سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در شرافت دانش همین بـس که کسی هم که آن را نیک نمی داند ادعایش می کند و هرگاه به آن منسوب گردد شادمان می شود . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 96 تیر 18 , ساعت 9:36 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله اسلام در اندلس تحت word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله اسلام در اندلس تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله اسلام در اندلس تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله اسلام در اندلس تحت word :

اسلام در اندلس
مقدمه
در سال711م/92 ق یک دسته از مسلمانان به رهبری طارق بن زیاد که نام وی در کلمه جبل الطارق ابدی شده است توانستند بخش اعظم اسپانیا را فتح کنند. اعراب قلمرو جدید خودرا در اسپانیا اندلس میگفتند وشهر قرطبه را به پایتختی برگزیدند.
در سال756م/139 ق فردی از خاندان بنی امیه بنام عبدالرحمن با کمک هوادارانش در اندلس به حکومت میرسد و حکومت مستقل امویان را در اندلس تاسیس میکند. دردوران اوج ان در زمان عبدالر حمان سوم912-961م/300-350 ق انها خود را خلیفه” و” امیر المومنین” خواندند. درگیریهای داخلی بعدی بر سر جانشینی سبب تضعیف انها شد.در سال 1031م /422 ق شورای وزیران در قرطبه تشکیل شد و پایان خلافت امویان اندلس و تاسیس شورای دولتی را اعلام نمود این شورا فقط بر قرطبه حکومت میکرد و مناطق دیگر بدست حکام محلی اداره میشد.

هر چند حکمرانان مسلمان نسبت به پیروان مذاهب دیگر با مدارا و تسامح رفتار میکردند اما استقبال ساکنین اسپانیا از دین جدید بسرعت افزایش می یافت در این میان میل دستیابی به مزایای اجتماعی مسلمان بودن و تحسین فر هنگ اسلامی بعنوان تمدن مترقیتر جایگاه بر جسته ای داشت. خدمت خاص تمدن اسلامی اندلس را باید در حوزه شهر سازی و توسعه شهرها ونیز شکوفایی اقتصادی که در اثر احیای تجارت بوجود امد جستجو کرد.

بر اثر متلاشی شدن حکومت مرکزی فشار دول مسیحی بر مسلمانان افزایش یافت بطوریکه که حکمران اشپیلیه المعتمد وفقهای مالکی از حکومت مرابطون در افریقای شمالی تقاضای کمک کردند و مرابطون بعد از انجام ماموریتشان حکومت اندلس را در اختیار گرفتند. پس از پایان قطعی حکومت مرا بطون در اندلس در سال 1145م/535 ق و تا سال 1170م/565 ق که اندلس تحت قدرت مو حدون قرار گرفت هرج ومرج حکمفرما بود. اما موحدون نیز همانند مرابطون مدت زیادی دوام نیاوردند وبزود ی در سراشیبی سقوط افتادند

. در این شرایط حملات دول مسیحی شمال اسپانیا افزایش یافت و قرطبه درسال1236م /634 ق واشبیلیه در سال 1248م /645 ق بدست مسیحیان افتاد. در این ایام فردی بنام محمد بن یوسف ابن نصرحکومت نصریه را در غرناطه تاسیس کرد. 1238 .م /635ق که بعد از دو قرن ونیم در سال 1491م/896 ق منقرض شد. در هنگامی که سراسر اروپا در توحش و جهل قرون وسطی فرو رفته بود در اندلس تقریبا همه سواد خواندن و نوشتن را داشتند. وجود مدارس ومراکز علمی متعدد از قبیل دانشگاهها وکتابخانه ها از مشخصات این دوره میباشد.
مراحل تحول اسپانیای اسلامی (اندلس):
1فتح اسپانیا تا سقوط خلافت امویان در دمشق (711- 750م/92- 132 ق)
الف. فتح اسپانیا

توسعه اسلام به اسپانیا با گسترش قدرت اعراب در افریقای شمالی و ضعف ویزیگوتها – حاکمان پیشین اسپانیا- کاملا هماهنگ بود
ضعف اسپانیای ویزیگوت
نارضایتیهای عمومی علیه حاکمیت ویزیگوتها در اسپانیا رو به افزایش بود تا انجائیکه بسیاری از افراد عادی مسلمین را نجات بخش خود دانسته و هر گونه کمکی که میتوانستند بکنند میکردند . دلیل عمده این نارضایتیها رکود و عدم رونق اقتصادی بود.رفتار بیر حمانه و خشن با یهودیان نیز سبب ناخشنودی این گروه از حکومت ویزیگوتها شد و بدون شک انها در تر غیب مسلمین برای حمله به اسپانیا تلاش میکردند .

همراهی نیروهای محلی :
نام کنت جولیان فرماندار بیرنظی سپته (septe) که درساحل جبل الطارق قرار دارد در این زمان به چشم میخورد . او در پی اختلاف با رودریک شاه ویزیگوت مسلمانان را تحریک به حمله به اسپانیا میکند.چنانکه هفت هزارنفراز مسلمانان به رهبری طارق در کشتیهاییکه او تدارک دیده بود به نزدیکی جبل الطارق اورده شدند.

یورش به اسپانیا در سال 711 م/92 ق
نخستین گروه عمده مسلمین در سال 711م/ 92 ق به جنوب اسپانیا وارد می شوند. اینان بیشتر بربر – اعراب به بومیان افریقا بربر میگفتند- بودند و سردار انها بربری بود ازسرداران موسی بن نصیر (حاکم عرب افریقای شمالی ) بنام طارق بن زیاد که نام وی در کلمه جبل الطارق ابدی شده است .

حرکت های نظامی طارق :
وی بعد از شکست رودریک شاه ویزیگوتها توانست قسمت جنوبی اسپانیا را فتح کنند. سپس وی تصمیم گرفت که با بخش عمده از سپاه خود به سوی طلیطله (toledo) پایتخت ویزیگوتها پیش رود و انجا را بدون مخالفت شدیدی به تصرف در اورد . موسی بن نصیر در سال 712 م/93 . ق با هیجده هزار نفرکه بیشتر عرب بودند به اسپانیا وارد شد و بسوی اشپیلیه حرکت کرد و انرا تصرف کرد.

عبد العزیز فرزند موسی بن نصیر :
بعد از خروج او و طارق از اسپانیادر سال 715 م/96 . ق فرماندهی عالی مسلمین بر عهده پسر موسی بن نصیر عبدالعزیز نهاده شد واو با شایستگی به تصرف اراضی غیر مفتوحه پرداخت او مقر حکومتش را در سویل قرار داد و با بیوه رودریگ اخرین شاه ویزیگوت ازدواج کرد .
قتل عبد العزیز :
عده ای از مورخین نوشته اند که بعلت سر پیچی از خلافت اموی دمشق بفرمان خلیفه در مارس سال716 . م/ 97 . ق به قتل رسید و عده ای نیز معتقدند که در حملاتی که می کرده توسط اجانب به قتل میرسد.
پایان فتوحات در اسپانیا و فرانسه :
میتوان گفت که با مرگ عبدالعزیز دوره فتح و تصرف سرزمینهای غیر مسلمان به پایان رسید.شبه جزیره ایبریه (اسپانیا ) به تمامی فتح نشده بود و به تصرف مسلمین درنیامده بود مخصوصا در شمالغرب ناحیه بزرگی بود که هنوز دست نخورده باقی مانده بود.
سیاست اعراب در فتح اسپانیا :
اعراب در پیشروی خود سیاست بخصوصی بکار می بردندو چون نمی خواستند حملات برق آسا و سریعشان به تاخیر بیافتد به محض ورود به شهر با حکمران پیشین ان وارد مذاکره شده وعده آزادی و همه گونه مساعدت به اهالی انجا میدادندو بدین نحو یاانها را با خود همراه میکردند و یا انها را ارام نگاه میداشتند.
فتح بخشی از فرانسه :
از انروکه حکومت ویزیگوتها تا جنوب فرانسه گسترده بودطبیعی به نظر میرسدکه این قسمت از قلمرو حکومتی که شکست داده بودند را نیز به تصرف در اورند . درسال 719 م / 100 . ق حکمران عرب ان زمان سمح توانست ناربن در جنوب فرانسه را بتصرف در اورده و بسوی تولوز پیش رود.در سال 725م / 106 . ق کارکاسون و نیم نیز به تصرف مسلمین در امد.

پایان پیشرفت
در سال 732م /113 . ق بین مسلمانان به فرماندهی عبدالرحمن الغافقی و شارل مارتل که در ان ایام درفرانسه قدرتی به هم زده بود نبردی در گرفت که بنام نبرد توریا پواتیه معروف شد که مسلمانان در این نبرد شکست می خورندو در پی ان از فرانسه عقب نشینی می کنند.
علل شکست مسلمین :
البته منظور ما این نیست که از افتخاری که در این جنگ نصیب شارل مارتل شده بکاهیم اما باید تصدیق کنیم که شکست مسلمانان بیشتر در اثر اختلافات داخلی بر سر خلافت دمشق بوده که منجر به تضعیف روحیه لشکریانی میشد که در سراسر امپراطوری اسلامی مشغول نبرد بودند. در اینموقع مبارزه بین ( عباسیان ))و امویان بر سر اشغال کرسی خلافت در جریان بودکه نهایتا به برتری عباسیان پایان مییابد.این مبارزات داخلی طبعا بیشتر توجه مسلمانان را به داخل امپراطوری معطوف میکرد

مسلمانان، فتح اندس و فراز و فرودها

مهمترین موضوعی که در زمان فتح آندلس افکار اروپاییان را به خود مشغول داشته بود، نذر و نیاز برای دیرها، دیرسازی و زیارت کلیساها و رشد عقاید خرافی مسیحیت بود که همه از نفوذ زیاد پاپ‌ها سرچشمه می‌گرفت. در آن برهه از زمان، روم غربی تجزیه شد و قسمت مهمی از قدرت آن به بیزانس که پایتخت آن شهر معروف قلسطنطنیه بود، منتقل شد و به روم شرقی شهرت یافته بود. روم غربی متلاشی شده و عظمت خود را از دست داده و به جای آن روم شرقی توسعه و گسترش یافته‌بود.

در اروپای آن زمان علم و دانش فقط در انحصار راهب‌ها بود؛ کسانی که فقط خواندن و نوشتن می‌دانستند. این در حالی است که در جهان اسلام علم و دانش رو به پیشرفت بود و روز به روز دانشمدان بزرگی از جهان اسلام برمی‌خواستند.
مسلمانان با فتح مصر در زمان خلیفه دوم، قدم به قاره پهناور آفریقا گذاشتند و در زمان خلیفه سوم در شمال آفریقا به سمت نقاط غربی پیشروی کردند اما در این برهه از تاریخ اسلام به علت حملات پی در پی نیروی دریایی روم شرقی، مسلمانان بیشتر نیروی خود را صرف حفظ متصرفات خود در مصر و شمال آفریقا کردند و برای همین مدتی از پیشروی باز ماندند.

در زمان خلفای اموی فتح شمال آفریقا دنبال شد اما به دلیل حملات نیروی دریایی روم شرقی و ایستادگی قبایل صحراگرد شمال آفریقا، که بربر نامیده می‌شدند، کار تبلیغ اسلام در شمال آفریقا به کندی پیشرفت می‌کرد.
سرانجام با مسلمان شدن عده‌ای از بربرها و همراهی آنان با سپاه اسلام، فتح شمال آفریقا میسر شد. با فتح سراسر شمال آفریقا قلمرو مسلمانان از سمت مغرب به سواحل اقیانوس اطلس رسید. مسلمانان عرب و بربرهای شمال آفریقا در سال 92 هجری برابر با 710 میلادی در زمان خلافت ولید اول با 12 هزار سپاهی از تنگه میان مراکش و اسپانیا که امروزه به تنگه «جبل الطارق» مشهور است، گذشت و در اندک زمانی سراسر اسپانیا را که شامل کشور پرتغال کنونی نیز بود فتح کرد.

زمانی که مسلمانان آندلس را به تصرف خود درآوردند قومی به نام ویزیگوت در آنجا ساکن بودند که به علت اختلافات داخلی شدیدی که بین آنها وجود داشت، تعدادی از آنان از نیروی اعزامی مسلمانان حمایت کردند. این قوم که به گوتها یا گتها شهرت داشتند قومی ژرمنی بودند که مسکن اولیه آنان احتمالاً اسکاندیناوی بود ولی در آغاز سال‌های میلادی در ساحل جنوبی دریای بالتیک، درشرق رود ویستول سکونت داشتند که از مصب دانوب تا دنیپر امتداد داشت.
مسلمانان تا سال 100 هجری برابر با 718 میلادی به کوه‌های پیرنه در شمال اسپانیا در مرز فرانسه رسیدند.

مسلمانان پس از سال 100 هجری از کوه‌ها نیز گذشتند و نواحی جنوبی فرانسه را تصرف کردند. آنان به پیشروی خود تا سال 114 هجری (732 میلادی) ادامه دادند که در این سال با درگیری که در جنگ تور با فرانک‌ها پیدا کردند جلوی پیشروی مسلمانان گرفته شد و کم‌کم از فرانسه عقب نشستند و سرانجام درسال 142 هجری(759 میلادی) به جنوب کوه‌های پیرنه بازگشتند. البته لازم به ذکر است افتی که در سپاه مسلمانان رخ داد در نتیجه چند عامل بود که در نهایت باعث عدم تفوق آنها شد:
– در این دوران جهان اسلام شاهد انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس بود که این جابه‌جایی قدرت باعث بی‌توجهی حکومت تازه تأسیس بنی‌عباس به اندلس شد.

– از سوی دیگر اگرچه ریاست و رهبری اسپانیای مسلمان با عرب‌ها بود اما روسای بربر و گوت هم دارای قدرت فراوان بودند و این خود باعث شده بود که قدرت مرکزی و متحد نتواند سر کار بیاید و اختلافات داخلی بین آنها و عدم توجه بنی‌عباس به اندلس سبب قدرت گرفتن و استقلاب مجدد مسیحیان شمال اسپانیا شود و با ارتباطاتی که آنها با دولت‌های مسیحی شمال اسپانیا برقرار کرده بودند از هم کیشان خود کمک دریافت می‌کردند.

قدرت مسلمانان در اندلس فراز و فرود بسیاری داشت. در زمانی که مسلمانان اندلس زیرفشار مسیحیان اسپانیایی بودند، نهضتی در بین بربرهای مسلمان به وجود آمد که« مرابطون» نامیده می‌شد (مرابط به معنای جنگ‌جوی مرزنشین است). مسلمانان اندلس از مرابطون کمک خواستند و
یوسف بن تاشفین نیز با سپاهیان خود به کمک آنها شتافت و توانست آلفونس پادشاه مسیحی را شکست‌دهد.

پس از مرابطون، عده‌ای دیگر از بربرهای شمال آفریقا معروف به «موحدون» نیروهای خود را برای مقابله با مسیحیان به اندلس فرستادند و پس از فراز و نشیب‌های بسیار دولت موحدون نیز در مقابل شورش قبایل کوهستانی مراکش به پایان عمر خود رسید.
در تاریخ ملت‌های مسلمان شمال آفریقا و نیز حفظ موقعیت مسلمانان در اندلس دو نهضت مرابطون و موحدون نقش بسیار ممی داشت. با پایان قدرت و حیات این دو دولت، مسلمانان اندلس در مقابل مسیحیان ضعیف شدند و در آخر با شکست دولت بنی‌نصر مسلمانان اسپانیا سخت در فشار قرار گرفتند و عده زیادی از مسلمانان کشته و گروه زیادی مجبور به خروج از اسپانیا شدند. بر اثر این اقدامات حیات اسلام و مسلمانان پس از هشت قرن به طور کلی در اسپانیا به پایان رسید.

در آخر نکته قابل ذکر این است که مسلمانان در ابتدای ورود خود به اندلس اختیار اموال و معابد و قوانین آنها را به خودشان واگذار کردند و نیز آنها را مختار کردند که زیر حکومت و قضاوت همکیش خود باقی بمانند و مطابق شروط چندین سالیانه جزیه‌ای بدهند و آن شروط هم به قدری سبک و سهل بود که همه آنها بدون درنگ قبول کردند.
مسلمانان در اندلس بناها و یادگارهای بسیاری از تمدن اسلامی بنا و قرن‌ها مسیحیان با کمال آزادی در کنار مسلمانان زندگی کردند و اندلس مهمترین مسیر انتقال دانش مسلمین به اروپا بود و در تحول علمی اروپا نقش بسیار مهمی ایفا کرد.
اما مسیحیان به محض پیروزی بر مسلمانان دست به کشتارهای زیادی زدند و تمامی آثار ارزشمندی را که طی سالیان دراز بنا شده بود تخریب کردند.
سالروز فتح اندلس؛مصادف با سوم آذر، در بردارنده درس‌‌های بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به رفتارها و سلوک مسلمانان با اتباع کشوری بیگانه که آن را به تصرف درآورده بودند اشاره‌کرد.

فتوحات اسلام در اندلس
سرزمین اسپانیا زیر تسلط روم بود تا قرن پنجم میلادى که قبایل و اندال بر آن هجوم بردند و از آنوقت این سرزمین و اندلوس یعنى دیار و اندال نام گرفت و عربها آنرا آندلس میخوانند و گاهى نیز نام جزیره را بر آن اطلاق میکنند.
بسال 507 میلادى قبایل ویزى گوت بر آن دیار هجوم بردند و اندالها را به آفریقا راندند و در اندلس دولتى تشکیل دادند.دولت آنها در آغاز کار نیرومند بود اما چیزى نگذشت که کارشان سستى گرفت و دستخوش انحطاط شدند.اشراف و پیشوایان دین نقاط مختلف کشور را به تیول بردند و در قصرهاى عالى سکونت گرفتند و اوقات خویش را بتفریح گذرانیدند و صنعت و فلاحت را به بندگان وا گذاشتند که با خفت و خوارى مى‏زیستند و بار سنگینى از مالیات‏ها به دوش طبقه متوسط یعنى کشاورزان و بازرگانان افتاد و مردم تیره روز و بینوا شدند، یهودان به سبب آزار و ستمى که بر آنها میرفت چند بار سر بشورش برداشتند اما موفق نشدند و بسیارى از آنها ناچار دین مسیح را پذیرفتند.

هنگامى که مردم شمال آفریقا زیر تسلط عرب آسوده میزیستند وضع مردم اندلس بدینگونه بود و مردم اسپانیا و مخصوصا یهودان آرزو داشتند که از ظلم حکومت گت‏ها خلاص شوند.

قدام براى فتح اسپانیا
عربها در نیمه دوم قرن هفتم میلادى براى فتح اسپانیا اقدام کردند و بدوران امپراطور گت، ومبا، که حکومتش از 672 تا 280 م بود به سواحل اسپانیا حمله بردند.بعد از ومبا ارونک بحکومت رسید و بدوران وى قانونى براى شکنجه و آزار یهودان وضع شد.پس از وى اژیکا بقدرت رسید بدوران وى بسال 694 م یهودان توطئه کردند که با کمک عربان مسلط بر شمال آفریقا رژیم سیاسى اسپانیا را واژگون کنند، اما این توطئه کشف شد و بنتیجه نرسید از این رو قانونى براى اجبار یهودان به پذیرفتن مسیحیت وضع شد و هر که تن نمیداد ببندگى گرفته میشد اما چون این روش از صواب بدور بود ثمرى بسیار بد داد.

تسلط موسى بن نصیر بر بلاد مغرب
این رخدادها عربها را که از مدتها پیش به انتظار فرصت بودند متوجه فتح اسپانیا کرد.در این اثنا موسى بن نصیر بلاد مغرب را بگشود و تنها شهر سبته که با روئى استوار داشت و کنت ژولیان از طرف گت‏ها حاکم آن بود باقى ماند.در پایان سال 709 م امپراطور ویتى‏کا که بعد از اژیکا بحکومت اسپانیا رسیده بود معزول شد و در اوایل سال 710 آشیلا بجایش نشست.عربها ویتى‏کا را غیطشه مینامند.اشیلا دیرى نپائید و در بهار همان سال به دست بزرگان گت و پیشوایان مذهبى معزول شد و رو در یک فرمانده سپاه گت که عربها او را ذریق نامیده‏اند بجاى وى انتخاب شد.او آخرین پادشاه گت بود که در اسپانیا حکومت کرد، بدوران وى حزبى نیرومند به پیشوائى آشیلا بوجود آمد که میخواست سلطنت را بدو بازگرداند و حزبى دیگر از رو در یک حمایت میکرد.

کنت ژولیان حاکم شهر سبته که با رو دریک دشمنى داشت با حزب آشیلا یار شد تا از دست رو در یک خلاص شود، سپس از موسى بن نصیر کمک خواست او نیز فرصت را براى حمله به اندلس مناسب دید و با ولید بن عبد الملک در این باب مشورت کرد.ولید در آغازمردد بود عاقبت بدو اجازه داد اما گفت که احتیاط کند مبادا ژولیان در صدد فریب مسلمانان باشد.موسى، طریف بن مالک را بسال 91 هجرى (710) با پانصد کس فرستاد و وى بکمک ژولیان به مرزهاى جنوبى اندلس حمله برد و با غنائم فراوان بازگشت، موسى تشجیع شد و سپاهى مرکب از هفت هزار کس که بیشترشان بربران بودند به فرماندهى طارق بن زیاد حاکم طنجه براى تسخیر اندلس فرستاد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 96 تیر 18 , ساعت 9:34 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله موانع ساختاری توسعة سیاسی در عربستان سعودی تحت word دارای 65 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله موانع ساختاری توسعة سیاسی در عربستان سعودی تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله موانع ساختاری توسعة سیاسی در عربستان سعودی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله موانع ساختاری توسعة سیاسی در عربستان سعودی تحت word :

طرح مسئله (مقدمه):
جامعه توسعه یافته، جامعه ای است که در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژی و سیاسی دچار تحول و دگرگونی شده است. در حوزه سیاسی جامعه نوساز و توسعه یافته دارای ویژگیهای خاصی از جمله تغییر فرهنگ سیاسی مردم و دگرگونی روابط مبتنی بر قدرت، تغییر ساختارها و پیدایش نهادهای اجتماعی، سیاسی جدید و تغییر در بنیانها و سیستم حقوقیروست. توفیق در امر توسعه موجب تمایز کشورها از یکدیگر با عناوینی چون کشورهای توسعه یافته یا پیشرفته و کشورهای توسعه نیافته یا عقب مانده می‎شود. اکثر کشورهای توسعه نیافته به ضرورت توسعه سیاسی پی برده اند. چرا که تحولات عمومی جهان، دگرگونیهای

اقتصادی- اجتماعی، شهری شدن، گسترش و پیچیدگی ارتباطات در جهان امروزی و افزایش سطح سواد و فرهنگ جوامع و … جملگی عامل رشد و آگاهی سیاسی مردم شده و تقاضا برای مشارکت سیاسی را افزایش می دهند. در صورتیکه ساختارهای سیاسی جوامع همگام با افزایش رشد و آگاهی سیاسی به بسط و افزایش امکانات پاسخگویی نپردازند، ثبات سیاسی جوامع به مخاطره می افتد. اگر بین تحولات اقتصادی، اجتماعی با تحولات سیاسی هماهنگی و همگامی

وجود نداشته باشد، تضاد و تعارض شدیدی در جوامع ایجاد می‎شود که می‎تواند موجبات فروپاشی نظامهای سیاسی را فراهم نماید. از این رو اکثر کشورها، با ساختارهای سیاسی سنتی به ضرورت ایجاد توسعه و نوسازی سیاسی ولو به ظاهر پی برده و درصدد ایجاد تغییرات سیاسی برآمده اند. زیرا توسعه سیاسی وضعیتی است که در آن یک نظام سیاسی با اتخاذ سیاستهای روشن و کارشناسانه و ایجاد نهادهای مؤثر برای پاسخگویی به نیازهای جامعه ظرفیت سیاسی خود را افزایش بدهد. در چنین نظامی مشارکت افراد، انفکاک ساختاری و حاکمیت قانون دیده

می‎شود و دموکراسی شیوه رسوم حکومتی آن جامعه بوده است. در پادشاهی عربستان سعودی خصوصاً در چند ساله اخیر یک سلسله رفرمها و تحولات جدید در جهت تجدیدبنای ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دیده می‎شود. اقدامات و اصلاحات مزبور قاعدتاً می بایست تغییر ساختارها و ثبات سیاسی عربستان از شکل سنتی به فرهنگی مدرن را منجر و باعث توسعه سیاسی عربستان شود اما در واقع چنین نشده است.
فرضیه تحقیق:
ساخت سیاسی عربستان و روابط مبتنی بر قدرت هیأت حاکمه در عربستان مانع اصلی توسعه سیاسی بوده است. چرا که ساختار سیاسی عربستان سنتی می‎باشد. بنابراین کلیه اقدامات و اصلاحات انجام شده قاعدتاً می بایست با نگرش سنتی توأم باشد نه اصلاحاتی عمیق و بنیانی.
سؤال اصلی:
موانع ساختاری توسعه سیاسی در عربستان سعودی کدامند؟

سؤالات فرعی:
1- توسعه سیاسی چیست؟
2- نقش عوامل اجتماعی و بین المللی در عدم توسعه سیاسی عربستان چیست؟
3- نقش حکومت در این راستا چه می باشد؟
هدف تحقیق:
این پژوهش می‌خواهد نشان دهد که باورهای سنتی (اندیشه ها و فرهنگ سنت گرایانه) چگونه می‎تواند مانع توسعه سیاسی گردد.

موانع و مشکلات تحقیق:
عدم وجود منابع تخصصی کافی و موردنیاز در کتابخانه ها در خصوص ساختار سیاسی عربستان سعودی و به روز نبودن، علمی نبودن و عدم جامعیت آنها.
سازماندهی تحقیق:
در فصل اول به تعریف توسعه سیاسی، شاخصهای توسعه و برداشتهای مختلفی که از مفهوم آنان وجود دارد پرداخته و سپس موانع سه گانه در توسعه سیاسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فصل دوم به بررسی موانع موجود در راه توسعه سیاسی عربستان که مربوط به جامعه مدنی است، می پردازد. در این فصل ابتدا موانع اجتماعی نظیر: وهابیت، فرهنگ سیاسی زنان در عربستان، مطبوعات، طبقه متوسط عربستان مورد بررسی قرار می‎گیرد. و در قسمت دوم همین فصل به موانع خارجی یا بین المللی توسعه سیاسی عربستان پرداخته خواهد شد.

در فصل سوم حکومت به عنوان مانع توسعه سیاسی فرض شده است. در این قسمت بررسی ساخت قدرت در عربستان سعودی، ابزارها و شیوه های اعمال قدرت، بررسی ایدئولوژی وهابیت به عنوان ابزار و نفت مهمترین ستونی که بنیان نظام آل سعود بر آن استوار است مورد بحث قرار می‎گیرد. در قسمت بعدی همین فصل روند اصلاحات سیاسی در عربستان بررسی خواهد شد در این رابطه حوزه جامعه و محیط بین المللی و حکومت به عنوان اصلی ترین مانع توسعه سیاسی مطرح می‎شود. و در بخش پایانی به ارائه نتیجه نهایی از بحث و تطابق مباحث تئوریک با مباحث تاریخی و عملی خواهیم پرداخت.

روش تحقیق:
روش جمع آوری اطلاعات این پژوهش منابع کتابخانه ای می‎باشد.
اهمیت تحقیق:
این پژوهش می‌خواهد نشان دهد که چه عواملی مانع توسعه سیاسی است و چگونه می‎توان به توسعه سیاسی رسید.

فصل اول- کلیات
دیدگاههای نظری در مورد موانع ساختاری توسعه سیاسی
مفهوم توسعه سیاسی:
به طور یقین اگر علل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی، عدم توسعه و موانع توسعه در یک کشور مورد بحث قرار نگیرد، توسعه شناخته نخواهد شد.

قبل از تعریف توسعه سیاسی باید دید که توسعه چیست؟ در یک تعریف کوتاه و خلاصه، توسعه یک دگرگونی عمیق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این دگرگونی مربوط به انسان و جامعه است. هنگامی حرکت توسعه درست انجام خواهد گرفت که با معیارهای ارزشی جامعه انسانی سازگار باشد. مایکل تودارو توسعه را پدیده ای صرفاً اقتصادی نمی داند و معتقد است توسعه باید به عنوان جریانی چند بعدی که مستلزم تجدید سازمان و جهت گیری مجموعه نظام اقتصادی و اجتماعی کشور است، مورد توجه قرار گیرد.

بحث ما در ارتباط با توسعه سیاسی است. از یک دیدگاه توسعه سیاسی دارای دو مفهوم است: 1- وجود رقابت ایدئولوژیک در جامعه، زمانی که نه تنها گروهها، بلکه ایدئولوژیهای متفاوت بتوانند با یکدیگر رقابت کنند. ممکن است این رقابت در درجه اول بین نخبگان (الیت) جامعه باشد و لازم نیست که رقابت در مرحله اول توده ای باشد. کمااینکه در کشورهای توسعه یافته نیز در اوایل کار بین نخبگان رقابت ایجاد شد.

2- مشارکت با هم در سطح گروههای برگزیده یعنی باز بودن نظام سیاسی به نحوی که نوعی گردش نخبگان در جامعه صورت پذیرد و جامعه سیاسی راکد و فاسد نشود. با توجه به تعاریف فوق، منطقاً به نظر می رسد که برای نائل شدن به توسعه سیاسی، نوع خاصی از نظام سیاسی لازم است. در غرب توسعه اقتصادی، شیوه دموکراتیک و در بعضی از کشورهای دیگر به شیوه های اجبارآمیز و یا توسط حکومتهای اصلاح طلب و یا توسط انقلاب تحقق پیدا کرده است. بنابراین توسعه اقتصادی همراه و ملازم با انواع نظامهای سیاسی رخ می‎دهد. با توجه به تعاریف گذشته از توسعه سیاسی اجرای رشد سیاسی امکان‌پذیر نیست، مگر آنکه نوع خاصی از نظام سیاسی موجود باشد.

تعریفی دیگر: توسعه سیاسی فرایندی است که طی آن مجموعه نظام از آنچنان فرهنگ خود فزاینده و ظرفیت هماهنگ ساز و توان سازگاری برخوردار باشد که بتواند ثبات و تعادل و مشروعیت سیاسی خود را حفظ کند.

تعریفی دیگر: دستیابی به موقعیتی است که طی آن یک نظام سیاسی به جستجوی آگاهانه و موفقیت آمیز برای افزون شدن کیفی ظرفیت سیاسی خود از طریق ایجاد نهادهای مؤثر و موفق نائل آید.
آلموند توسعه سیاسی را اینگونه تعریف می‌کند: توسعه سیاسی بازتاب کار نظام سیاسی در عمل است. آلموند و پاول نوسازی و نوگرایی فرهنگی و انفکاک ساختاری را به عنوان محور بحث توسعه سیاسی فرض کرده اند. به نظر آنها فرهنگ سیاسی عبارت است از مجموعه پندارها و احساسات موجود درباره حساسیتهای جاری در یک جامعه، به نظر آنها توسعه سیاسی در نتیجه

تحولاتی حاصل می‎آید که در فرهنگ و ساختار نظامهای سیاسی ایجاد می‎شود. آلموند و پاول نوسازی را تحول در فرهنگ سیاسی جوامع و پیدایی و انفکاک ساختارهای سیاسی جامعه می دانند که برآیند این تحولات حصول توسعه سیاسی است. سی ایچ داد معتقد است: 1- نگرش کلی به مساوات 2- توان نظام سیاسی برای تدوین و اجرای سیاستها 3- تفکیک و تخصصی کردن

وظایف گوناگون سیاسی 4- جدایی دین از سیاست
نیل اسلمسر: در قلمرو سیاست، سیستمهای اقتدار قبیله ای و دهکده ها جای خود را به سیستمهای اخذ آرای عمومی، احزاب سیاسی، نمایندگی و دستگاههای اداری کشور می‌دهند.
هانتینگتن: توسعه سیاسی عبارت است از نیل کشورهای غیرنوسازی شده به سطح توسعه

دموکراسی کشورهای غربی، وی نوسازی را با معیارهایی چون توانایی نظام سیاسی برای پاسخگویی به نیازهای جدید می سنجد. به نظر او زمانی که تقاضای گروههای جدید برای سهیم شدن در مشارکت سیاسی از طرف سیستم سیاسی با پاسخ مثبت روبه رو شود و سیستم بتواند نیازهای جدید را برآورد نوعاً چنین نظامی توسعه یافته است. فی الواقع توسعه سیاسی به

معنای پذیرش توانایی تحولات ناشی از نوسازی در درون ساختار سیاسی است یا به عبارت دیگر انعکاسی تحولات ساختاری جامعه در درون ساختار سیاسی است و یا به تعبیر خود وی نهادینه شدن ساخت سیاسی و گسترش نهادهای سیاسی است.
دیدگاههای متفاوت از موانع توسعه سیاسی
نظریات ارائه شده دو دسته اند: 1- عده ای از محققان عامل اصلی توسعه سیاسی یا عدم توسعه را در روابط بین المللی و ساخت جهانی، مکانیسم استثمار بین المللی و عملکرد امپریالیسم می جویند.
2- گروهی دیگر مانند مارکس و انگلس و ماکس وبر، علل اساسی توسعه یافتگی و یا توسعه نیافتگی را در ساختارهای داخلی کشورها جستجو می‌کنند و عوامل مختلفی همچون اقتصاد، فرهنگ، مذهب، جغرافیا و یا سیاست را به عنوان عامل پیشرفت و توسعه یا عدم توسعه قلمداد می‌کنند.

پایه ریزی نظرات مارکس و انگلس براساس تجربه تاریخی غرب صورت گرفته است. آنها معتقدند که کل فرایند تاریخ جهان از مراحل خاصی می‌گذرد ار برده‌داری به فئودالیسم و بعد سرمایه داری و سپس سوسیالیسم ونهایتاً کمونیسم و اینکه این فرایند اجتناب ناپذیر است. این روند نزد آنان برای شرق و غرب یکسان بود اما بعدها نظریه مارکس درباره کشورهای شرق دچار دگرگونی شد و عامل توسعه نیافتگی شرق در عوامل جغرافیایی وسیاسی دانست.
ماکس وبر: وی با بررسی تاریخ توسعه غرب به این نظریه می‌رسد که در غرب تجزیه دین (‌مسیحیت) و پیدایش مذهب پروتستان عامل اصلی رفتن به توسعه بوده است

.
تعریف آخر: توسعه سیاسی حالتی است که رهبران سیاسی یا حکومت و به طور کلی یک نظام سیاسی با ایجاد نهادها مشارکت واقعی وهمه جانبه (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … ) مردم را فراهم می‌آورند، واین مشارکت مردم باید براساس ارزشهای مورد قبول آن جامعه باشد.
شاخصهای توسعه سیاسی:
رهبران سیاسی:

بایستی اذعان کرد هر جامعه و یا کشوری که بخواهد توسعه پیدا کند، باید انتخاب بکند و تصمیم بگیرد. اکنون این سؤال پیش می‌آید که این تصمیم‌گیری از سوی چه کسانی اتخاذ می‌گردد؟ تاریخ نشانگر آن است که این تصمیم‌گیری از سوی رهبران سیاسی و هیأت حاکمه ویا نخبگان یک جامعه است. چه در کشورهای توسعه یافته و صنعتی و چه در جهان سوم، حرکت اصلی توسعه

سیاسی و تداوم آن پیوسته از سوی هیأت حاکمه بوده است. رهبران سیاسی در این راه از امکانات و قدرت فکری و سازماندهی خود برای تشریح حرکت، بسیج نیروها و حمایت همه جانبه استفاده می‌نمایند. از این نظر جوامعی سریعتر و بهتر بر توسعه سیاسی دست می‌یابد که اجماع در میان جناحهای گوناگون هیأت حاکمه از درجه بالایی برخوردار باشد.

به هر حال اگر اراده رهبران سیاسی در جهت توسعه سیاسی در جهت توسعه سیاسی باشد، یعنی آنها موافق توسعه سیاسی باشند، توسعه سیاسی به وجود خواهد می‌آید. در اینجا رهبران سیاسی از مهمترین عوامل و شاخصهای توسعه سیاسی بر حساب می‌آیند. در غیر این صورت یعنی در صورتیکه رهبران سیاسی موافق با توسعه سیاسی نباشند، رهبران سیاسی به عنوان مهمترین مانع توسعه سیاسی به شمار می‌روند.

مانع ملی و اصلی پاسخگویی:
اصل پاسخگویی به معنای متعهد بودن افراد و سازمانها ومراکز تصمیم‌گیری در مقابل اظهار نظرها و عملکردهای خود می‌باشد. اگر جامعه‌ای در زمینه تعریف ملی ، منافع عمومی ومنافع هیأت حاکمه سردرگم و گرفتار تضاد و کشمکش باشد، فرصتی برای پیشرفت در مسیر توسعه پیدا نخواهد کرد و در دایره‌ای از ابهام و بلاتکلیفی حرکت خواهد کرد و تقارن منافع هیأت حاکمه با منافع و مصالح عموم، نشانه با اهمیتی از درجه اجماع نظر، نهادی شدن ارزشها میان تمامی اقشار جامعه و آرامش روابط میان مردم و حکومت است.
حاکمیت قانون:

جامعه توسعه یافته از نظر سیاسی، جامعه‌ای است که در آن قانون حاکم باشد. هنگامیکه افراد یک جامعه احساس کنند که با تلاش خود می‌توانند از امکانات جامعه به نحو عادلانه‌ای استفاده کنند، مهمترین عامل دراین راستا برای کسب امتیازات وامکانات، قانون است بالطبع روحیه مسئولیت‌پذیری و کار و فعالیت در آنها ایجادی شود. بنابراین زمانی توسعه سیاسی امکان پذیر است که ثبات قانونی و حاکمیت قانون در یک کشور وجود داشته باشد بدین ترتیب محاسبات نسبت به آینده قابل تدوین خواهد بود، با پیشتوانه قانونی می‌توان به طور نسبی وضعیت آینده را پیش‌بینی کرد.

مشارکت سیاسی:
به طور قطع یکی اصول اساسی توسعه سیاسی در یک جامعه‌ مشارکت سیاسی است. دولت نباید تنها منبع فرهنگ اجتماعی باشد و نهادهای غیر دولتی، در یک نظام اجتماعی باید مؤثر و فعال باشد. هر چه درجه مشارکت بیشتر باشد، قدرت حکومت محدودتر می‌شود، ولی از سوی دیگر در حکومتهای مردمی هر چه مردم بیشتر در نظام سیاسی مشارکت بجویند، قدرت واقتدار دولت افزایش پیدا می‌کند.

در اولیه ترین نگرشی به موضوع مشارکت، که بیانگر مناسبتی چون شرکت و همکاری عامه در نظام سیاسی است، می‌بایست اولاً به کارکرد ویا واقع به بازده و کم کیف و چگونگی این بازده عنایتی خاصی مبذول داشته، ثانیاً ساخت مربوطه یعنی نوع تقسیم‌بندی و نظم بخشی و تأثیر متقابل عناصر به ویژه احزاب را در نظام سیاسی و در رابطه با مشارکت بایستی مورد دقت قرارداد تا راه ملی معقول جهت حفظ نظام سیاسی بدست آید. و آن راهی جز مشارکت نهادمند به مشابه تغییر محوری در دست‌یابی به توسعه سیاسی نخواهد بود. اشتراک سیاسی در کشورهایی بیشتر به

وجود می‌آید که عناصری از تنوع گرایی سیاسی و اجتماعی سنتی‌شان پا برجا مانده و زمینه‌های مناسب‌تری جهت رشد و توسعه سیاست نوین به وجود می‌آورد. بدین ترتیب فرهنگ سیاسی جامعه به ویژه قشر حاکم ارتباط مستقیم بامیزان گسترش اشتراک واقعی دارد. نهادسازی و تخرب مقدمه ضروری هر نوع مشارکت فعال است و تردیدی نیست که حزب سیاسی شاخص سیاست نوین مشروعیت نظام سیاسی در دراز مدت به اشتراک گسترده‌تر گروههای اجتماعی در درون

، بستگی دارد. انتخابات، مجالس قانونگذاری واحزاب سیاسی روشهای سازمان دادن یک اشتراک در جوامع نوین و توسعه یافته‌اند.
مشارکت سیاسی دارای انواع و دریافت مختلف است:
1- مشارکت سیاسی برانگیخته از بالا- برخی از حکومتها به خاطر منافع خود دست به انگیزش این مشارکت می‌زنند. یعنی برای جلوگیری از هجوم گروهها، خواهان مشارکت که موجودیت دولتهایشان را به خطر می اندازد، سعی درایجاد نهادهایی از بالا به منظور جلوگیری از مشارکت مردمی می کنند.

2- مشارکت سیاسی خودجوش که مردم به دلیل علایق خاص خودشان به دور یکدیگر جمع شده وانجمن، حزب، نهاد، گروههای نفوذ و … را تشکیل می‌دهند.
دگرگونی در ساختار اجتماعی:
توسعه سیاسی مستلزم تحول در ساختار اجتماعی، پیدایش گروهها و طبقات اجتماعی متنوع به خصوص سازمان‌یابی گروههای مختلف اجتماعی است.
حصول این ویژگی مستلزم پیدایش و گسترش تقسیم کار اجتماعی است.

رابطه دین و توسعه سیاسی:
نکته مهم آن است که برداشت جامعه، حکومت و رهبران سیاسی از دین چیست و آیا اصولاً رهبران سیاسی از مذهب به عنوان یک وسیله برای پیشبرد مقاصد خود استفاده می‌کنند؟ یا خیر؟
دین مجموعه‌ای است از اصول و احکام منطقی وعقلی ولی اگر همین دین با مجموعه سنتهای غیر منطقی اجتماعی و تاریخی ممزوج شده باشد، در واقع ضد توسعه سیاسی عمل خواهدکرد.1

سطوح سه‌گانه موانع توسعه سیاسی:
الف- موانع ساختاری سیاسی
رهبران سیاسی به عنوان عامل برای پیشرفت توسعه یا مانع برای توسعه که خود ارتباط مستقیمی با توزیع قدرت در بین گروهها و نهادهای مختلف موجود در جامعه را دارد.
ب- ساخت اجتماعی به عنوان مانع توسعه سیاسی
عدم وجود تشکیلات و گروههای اجتماعی که بر اساس

شعور و آگاهی سیاسی، اجتماعی و عدم وجود فرهنگ سیاسی پویا، از موانع توسعه سیاسی است.
ج- موانع خارجی یا بین‌المللی توسعه سیاسی
پس از عوامل مهم عدم توسعه سیاسی در سطع بین‌المللی وابستگی یک کشور به کشورهای دیگر است. بنابراین وابستگی یکی از موانع توسعه سیاسی است.

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 96 تیر 18 , ساعت 9:33 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود لایحه خدمات کشوری تحت word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود لایحه خدمات کشوری تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود لایحه خدمات کشوری تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود لایحه خدمات کشوری تحت word :

دانلود لایحه خدمات کشوری تحت word

 

کارمندان در انجام وظایف خود بصورت آزادانه نسبت به مأموریت‌های سازمانی، حق اظهار‌نظر و ارایه پیشنهاد و راه‌حل های بهتر را دارا می‌باشند و اظهار عقیده و پیشنهادهای کارمندان نباید روی موقعیت خدمت آنان تأثیر منفی بگذارد.

در لایحه مدیریت خدمات کشوری، علاوه بر این کارمندان دستگاه‌های اجرایی از جهت اتهام مربوط به انجام وظایف و مسئولیت‌های قانونی مورد "حمایت قضایی" می‌باشند و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با توجه به تقاضای کارمند برای رفع اتهام با استفاده از کارشناسان حقوقی خود یا گرفتن وکیل از کارمندان حمایت قضایی نمایند.

در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته تعیین می‌شود و در موارد خاص، دستگاه اجرایی می‌تواند با موافقت هیئت‌وزیران و رعایت سقف ساعت کار با شرایط جغرافیایی و منطقه‌‌ای و فصلی، ساعات کار در ادارات تابعه را به ترتیب دیگری تنظیم نماید.

در این لایحه برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی، سالی 26 روز "مرخصی کاری" (بدون احتساب تعطیلات بین مرخصی) با استفاده از حقوق و مزایای مربوط پیش‌بینی شده است و حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان در سال قابل ذخیره شدن می‌باشد.

در لایحه مدیریت خدمات کشوری، حداکثر چهار ماه مرخصی استعلاجی برای کارمندان در نظر گرفته شده و در مورد بیماران صعب‌العلاج با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محدودیت زمانی چهار ماهه مستثنی شده است.

در لایحه مذکور همچنین دستگاه‌های اجرایی مجوز دارند که کارمندان، بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان را علاوه بر استفاده از بیمه پایه درمان، با مشارکت خود آنان تحت پوشش "بیمه‌های تکمیلی" قرار دهند.

در لایحه مذکور "ساعات کار" کارمندان دولت 44 ساعت در هفته تعیین و مقرر شده است کارمندان بتوانند با موافقت دستگاه اجرایی، ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعات کار روزانه تقلیل دهند.

لایحه مدیریت خدمات کشوری را شاید بتوان یکی از پرتنش‌ترین لوایحی دانست که در سال‌های اخیر در مجلس و دولت مورد بررسی قرار گرفته است. این موضوع از آن رو شایسته این نگاه جدی‌تری است که هم در لایه کارشناسی و مدیران تصمیم‌ساز کشور با رفت و آمد‌ها و ارائه و بازپس‌گیری‌های متعددی همراه بود و هم تحقق و اجرا و اصلاح آن در عرصه عمومی‌ جامعه بازتاب‌ها پردامنه‌ای را به دنبال داشت.

نوع فایل: word

سایز:8.27 KB

تعداد صفحه:8

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 96 تیر 18 , ساعت 9:32 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق آزمایش رنگرزی پشم و ابرشم و پنبه با رنگهای راکتیو تحت word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق آزمایش رنگرزی پشم و ابرشم و پنبه با رنگهای راکتیو تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق آزمایش رنگرزی پشم و ابرشم و پنبه با رنگهای راکتیو تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق آزمایش رنگرزی پشم و ابرشم و پنبه با رنگهای راکتیو تحت word :

بشر (به عنوان حمام رنگرزی )، همزن ، دما سنج ،پیپت ، پیست ، استوانه مدرج ، هیتر ، رنگزای راکتو ، اسید استیک ، کربنات سدیم ، الیاف ( پشم ، ابریشم و پنبه )

هدف از آزمایش : بررسی اثر اسید بر الیاف رنگ شده توسط رنگزای راکتیو

تئوری آزمایش :
در دو بشر 0.1 gr پشم و 0.1gr ابریشم را قرار میدهیم . رنگزای راتیو را در هر دو حمام به مقدار مساوی 1% میریزیم با این تفاوت که در بشر 1 اسید نمیریزم و در بشر 2 مقدار 3% اسید را وارد میکنیم . با توجه به L: R ( 100:1) و وزن کالا 0.2 گرم ، حجم حمام را تعین میکنیم

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
یکشنبه 96 تیر 18 , ساعت 9:31 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

دانلود پاورپوینت گل حفاری چیست؟ تحت word دارای 43 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت دانلود پاورپوینت گل حفاری چیست؟ تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی دانلود پاورپوینت گل حفاری چیست؟ تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود پاورپوینت گل حفاری چیست؟ تحت word :

دانلود پاورپوینت گل حفاری چیست؟ تحت word

دانلود پاورپوینت گل حفاری چیست؟ تحت word شامل 43 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی عمران وساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و دانلود پاورپوینت گل حفاری چیست؟ تحت word
فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.

.

 


مقدمه :

گل حفاری ساخته شده توسط جامدات چاه یا مواد سنگین بوده و گرانروزی زیاد دارند. فقط از اب برای رقیق کردن ان استفاده میکنند. درصورتی که گرانروی گل حفاری کاهش یابد با افزودن گل بیشتر به ان جبران میکنند و یا اینکه به همان حالت رقیق حفاری ادامه می یابد. درصورتی که گل حفاری وزنش کم باشد باعث فوران چاه میشود
درصورتی که هرز روی گل زیاد شود یا اندود گل تشکیل شود باعث گیر کردن لوله های حفاری میشوند یا ریزش دیواره های چاه میشوند به علاوه یک نکته مهم درباره گل حفاری وجود دارد:هیچ نوع مواد افزودنی مؤثری برای کنترل خواص فیزیکی گل وجود نداشت.
در سال اولین گل حفاری توسط لوکاس ساخته (یا کشف) شد و بعد از سال در اسپیندل تاپ به عنوان یک ضرورت در صنعت حفاری حضور پیدا کرد و تا حالا مورد استفاده قرار میگیرد. در سال پس از تحقیقات پولارد و هگبورک کشف گردید که فوق ‏العاده غلیظی برای حفاری توسط دکل‏های ضربه‏ای در ایالت اوکلاهاما استفاده می‏شده است.

.



دانلود پاورپوینت گل حفاری چیست؟ تحت word
فهرست :

مقدمه
گل حفاری مطلوب چیست؟
تاریخچه گل حفاری
وظایف گل حفاری
توانایی ها و ویژگی های یک گل حفاری مطلوب
تمیزکردن ته چاه و انتقال کنده‏های حفاری
سرعت سقوط کنده‏ها و ذرات جامد گل از یک سو بستگی به شکل هندسی و وزن مخصوص
خنک کردن مته و لوله‏های حفاری
روان کردن مته و لوله‏های حفاری
اندود کردن دیواره چاه و جلوگیری از ریزش
کنترل فشارهای زیر زمینی
معلق نگه داشتن کنده‏ها و مواد وزن‏افزای گل به هنگام خاموشی پمپ‏ها
ترخیص شن و کنده‏های حفاری روی الک لرزان
تحمل بخشی از وزن لوله‏های حفاری و لوله‏های جداری
به حداقل رسانیدن ضایعات وارد بر سازند‏های مجاور چاه
انتقال توان هیدرولیک پمپ‏ها به مته

.

عنوان: گل حفاری چیست؟

فرمت: پاورپوینت

تعداد صفحات: 43 اسلاید

ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر

.

تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:

 

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ