‌کاری 41

 

فصل سوم : حمل و نقل 43

 

فصل چهارم : قائم مقامی و نمایندگی تجارتی 47

 

فصل پنجم: گروه اقتصادی با منافع مشترک 50

 

باب چهارم ـ ضمانت 55

 

باب پنجم ـ اسناد تجارتی 63

 

فصل اول: چک 63

 

فصل دوم : سفته 75

 

فصل سوم: برات 84

 

فصل چهارم: اسناد تجارتی الکترونیکی 97

 

باب ششم ـ اشخاص حقوقی و شرکت‌های تجارتی 99

 

فصل اول : اشخاص حقوقی 99

 

فصل دوم : شرکت‌های تجارتی 100

 

فصل سوم : ادغام و تجزیه شرکت‌ها 163

 

فصل چهارم: مقررات نهایی (متفرقه) 168

 

باب هفتم ـ بازسازی و ورشکستگی 171

 

فصل اول : بازسازی 171

 

فصل دوم : ورشکستگی 188

 

فصل سوم: مقررات جزایی بازسازی و ورشکستگی 199

 

باب هشتم ـ مقررات تکمیلی 205

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: قسمتهایی از متن:

الف: فرآیند و اصول تدوین و نوآوری‌ها

 

1- مقدمه

 

نهادهای پویا، به ویژه نهادهای حقوقی، از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت کشور، به شمار می‌آیند. در این راستا اهتمام بر اعتلای قوانین به عنوان عنصر اصلی نهاد حقوقی، از اولویت‌ها است. شکوفایی اقتصاد ملی نیز به عنوان یک عرصه مهم نیازمند قوانینی است که در عین شفاف و جذاب ساختن محیط کسب و کار، با توجه به ویژگی‌های ملی و در تعامل با تحولات اقتصاد جهانی، با به نظم کشیدن روابط اقتصادی ، از حقوق فعالان این عرصه پشتیبانی کند. در بین قوانین اقتصادی بی‌تردید قانون تجارت بی‌همتا است، مجموعه‌ای که در گستره‌ای بسیط و در عین حال منسجم مقررات مختلفی از تعریف تاجر تا قراردادهای تجارتی، از اسناد تجارتی تا حقوق شرکت‌ها و از ثبت تاجر تا تصفیه و ورشکستگی و حوزه‌های فراوان دیگر را به نظم می‌آورد، از این رو چه از لحاظ گستردگی موضوع‌ها و چه از باب حساسیت آنها بی‌نظیر است. با شناخت همین جوانب هیات وزیران در تاریخ 19/4/1381، تدوین لایحه اصلاح قانون تجارت را تصویب کرد و نوسازی این قانون مهم، که بیش از هفتاد سال از تصویب آن می‌گذرد را در دستور کار قرار داد. این ضرورت از دغدغه‌های اصلی وزارت بازرگانی نیز بوده است و به همین دلیل از مدتها قبل در معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این وزارت، گروهی از اهل علم و فن مشغول بررسی مقدمات، پیش‌نیازها و جوانب اصلاح قانون تجارت بودند. لذا هنگامی که مطابق مصوبه فوق، این مسئولیت به وزارت بازرگانی سپرده شد، سازو کار و فرآیند آن از پیش طراحی شده بود و پس از سه سال تلاش، پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون تجارت تدوین و آماده ارایه به دولت شد. ...

...

فصل دوم: سفتـه

ماده 251: سفته سندی است که به موجب آن شخصی بدون قید و شرط تعهد می کند مبلغی را در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل، شخص معین و یا به حواله کرد او پرداخت کند.

 

ماده 252: سفته علاوه بر نام و امضا یا مهر و امضای متعهد باید متضمن موارد زیر باشد:

 

1ـ قید کلمه «سفته»

 

2ـ تاریخ و محل صدور

 

3ـ مبلغی که باید تأدیه شود با حروف

 

4ـ گیرنده وجه

 

5ـ تاریخ پرداخت

 

6- نشانی کامل محل پرداخت

 

ماده 253: در صورتی که سفته متضمن یکی از مشخصات مقرر در مواد 251 و 252 نباشد مشمول مقررات راجع به سفته نخواهد بود، مگر در موارد زیر:

 

1ـ اگر گیرنده وجه قید نگردد، سفته در وجه حامل محسوب است.

 

2ـ اگر سررسید درج نشود، سفته عندالمطالبه محسوب است.

 

3ـ اگر محل صدور درج نگردد، محل تأدیه، محل صدور محسوب است.

 

ماده 254: چنانچه به موجب قرارداد میان بانک و مشتری، وجه سفته از محل حساب جاری یا حساب پس‌انداز یا هر نوع حساب دیگری پرداخت می‌شود، باید نشانی شعبه بانک و شماره حساب به عنوان محل تأدیه در سفته درج شود.

 

ماده 255: اگر مبلغ سفته بیش از یک بار به حروف نوشته شده و بین آنها اختلاف باشد، مبلغ کمتر مناط اعتبار است و اگر مبلغ با حروف و رقم نوشته شده و بین آنها اختلاف باشد، مبلغ با حروف معتبر است. همچنین اگر تاریخ به حروف و رقم نوشته شده باشد و بین آنها اختلاف باشد، تاریخ به حروف معتبر است.

 

ماده 256: سفته ممکن است به دستور و حساب شخص دیگری صادر شود، در این صورت اگر امضا کننده سمت خویش را در متن سفته قید نکند با دستور دهنده مسئولیت تضامنی دارد و اگر فراتر از حدود اختیار یا بدون اختیار عمل کند، شخصاً مسئول است.

 

ماده 257: اگر سفته هنگام صدور فاقد شرایط مذکور در بندهای 3، 4، 5، و 6 ماده 252 باشد و سپس توسط دارنده تکمیل شود، اعتبار سفته، را خواهد داشت. در این صورت:

 

الف) صادرکننده نمی‌تواند به فقدان اختیار تکمیل کننده سند یا خروج او از حدود اختیارات اعطایی د ر برابر دارنده ناآگاه استناد کند.

 

ب) اشخاصی که سند تکمیل شده را به عنوان ظهرنویس امضا یا مهر و امضا کرده‌اند در حدود مفاد سفته در برابر دارندگان بعدی مسئولیت دارند.»

 

ماده 258: سفته ممکن است عندالمطالبه باشد یا به وعده از مطالبه یا به وعده از تاریخ صدور .

 

پرداخت سفته ممکن است به روز معینی موکول شود.

ماده 259: موعد پرداخت سفته‌ای که یک یا چند روز یا یک یاچند ماه از مطالبه وعده دارد به وسیله امضا یا مهر و امضای مجدد صادرکننده در روی سفته توام با درج تاریخ مطالبه معین می‌شود. در صورت استنکاف صادرکننده از امضا یا مهر و امضای مجدد، رعایت تشریفات مقرر در ماده 302 به منزله مطالبه خواهد بود. ...

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 97 خرداد 13 , ساعت 12:54 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تحقیق انقلاب اسلامی تحت word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تحقیق انقلاب اسلامی تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله تحقیق انقلاب اسلامی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تحقیق انقلاب اسلامی تحت word :

تحقیق انقلاب اسلامی

فروپاشی اتحاد شوروی و تاسیس جمهوریهای تازه استقلال یافته قفقاز (گرجستان ، آذربایجان و ارمنستان ) و آسیای مرکزی ( ترکمنستان ، ازبکستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان و قزاقستان ) بیش از گذشته پرسشهایی را برانگیخت؛ خاورمیانه دقیقا از کجا آغاز می شود و به کجا پایان می یابد و این که آیا می توان تعریف جامع و فراگیر دائمی از آن به دست داد ؟ با توجه به تاکید این پژوهش بر جنبه استراتژیکی موضوع ما بر این باوریم که تعریف این منطقه باید شامل ان دسته از کشورهایی شود که به طور مستقیم درگیر مناقشات چهار گانه مهم منطقه هستند، یعنی مناقشه اعرب و اسراییل ، مناقشه خلیج فارس ، حوزه دریای خزر و جنوب آسیا .

حال ما خاورمیانه را چگونه تعریف می کنیم ؟ یک گزینه استفاده از عبارت خاورمیانه بزرگ است که تا حدودی نیز رایج شده و در برگیرنده مناطقی است که برای نظریه اصلی ما مهمترین مناطق است . در عین حال که این گونه تعیین حدود رسمی متضمن درجه ای از دقت است اما ما مدعی نیستیم که این تعریف در حال حاضر خالی از ایراد است ، اما در بر گیرنده

بیشتر کشورهایی است که ما در این تحقیق به بررسی آن می پردازیم . فرض بر این است که در این مورد اجماع نظر وجود دارد که خاورمیانه کدام کشورها را در بر می یگرد و کدام یک را در بر نمی گیرد از جمله در مورد شمول کشورهای آسیایی یا آفریقایی . گزینش ما تا کنون بیطرفانه بوده است زیرا عاقلانه آن است که اگر یک کشور در داخل و یا بیرون از تعریف قرار گیرد تنها بر پایه این داوری باشد که کدام یک از آنها متغیرهای تعییین کننده ای هستند . از آن جا که قبل از هر چیز علاقه مند به جغرافیای استراتژیک هستیم تا اتحادیه های مذهبی یا سیاسی گزینش ما برای مطالعه خاورمیانه ضرورتا از کسانی که کشورهای جهان اسلام یا دولتهای رویارو در جنگ سرد را مشمول تعریف خاورمیانه می دانند متفاوت است . در حالی که محور بحث ما بر اهمتی استراتژیک منابع انرژی کمبود اب و گسترش تسلیحات است باید گفت که تمامی اینها زا عناصر جغرافیایی حساس و مهمی برخوردار هستند .

حال باید دید چه کشورهایی در گروه بندی مورد نظر ما جای می گیرند ؟ نخست کشورهای موجود در فعرست سنتی وزارت خرجه امریکا ( یعنی کشورهای مراکش ، الجزایر ، تونس ، لیبی ، مصر ، اسراییل ، سوریه ، لبنان ، اردن ، ایران ، عراق ، کشورهای عضو شورای همکاری و یمن ) .معتقدیم کشورهای سودان ، اتیوپی و سومالی نیز می باید هر چند به طور خلاصه ، مورد بحث و تحلیل واقع شوند ، زیرا اهمیت استراتژیک و سیاسی انها همان طور که اشاره شد عمدتا از چنبه جغرافیای نظامی است . نظر هب تحولات استراتیژک واقع در

مدیرتانه شرقی ، قفقاز و آسیای مرکزی ، یونان ، روسیه و چین همگی بازیگران مهمی هستند اما این که آنها را در محدوده شمول تعریف خاورمیانه قرار دهیم ، درست نیست . افغانستان ، هند ، پاکستان ، سودان و ترکیه می باید در این چارچوب قرار گیرند . همان گونه که کشورهای تولدی کننده انرژی دریای خزر نیز می باید در این مجموعه گنجانده شوند ( آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان ) . با توجه به موقعیت گرجستان و ارمنستان اینها نیز می باید در تعریف خاورمیانه بگنجند اما وارد هیچ گونه بحث مشروحی در خصوص دیگر

کشورهای اسیای مرکزی ( ازبکستان ، تاجیسکتان و قرقیزستان ) نمی شویم اگر چه آنها در نقشه ای که ما از خاورمیانه جدید ترسیم می کنیم مشاهده می شوند و گایه نیز به انها اشاره می کنیم . وارد کردن هند و پاکستان در این تعریف برانگیزنده پرسشی در مورد تعریف جنوب آسیاست . ما در این تحلیل ، کشورهای بنگلادش ، نپال و سریلانکا را شامل ندانسته ایم زیرا در ان صورت برخی از کشورهای جنوب آسیا چنین استدلال خواهند کرد که برمه ( میانمار ) و حتی ثبت باید در یک تعریف فراگیر از جنوب آسیا قرار گیرند .

معتقدیم دقیق ترین راه برای توصیف منطقه مورد مطالعه این پژوهش ، خاورمیانه شامل شمال افریقا ، ترکیه ، سودان و شاخ آفریا ف ماوراء قفقاز ، اسیای مرکزی ، غربی و جنوب آسیاست اما این تعریف هنوز بسیار بد قواره می نماید . از این رو تصمیم گرفته ایم کلیه کشورهای فوق و آن گروه از کشورهایی را که در زیر عبارت خاورمیانه بزرگ قرار می گیرند در تعریف جای دهیم می دانیم که این تعریف از جانب برخی تحلیلگران چندان جالب تلقی نخواهد شد اما تعریف برگزیده عده ای از جغرافیدانان که بدین منظور گرد امده بودند تا تعریفی مورد اجماع بدست دهند همین تعریف بود و این بهترین جایگزین ماست و ما امیدواریم که استفاده از ان برای هدف این پژوهش مورد قبول واقع گردد . ( به نقشه شماره 1 نگاه کنید . )

و – عوامل جغرافیایی و راههای دسترسی به منطقه
یک راه برای به تصویر کشیدن خاورمیانه بزرگ این ست که آن را چها رضلعی بزرگی در نظر بگیریم یعنی یک نقطه مرکزی جغرافیایی و چهار راهی که اروپا ، آسیا ، آفریقا و روسیه یکدیگر را در ان نقطه قطع می کنند . از غرب منطقه بیابانی صحرا و دریای مدیترانه ان را محدود می کند از شمال دریای سیاه و کوههای قفقاز و رشته کوههای البرز و هندوکش از طرف شرق به جلگه های هندسوتان و از جنوب نیز به اقیانوس هند محدود می گردد. در درون این منطقه مواضع جغرافیایی درون منطقه ای بسیا رو گروههای نژادی و مذهبی و دولتهای دارای حاکمیت و نیز منابع طبیعی مهم و فروان به ویژه نفت و گاز وجود دارند . اشکال فیزیکی مهم این منطقه در نقشه شماره 2 نشان داده شده است .

بازرگانان ، مسافران ، جنگجویان و پادشاهان و تمامی انهای یکه در پی دستیابی به قدرت و ثروت در خاورمیانه هستند به ناچار باید در جستجوی راههایی برای غلبه بر موانع بی مانند جغرافیایی منطقه باشند . وضع ظاهری خاورمیانه یک عامل مهم تاثیر گذار بر طرحهای دستیابی به قدرت است حتی در عصر حاضر که عصر موشکها و جنگ افزارهای جمعی است .

1- محدوده موانع پیرامونی
مرزهای این منطقه که ما ان را خاورمیانه بزرگ می نامیم در بردارنده مرزهای زمینی و دریایی مستحکمی است . در زمینهای جنوب و غرب راههای زمینی به بیابانهای صحرا محدود می شود حرکت از سوی روسیه در شمال با کوهها یقفقاز و در شمال شرقی با رشته کوههای البرز و هندوکش محدود می گردد . این موانع خشکی ، تاثیر ژرفی بر تاریخ این ناحیه داشته است . همان گونه که مهناز اصفهانی شرح م یدهد ، عوامل طبیعی و تصمیمات انسانی ، تعیین کننده دستیابی به هر منطقه ای است . ارتفاعات ، بیابانها ، مرزهای قرار دادی و بکار گیری تعرفه ها همچون راههایی برای افزایش تحرک و تمرکز عمل می کنند و گاه به مثابه موانع راهها در جهت جلوگیری از دسترسی و توزیع منابع عمل می کنند . اصفهانی پنج بعد از این راهها را شرح می دهد : جغرافیایی ، سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و فکری ( جریان ایده ها ) .

 

صحرا یکی از بزرگترین بیابنهای جهان است که بیش از 5/3 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و از اقیانوس اطلس تا دریای سرخ و از دریای سیاه تا شمال آفریقا گسترش یافته است . بدین ترتیب ، صحرا دسترسی به خاورمیانه را محدود می سازد . از آن جا که راههای فیزیکی حد فاصل کشورهای شمال آفریقا و بقیه آفریقا ( که معمولا زیر صحرای آفریقا نامیده می شوند ) بسیار دشوار می باشند پیش از این غالبا در تعریف وسیع از خاورمیانه گنجانده می شدند .

چنان چه از شمال مدیترانه حرکت نماییم پس از عبور از تنگه های ترکیه و دریای سیاه بر جستگی مهم بعدی ارتفاعات قفقاز است . وجود 700 مایل دیوار رشته کوههاس قفقاز میان دریای سیاه و دریای خزر قرنها مهاجمان و مدافعان را ناکام گذاشته است . این کوهها با چند گذرگاه استراتژیک عبور از سمت روسیه به سوی خاورمیانه و بالعکس را بسیار دشوار ساخته است . چندین قله مرتفع 15000 پایی همراه با مرتفع ترین آنها یعنی البرز که ارتفاع آن به 18481 پا می رسد ، وجود دارند. در همین اواخر ، یعنی جنگ جهانی دوم ، این ناحیه عرصه نبردی مهم میان ارتشهای آلمان و روسیه بود در ان زمان المانها حمله را اغاز کردند ولی تا ژانویه 1943 از مقابل نیروهای شوروی عقب ننشستند .

در میان چند گذرگاه رشته کوههای قفقاز ، مامیسون و داریال مشهور ترین انها هستند . دیگر گذرگاهها شامل کلخوز و گذرگاه میانی می شود . گذرگاه اخیر احتمالا نام خود را در قرون پنجم و ششم پیش از میلاد به دست اورده است یعنی زمانی که ایرانیان منطقه را در کنترل خود داشتند و این یکی از چند جایی است که سربازان باستان و تانکهای امروزی قادر به پیمودن ارتفاعات قفقاز بوده و هستند .

دروازه های عبور به سمت خزر در جنوب دریای خزر و نزدیک رشته کوه البرز واقع شده اند . با وجود صحرا در جنوب و کوهها در شمال کنترل این دروازه ها برای ارتشهای یکه قصد گذر به مرزهای ایران باستان را داشتند حیاتی بود . همان گونه که یکی از تاریخ نگاران بنام جرج راوینسون نوشته است گذرگاه اخیر که امروزه به نام گذرگاه گردنه سادورا خوانده می وشد به باب الخزر مشهور شد . از راه این گذرگاه به تنهایی ارتشها می توانند از جانب ارمنستان اسیای میانه و ایران به سمت شرق و یا از طرف ترکمنستان ، خراسان و افغانستان به سمت بخشهای شرقی تر آسیا پیشروی نمایند .

وجود موانع طبیعی ارتفاعات البرز دروازه های خزر را بسیار مهم ساخته است . وجود قله های 10000 پایی رشته کوهها البرز سواحل جنوبی خزر را از ایران مرکزی جدا می سازد دماوند مرتفع ترین قله آن بیش از 18376 پا دارد . زمینهای جنوبی خزر بیشتر از 25 مایل وسعت ندارند از این رو البرز سفر شمال به جنوب را و کویر بزرگ نمک ایران مسافرت شرقی – غربی را محدود می سازد . (31) در زمانهای باستان قدرتهای منطقه ای درصدد اعمال کنترل بر دروازه ها بودند و به هنگام ضرورت برای رسیدن به مقصد اقدام به تاسیس دژهایی می نمودند .

مکمل موانع جغرافیایی که سرزمین اصلی خاورمیانه را احاطه کرده است در دو منطقه در کشورهای پاکستان و افغانستان قرار دارد : رشته کوههای هندوکش و ردوخانه ایندوس هندوکش قرنها همچون سدی در برابر آسیای مرکزی عمل کرده است .

هندوکش همراه با کوههای مرتبط با آن یعنی کوه بابا و قره قروم تنها شکل طبیعی مشرف در منطقه است . بسیاری از قلل آن 20000 پایی بوده و ارتفاع قله تیرچه میر به 25260 پا می رسد . از جنگهای افغانستان در قرن نوزده تا اختلاف کنونی بر سر کشمیر این کوهستانها عوامل موثری در منازعات سیاسی و نظامی بوده اند . هندوکش همانند کوههای قفقاز در بردارنده چندین گذرگاه کلیدی است . گذرگاه خیبر که 33 مایل طول دارد مشهورترین انها است سایر گذرگاهها عبارتند ز قوچی ، قورام ، جمال و بولان این گذرگاهها که همیشه مورد استفاده مهاجمین بوده است امروزه تقریبا همگی به کمک قلعه های نظامی و یا قبایل محلی محافظت می شوند .

رود انیدوس که از کوههای کیلاس در تبت سرچشمه می گیرد با 1800 مایل طول به دریای عرب در اقیانوس هند می ریزد . این رود در برخی استانها وسیعتر بوده و منبع اب کشاورزی است و دره ان محل چندین مناقشه نظامی بوده است .

راههای دریانوردی ان به کمک چند تنگه باریک محدود گشته است . تنگه جبل الطارق راههای دریایی بین اقیانوس اطلس تا مدیترانه غربی را در کنترل دارد . از مسیر بلغارستان رومانی اوکراین و روسیه تنها یک راه برای عبور کشتیها وجود دارد از راه تنگه های بسفر و داردانل که دریای سیاه را به مدیترانه و کانال سوئز وصل می کند . هر دو تنگه داردانل و بسفر باریک اند اما عمق انها اجازه کشتیرانی را می دهد . داردانل 38 مایل طول دارد اما تنها 3 تا 4 مایل مربع وسعت دارد . بسفر با 19 مایل طول ، باریک تر از آن است و وسعت آن بین نیم تا 3 مایل مربع می باشد . امروزه با وجود شش کشور ساحلی دریای سیاه همراه با روسیه که ناوگان وسیع ان کشور در آن دریا شناور است و این منطقه را خانه خود می خوانند دروازه های دریای سیاه اهمیت استراتژیک خود را بازیافته است .

کانال سوئز و کل شبه جزیره سینا دومین گذرگاه ابی در شرق مدیترانه محسوب می شود . این کانال فقط بخشی از شبکه ابهای استراتژیک اطراف شبه قاره سینا است . گستره دریای سرخ =- خلیج سوئز و خلیج عقبه نیز دارای ارزش استراتژیک بوده و نبردهای مهمی را به خود دیده است . اسراییل و اردن به استفاده بدون قید و شرط از خلیج عقبه برای حمل و نقل کالا به ایلات و عقبه وابسته هستند . کانال سوئز کانون ژنین جنگهایی بوده است از جمله تهاجم انگلیسی فرانسوی در سال 1956 و متعاقب ان ملی کردن کانال در زمان جمال عبدالناصر رئیس جمهوری مصر ناصر در 22 می 1957 تنگه تیران ورودی به طول 100 مایل به خلیج عقبه را بر روی کشتیرانی اسراییل بست . اقدام ناصر همراه با اتحاد مصر و سوریه در جنگ با اسراییل منجر به نخستین حمله هوایی اسرائیل در 5 ژوئن گردید که آتش یک جنگ تمام عیار را شعله ور ساخت .

تنگه باب المندب نقطه کنترل دریایی بسیار با اهمیتی است . این تنگه در محل تلاقی دریای سرخ و خلیج عدن واقع شده که باریک ترین قسمت ان 15 مایل طول دارد و از شاخ آفریقا تا بخش جنوبی شبه جزیره عربستان امتداد یافته است . موقعیت استراتژیک تنگه بر اهمیت یمن ، اتیوپی و سومالی به ویژه در طی دوره جنگ سرد و هنگامی که امریکاییها و شورویها بر سر کسب حمایت رژیمهای محلی رقابت می کردند ، افزود . با کنترل دریایی تنگه هر قدرتی می تواند راههای دسترسی به دریای سرخ و کانال سوئز را ببندد که تهدیدی مستقیم نسبت به عربستان سعودی ، مصر ، اتیوپی ، ارتیره ، سودان ، اسراییل و اردن ایجاد می کند . می توان گفت اگر کانال سوئز دروازه ای اصلی اروپا و شبه قاره هند به شمار رود باب المندب دومین دروازه بزرگ دریایی است .

در مرکز جهانی نفت ، تنگه هرمز که ایران را از شبه جزیره عربستان جدا نموده و با خلیج فارس و دریای عمان مرتبط می سازد ، نقطه کنترل حیاتی دیگری است ، تنگه ای طولانی که شامل سه جزیره عمده و بزرگ است : قشم ، هرمز و هنگام . در طول جنگ 1988-1980 ایران و عراق و جنگ خلیج فارس 1991 این تنگه به مثابه دروازه دریایی بخش اعظم ذخایر نفت جهان از اهمتی استراتژیک فزاینده ای برخوردار گردید .

قدرتهای جهان یهمچون ایالات متحده برای عبور تانکرهای نفت و کشتیهای جنگی خود به این تنگه متکی بودند . دسترسی آزاد به تنگه به ایالات متحده این اجازه را داد تا نیروی دریایی خود را برای مهار نیروهای عراقی به سمت سواحل شرقی کویت و عراق در سالهای 1991-1990 گسیل دارد ، در حالی که دسترسی محدود به تنگه از چنین اقدامی جلوگیری نموده و امریکاییها را از بخش عظیمی از قدرت آتش خود محروم می ساخت .

2- محدوده داخلی و منطقه ای
مرزها و موانع داخلی و منطقه ای موجود در درون منطقه خاورمیانه مرزهای گسترده و برجسته ای هستند . در برخی موارد انها عمدتا بر یک کشور تاثیر می گذارند . اما همواره عوامل تعیین کننده ای در خصوص دسترسی به راههای می باشند و از این جهت در مبادلات تجاری مناقشات نظامی و فرهنگی نقش تسهیل کننده و یا بازدارده ای را بر عهده دارند .
نیل برای مصر هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی حیاتی است . دره حاصلخیز نیل برای بسیاری از مردم مصر قوت لایموت فراهم می سازد و خود رودخانه عاملی اساسی در ثبات کشور است . اگر روزی نیل بخشکد و یا به سوی جنوب منحرف گردد مصر بدون اغراق از هم خواهد پاشید .

 

رود نیل برای چند کشور از اهمیت عمده ای برخوردار است . نیل طولانی ترین رود جهان است که با برخی محاسبات حدود 4200 مایل طول دارد . از سودان و مصر می گذرد اما از قسمت سرچشمه نیز مناطق شمالی تانزانیا جنوب غربی کنیا و بخشهای از اوگاندا را سیراب می کند . نیل آبی نیز از اتیوپی سرچشمه می گیرد و در خارطوم به نیل سفید ملحق می شود و رود ثبات که در جنوب سودان به نیل می پیوندد.

تقریبا تمام طول نیل قابل کشتیرانی است به ویژه در فصل بارانی آب نیل تامین کننده نیازهای قسمت های بیشتر منطقه است از این رو هر گونه طرحی در جهت تغییر جریان و یا مسیر آن به احتمال قوی مخالفتهای شدیدی را بر خواهد انگیخت . طول و پیچ و خم مسیر نیل نیز عواملی هستند که سرنوشت بسیاری از دولتهای آفریقایی را به هم پیوند داده است . این اهمیت فراوان و فراگیر نیل در توضیح این مطلب کمک ساز است که چرا وجود تنش در یک کشور همچون جنگهای دیرپا در سودان عامل ایجاد نگرانی جدی در پایتخت کشورهای همسایه به شمار می رود.

هیچ بخشی از خاورمیانه نقش تاریخی و پایدار جغرافیا را در تاثیر گذاری بر سیاستهای ملی در زمینه با صلح و جنگ بهتر از باریکه خشکی ساحل شرقی مدیترانه یعنی به فلسطین یا اسراییل ایفا نمی کند 34 به نقشه شماره 3 نگاه کنید

جاده مشهور ویامارس از مصر در امتداد سینا به سمت غزه و ان چه که اکنون هاجرا در شمال تل آویو نامیده می وشد کشیده شده است . جاده ای وجود دارد که از راه گذرگاه موس موس در وادی العرابه ماگدون کشیده شده است . ماگدون از دیر باز چونان یک چهار راه بوده است یک راه به سمت شمال غربی و در امتداد ساخل مدترانه پیش ی رود و دیگری به سمت شمال شرقی به هازور و از انجا به دمشق کشیده شده است . ارتشهای زیادی در گذرگاه موس موس در امتداد شمار و جنوب جنگیده اند . برخی از بزرگترین ستیزها از جمله جنگهایمصریه ، بابیها ، بنی اسراییلیها کنعانیها از جمله برخی از نبردهای مشهوری که در انجیل توضیح داده شده است . در داخل و اطراف ماگدون اتفاق افتاده اند . هر کسی کنترل

ماگدون را در اختیار داشت می توانس نیروهای سواره اش همچون ارابه ها را جهت مسدود ساختن گذرگاهها و جلوگیری از نزدیک شدن ارتشها از سمت شمال یا شرق به حرکت در اورد . اهمیت ماگدون امروزه نسبت به روزگار باستان بیشتر شده است ژنرال ادموند الن بی در سپتامبر 1918 ارتش ترکیه را در یک نبرد شدید در ماگدون از قسمت شمال از جانب مصر شکست داد وی سپس توانست تمام فلسطین را آزاد سازد و به سمت دمشق حرکت نماید .

رشته کوههای یهودا و سامری که امروزه با ساحل غربی مشهورند پناهنگاهی را فراهم ساخت تا عبرانیهای باستان بتوانند ارتفاعات را تسخیر نمایند . زیرای اتیوپیایی و سناشریب آشوری که تلاش کردند تا این ارتفاعات را فتح نمایند . مغلوب موانع طبیعی منطهق شدند مصر نیز از حمله به این دو کشور خود داری کرده است . امپراتورهای روم باستان و سپاسیان تیتوس و هادریان موفق به فتح این بلندیها گردیدند . اما وسپاسیان و تیتوس با دقت بسیار تمایم جلگه های اطراف را قبل از فتح ارتفاعات تسخیر نمودند ، در حالی که پیروزی هادریان یکی از خونین ترین جنگلهای تاریخ روم بوده است . ناپلئون بناپارت بعد از تسخیر غزه حتی از تلاش برای فتح اورشلیم بیت المقدس که می توانست این بلندیها را نیز شامل شود خود داری ورزید.

همچنین رشته کوههای یهودیه و برجستگی سامریان در ساحل غربی یا ارتفاعات جولان بر فلات و بخش باریکی از اسراییل دره هیولا که شامل ساکنان شمالی است کاملا تسلط و اشراف دارند . بین سالهای 1965 و 1967 پیش از آن که اسراییل بلندیهای جولان را در جنگ 1967 به تصرف در اورد نیروهای سوریه ساکنان مرزی اسراییل را از این ارتفاعات که حدود 1970 پا بلندتر از شمالی ترین خط مرزی اسراییل بود بمباران کردند . دمشق تنها سی و هفت مایل با خط مرزی اسراییل فاصله دارد و هیچ مانعی طبیعی میان مرز و پایتخت سوریه وجود ندارد . از این جهت از دیدگاه سوریه تداوم اشغال نظامی ولان بدست اسراییل یک خطر غیر قابل قبول است .

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 97 خرداد 13 , ساعت 12:54 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود ده نکته مهــم بـــرای موفقیت در مدیــریت تحت word دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود ده نکته مهــم بـــرای موفقیت در مدیــریت تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود ده نکته مهــم بـــرای موفقیت در مدیــریت تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود ده نکته مهــم بـــرای موفقیت در مدیــریت تحت word :

دانلود ده نکته مهــم بـــرای موفقیت در مدیــریت تحت word

 

داشتن اطلاعات, منبع بسیار با ارزشی برای هر مدیر محسوب می شود. سعی کنید که اطلاعات خود را در همه زمینه ها گسترش دهید. حافظه خود را تقویت نمایید تا اطلاعات کسب کرده را فراموش نکنید و از آنها بتوانید در همه جا استفاده کنید. همچنین ضروری است که اطلاعات جمع آوری شده را در جایی ثبت نمایید تا در صورت فراموش کردن بتوانید دوباره به آنها دست پیدا کنید.

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 97 خرداد 13 , ساعت 12:53 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این فایل به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

دانلود طرح توجیهی تهیه چای از برگ درخت زیتون تحت word دارای 56 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف دانلود طرح توجیهی تهیه چای از برگ درخت زیتون تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی دانلود طرح توجیهی تهیه چای از برگ درخت زیتون تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود طرح توجیهی تهیه چای از برگ درخت زیتون تحت word :

دانلود طرح توجیهی تهیه چای از برگ درخت زیتون تحت word

این طرح توجیهی شامل موارد زیر است :

معرفی محصول

مشخصات کلی محصول

شماره تعرفه گمرکی

شرایط واردات

استانداردهای ملی وجهانی

قیمت تولید داخلی و جهانی محصول

موارد مصرف و کاربرد

کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول

وضعیت عرضه و تقاضا

بررسی ظرفیت بهره برداری و وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه و در دست اجرا و روند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال

بررسی روند مصرف از آغاز برنامه

بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امکان توسعه آن

بررسی نیاز به محصول یا اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم

بررسی اجمالی تکنولوژی و روشهای تولید و تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم

در فرآیند تولید محصول

ماشین آلات

بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی شامل برآورد حجم سرمایه گذاری ثابت

محوطه سازی

ساختمان

ماشین آلات

تاسیسات

وسائط نقلیه

تجهیزات و وسائل اداری و خدماتی

هزینه های متفرقه و پیش بینی نشده

هزینه های قبل از بهره برداری

سرمایه در گردش

برآورد حقوق و دستمزد

برآورد آب, برق, سوخت و ارتباطات

هزینه های تعمیر و نگهداری و استهلاک

هزینه های متفرقه و پیش بینی نشده تولید

هزینه های توزیع و فروش

جدول هزینه های ثابت و متغیر تولید

نتیجه گیری

میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و محل تامین آن

پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح

وضعیت تامین نیروی انسانی و تعداد اشتغال

بررسی و تعیین میزان آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی و چگونگی امکان تامین آنها در منطقه مناسب برای اجرای طرح

وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی شامل حمایت تعرفه گمرکی و حمایتهای مالی

تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحد های جدید

در صورت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی وضعیت این ها چگونه خواهد بود

مراجع

پیوست ها ( بخش نامه های مربوط به قوانین واردات و صادرات )

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 97 خرداد 13 , ساعت 12:53 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله هنر نقاشی در دوران معاصر تحت word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله هنر نقاشی در دوران معاصر تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله هنر نقاشی در دوران معاصر تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله هنر نقاشی در دوران معاصر تحت word :

هنر نقاشی در دوران معاصر

اندیشه تجدد که از غرب به ایران آمد نه درست شناخته شد و نه در کل جامعه مقبول افتاد .تاریخ ایران پس ازمشروطیت در همه‌ی‌عرصه‌ها مشحون از کشاکش آشکار و نهان میان سنت و تجدد بوده است . تحول نقاشی سخت تحت تاثیر روند نوسازی عصر پهلوی قرار گرفت .در واقع ، سیاست پرتناقض الگوبرداری از غرب وبازگشت به ( افتخارات ) گذشته ایران نقاشی این دوران را از حرکت طبیعی و متناسب با شرایط درونی جامعه بازداشت .

بطور کلی چهار جریان موازی را در نقاشی معاصر ایران می‌توان تشخیص داد .
1- نقاشی آکادمیک 2- نگارگری جدید 3- نقاشی قهوه‌خانه
4- نقاشی نوگرا

1- نقاشی آکادمیک
شیوه آکادمیک نقاشی دربار قاجار با اندکی تغییر در عهد رضا شاه نیز ادامه یافت و پیک رسمی این دوره را شکل داد . فعالیت مدرسه صنایع مستظرفه که ده سال قبل از کودتای رضا خان به کار خود ادامه داد در این مدرسه شماری نقاش و مجسمه‌ساز توانا پرورش یافتند که اکثر آنها بعداً در کارهای هنری و تدریس ه دف و روش کمال الملک را دنبال کردند .
از جمله نمایندگان رسمی هنر در عهد رضا خان می‌توان از حسین طاهر زاده بهزاد ، اسماعیل آشتیانی ، حسنعلی وزیری ، رسام ارژنگی ، میر مصور ، علی اکبر یاسمی ، علی محمد حیدریان ، حسین شیخ ، ابوالحسن صدیقی ( مجسمه‌ساز ) نام برد . از دیگر هنرمندانی که می‌توان بر مجموع نامبرده در مکتب کمال الملک افزود افرادی چون محسن مقدم، فتح الله عبادی ، رضا شهابی ، مارکار قرابگیان ، محمود اولیاء، رضا صمیمی ، مصطفی نجمی ، علی اصغر پتگر ، جعفر پتگر و هوشنگ پیمانی هستند.

هنرمندان نامبرده کمال مطلوب خود را در هنر رافائل تیین و روبنرورامیراند می‌جستند اما در عمل راه هنر آکادمیک سده نوزدهم اروپا را دنبال می‌ کردند . اغلب آنها در دبیرستانها ، هنر کده‌ها وآموزشگاه‌های خصوصی به کار مشغول بودند . حتی کتابهای راهنمای نقاشی و طراحی منتشر کردند به طور کلی مکتب ‌آنها در مدتی بیش از 7 سال ، هنر معاصر ا یران را زیر نفوذ داشت و هنوز هم نقش مهمی در هدایت فرهنگ و سلیقه هنری عمومی ایفا می‌ک ند . در بین هنرمندان ذکر شده حیدریان و صدیقی از آگاهی و درک هنری عمیق‌ تری برخوردار بودند و همین امتیاز باعث می‌شود که آنها در برخی از آثار خود از حدود این مکتب فراتر روند.

 

2- نگارگری جدید
در زمان حکومت رضا شاه بخشی از برنامه نوسازی فرهنگی به احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی اختصاص یافت و در نتیجه اقداماتی در این جهت صورت گرفت ، حرکتی تازه در زمینه نگارگری آغاز شد .

جنبش نگارگری جدید رسماً با هادی تجویدی آغازشد . او مدرس مدرسه صنایع قدیمه بود . شاگردانی چون علی کریمی . محمد علی زاویه و ابوطالب مقیمی را پرورد . در مدرسه صنایع قدیمی در رشته تذهیب شاگردانی چون نصرت الله یوسفی ، عبدالله باقری تربیت شدند و در خارج از حوزه هنرستان صنایع قدیمه حسین بهزاد وسورگین ، در تهران و حسین حاج مصور الملکی ومیرزا آقا امامی در اصفهان به فعالیت هنری مشغول بودند . چندی نگذشت که هنرمندانی چون حسین الطافی علی مطیع کلارا آبکار وحسین اسلامیان به میدان آمدند .
سر پرستی هنرستان اصفهان بر عهده عیسی بهادری بود و زیر نظر او نگارگران چیره دستی چون جواد رستم شیرازی ، محمود فرشچیان وهوشنگ جزی زاده پرورش یافتند .

بعداً نام مدرسه صنایع قدیمه به هنرستان هنرهای زیبا تبدیل شد . و سرپرستی این هنرستان هنرهای سنتی به حسین طاهرزاده بهزاد سپرده شد که در این هنرستان هم هنرمندانی پرورش یافتند . و هر یک به سهم خود در تجدید حیات هنرهای تصویری سنتی کوشیدند و جریانی بوجود آوردند که تا امروز به موازات مکتب کمال الملک ادامه دارد .

حسین بهزاد
در تاریخ نگارگری جدید حسین بهزاد از پیشگامان برجسته شناخته شده است در شیوه کار او که براساس مکتب اصفهان بنا شده است اهمیت طراحی و محدودیت رنگی بارز است . توجه به سکنات اشخاص ، سایه‌پردازی ، کاهش ریزه کاریها و انتخاب مضامین جدید و گاه موضوعهای معاصر از موارد عدول او از سنت نگارگری پیشین است . ژرف نمایی ، و رعایت نسبی اصول کالبد شناسی را از هنر اروپایی ، و رنگپردازی تکفام را از نقاشی قدیم چینی به عاریت گرفت .

واقعیت این است که معدود نگارگرانی چون فرشچیان و سوسن ‌آبادی توانستند از مرز شیوه کار بهزاد فراتر رود .
نگارگری جدید ماهیتاً نگاه به گذشته دارد اما هنرمندان متعلق به این جریان به طرق مختلف کوشیده‌اند که کارشان را با سلیقه زمان سازگار سازند .
یکی از ویژگی‌ های مینیاتور کنونی توجه خاصی است که به طور مثال به نمایش چهره‌هایی بسیار زیباتر ، و متنوع‌تر از آنچه در آثار قدما دیده می‌شد ابراز می‌ گردد. صورتها بیشتر از گذشته خصوصیات نژاد ایرانی را بازگو می‌نماید همچنین در پاره‌ای از مینیاتورهای اخیر قانون مناظر و مزایا به وجهی تازه و خاص خود نمایی می‌ کند.

در مورد رنگ آمیزی وقلمگیری بسیاری از هنرمندان این شیوه به آثار خود رنگ و تنظیم سطوح براساس پررنگی و کمرنگی چند مایه رنگ نزدیک به هم و متنوع در قلمگیری‌ها نام برد .
در دو دهه اخیر ، اینگونه نقاشی رونقی تازه یافته که حاصل حمایت کارگزاران فرهنگی و نتیجه فعالیت استادان جوان‌تر ، از جمله محمد باقر آقا میری ، اردشیر مجرد تاکستانی و محمد علی رجبی است . کارها غالباً چون گذشته بیشتر معطوف به صناعتکاری است و ظرافت قلم مینیاتوری‌ساز را می‌ نمایانند. ولی به ندرت از خلاقت و ابداع برخوردارند . در واقع ، نگارگر فقط آنگاه که فارغ از قید قالبهای ساخته شده پیشین به اندیشه و خیال خود میدان می‌دهد به موفقیت هنری می‌رسد که در آ‌ثار فرشچیان دیده می‌شود.

3- نقاشی قهوه خانه
نقاشی قهوه خانه بر خلاف جریانهای نقاشی آکادمیک و نگارگری جدید، خارج از حوزه هنر رسمی رشد کرد این نوع نقاشی روایی مقارن با جنبش مشروطیت براساس سنتهای هنر مردمی و دینی وبا اثرپذیری از طبیعت نگاری مرسوم آن زمان، به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدید می آید و بارزترین جلوه‌هایش را در عصر پهلوی می‌نمایاند .
محققین ،‌ سابقه نقاشی مذهبی عامیانه در ایران را به عهده ‌ی صفویان زمانی که تشیع گسترش بسیار یافت مربوط می‌دانند . اینگونه نقاشی که آمال و علایق ملی ، اعتقادات مذهبی و روح فرهنگ خاص لایه‌های میانی جامعه شهری را باز می‌تابید ، پدیده‌ای جدیدتر از سایر قالبهای نقاشی عامیانه ( چون پرده ک شی ،‌ دیوارنگاری بقاع متبرکه ، نقاشی ، پشت شیشه با مضمون مذهبی ، و جز اینها ) بود .

موضوعهای اصلی این نوع نقاشی داستانهای شاهنامه فردوسی ، خمسه نظامی ، وقایع کربلا قصص قرآن ،‌ و حکایتهای عامیانه ، موضوعهای اصلی این نقاشیها را تشکیل می‌ دهد .
نقاش ، این موضوعها را مطابق با شرحی که از زبان نقال ، تعزیه خوان ، مداح و روضه خوان می‌شنید وهمان گونه که در ذهن مردم کوچه و بازار وجود داشت ، به تصویر می‌‌کشید .
شاید بتوان قهوه خانه را نخستین خاستگاه این نوع نقاشی دانست . چون علاوه بر پیوندی نزدیک با نقاشی ، صاحبان قهوه خانه‌ها از نخستین سفارش دهندگان آن به شمار می‌آید محل نصب این پرده‌های نقاشی معمولاً در قهوه خانه‌ها ، محلهای عزاداری ، دکانها ، رودخانه‌ها و حمامها بود .موضوع پرده محل نصب آن را معین می‌کرد .

نقاش قهوه خانه از میان اصناف برخاسته بود . غالباً حرفه دیگری چون کاشی سازی ، گچبری نقاشی ساختمان و ; داشت ، و بنا به علاقه خود واز طریق تجربی ، فن پرده نگاری رنگ روغنی را آموخته بود. او اسلوبها و وسایل بیانی متداول را بر حسب سلیقه وروش خاص خود به کار می‌گرفت . هدفش صراحت وسادگی بیان ، و اثر گذاری هر چه بیشتر بر مخاطب بود . از همین رو، غالباً در پرده‌ اش نام اشخاص را که در کنار تصویرشان می‌نوشت ، شخصیت اصلی را بزرگتر از اشخاص فرعی نشان می‌داد ، ویا از قراردادهای تصویری معینی برای تاکید بر جنبه‌های مثبت یا منفی شخصیتها نشان می‌داد ، و یا از قراردادهای تصویری معینی برای تاکید بر جنبه‌های مثبت یا منفی شخصیت استفاده می‌ کرد .

کوشش نقاش قهوه خانه در بازنمایی صحنه و نمایش خصوصیات ظاهری و درونی آدمها ، همواره تحت تاثیر جانبداری او از نیروهای خیر است . او با همین انگیزش اخلاقی و عقیدتی ، بنابر منطق روایی پرده‌هایش قراردادهای خاصی را در طرز ترسیم پیکرها ، جامگان ، رنگ گزینی و ترکیب بندی رعایت می‌کند . بنابراین در مقایسه با مکتبهایی چون پیکر نگاری درباری از نظام زیبا شناختی معینی برخوردار نیست .

هنرمندان نقاشی قهوه خانه
نقاشی قهوه خانه با هنرمندانی چون حسین قوللر آقاسی و محمد مدیر به اوج شکوفایی رسید وبر هنر معاصر نیز اثر گذاشت. این استادان شاگردانی چون فتح الله قوللر ، حسین همدانی ، حسن اسماعیلی زاده ( چلیپا ) و عباس بلوکی فر را پرورش دادند .

امروزه این نوع نقاشی م ردمی به سبب آنکه خصلت کارکردی اولیه‌ اش را از دست داده کاملاً از رونق افتاده است.

4- نقاشی نوگرا
تقریباً 70 سال پس از شروع جنبش مدرنیسم هنری در غرب ، پژواک آن به ایران رسید و نقطه آغاز جنبش نوگرایی در ایران را می‌توان از سال ( 1320 ش ) دانست . در این سال حکومت رضا شاه سقوط کرد ، ایران به اشغال نیروهای بیگانه درآمد و جو اختناق گذشته شکسته شد . اندکی قبل‌ تر ، با مرگ کمال الملک و با پی‌ریزی دانشکده هنرهای زیبا روزگار سلطه مطلق راه و روش کمال الملک بسر آمده بود . آندره گدار – ؟؟ شناس فرانسوی – سرپرستی دانشکده هنرهای زیبا را بر عهده داشت و چند معلم خارجی در کنار برخی از

شاگردان سابق کمال الملک در آن به کار تدریس مشغول بودند . چند سالی نگذشت که در نخستین نمایشگاه انجمن فرهنگی ایران و شوروی 1324 شمسی ، آثاری با گرایش امپرسیونیست رخ نمودند.

در دانشکده هنرهای زیبا هنرجویانی چون احمد اسفندیاری ، عبدالله عامری ، کاظمی و یشکایی گامی فراتر نهاده و به پست امپرسیونیسم جلب شدند .در همین سالها ، یکی از معلمان جواد حمیدی و چند تن از فارغ التحصیلان دانشکده چون (‌کاظمی جلیل ضیاء پور ، و محمود جوادی پور ) برای ادامه هنرآموزی به اروپا رفتند .
ضیاء‌ پور در پاریس در کارگاه آندره لت با کوبیسم آ‌شنا شده بود پس از بازگشت به ایران به اتفاق شماری از شاعران و نقاشان نوپرداز انجمن خروس جنگی را به راه انداخت و با شور و حرارت به ترویج شیوه‌های مدرن نقاشی پرداخت . این عمل مقارن بود با برپایی نخستین نگارخانه تهران به نام آپادانا ، که آثار نوپردازی چون جوادی پور ، کاظمی ، حمیدی و هوشنگ پزشک نیا را به نمایش می‌گذاشت .

بدین صورت جدل کهنه و نو در عرصه شعر و هنر شدت گرفت .با توسعه فعالیت نقاشان نوپرداز سرانجام توجه کارگزاران فرهنگی کشور به آنان جلب شد . و نخستین بی‌ نیال تهران در سال 1 337 شمسی مهم‌‌ترین افراد رسمی دولت درتایید جنبش نوگرایی بود .

پس از این نقاشی نوگرا روند رشد و گسترش فزاینده‌ای را آغاز کرد . و تا امروز راهی پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشته است وهنرمند نوگرا از جستجوی راههای تازه غافل نبود و گهگاه به نتایجی درخشان نیز می‌رسید. گر چه کوششهای فردی او غالباً امکان تداوم و توسعه نمی‌یافت . در واقع مشکلات نقاشی نوگرا همچون سایر هنرهای جدید با مسائل اساسی جامعه‌ای که حرکت به سوی تجدد را تجربه می‌کند گره خورده است .
در میان‌ آثار هنرمندان پیشگام چون جلیل ضیاء پور ، حسین کاظمی ، احمد اسفن

دیاری ، جواد حمیدی ، محمد جوادی پور ، م ارکور گریگوریان ، ناصر اویسی ، سهراب سپهری ، بهمن محصص ، هانیبال الخاص ، ابوالقاسم سعیدی ، پرویز تناولی، محسن وزیری مقدم ومنصوره حسینی به نمونه‌های بدیع و اصیل بر می‌ خوریم و علاوه بر اینان در آثار هنرمندان دیگری که در سالهای بعد به میدان ‌آمدند نظیر پرویزکلانتری زنده رودی ، قندریز ، پیلارام ، صادق تبریزی ، مسعود عربشاهی ، غلامحسین نامی ، محمد احصایی ، مهدی حسینی ، پروانه اعتمادی ، نصرت الله مسلمیان و منوچهر صفر زاده در واقع اعتبار هنر جدید ایران به پشتوانه آثاری است که در بیان ذهنیت و حساسیت ایرانی به زبان جهانی توفیق یافته‌ اند .
نقاشی جدید در جریان تحولش از تقلید طبیعت بسیار فاصله گرفت هنرمند نوگرا بیشتر به تجربه ذهنی خویش باور دارد . باورهای او به شکلهای مختلف بروز می‌کند گاه به انتزاع مطلق می‌رسد گاه به تزئین صرف بدل می‌شود و گاه نیز به دنیای غرب و خیالی را در برابر دیدگان ما قرار می‌دهد .

چنین است که در اغلب نقاشی‌های جدید همچون نگاه‌های قدیم – واقعیت فیزیکی اشیاء نفی می‌شود . و فضا و زمان مفاهیمی انتزاعی‌اند از همین روست که در برخی کارها گلها به لکه‌های رنگین و درختان به خطوط موزون و آدمها به شکلهای دو بعدی استحانه یافته‌اند . نقاش نوپرداز ایرانی همچون نگارگران قدیم از بازنمایی واقعیت مرئیدوری می‌جوید ، اما کمتر به روایتگری و توصیف ادبی می‌پردازد . او تلاش می‌کند به بیان تجسمی ناب دست یابد و به همین سبب نیز اسلوبهای مختلف را می‌‌آزماید و در تجربیاتش از مواد گوناگون بهره می‌گیرد .

پرسشی که ذهن بسیاری از هنرمندان نوپرداز را به خود مشغول کرده بود کشف آن کیفیات و ویژگی‌هایی بود که می‌توانست کار آنان را از کارهای مشابه در نقاط دیگر جهان مشخص و ممتاز بسازد در کار آنان چه چیز ایرانی وجود داشت ؟ چه چیزی در آثار آنان وجود داشت که آثار آنان را به گذشته فرهنگی وطنشان پیوند می‌داد ؟ کار گزاران فرهنگی کشور هم مشوق این پرس وجوها بودند چرا که می‌خواستند شاهد ظهور یک « مکتب هنر ملی » باشند مکتبی که پیوندهای روشنی با دوره‌های با شکوه هنر ایران ، هنر هخامنشی ، ساسانی و صفوی داشته باشد . کوششهای ضیاء پور ، اویسی و شماری دیگر از نوپردازان دهه 1330 شمسی ، در همین راستا بود که نتایجی هم هر چند محدود به بار آورد در ادامه این جریان هنرمندان جوان‌تری که مکتب سقاخانه نام گرفتند به میدان آمدند .

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ