سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همانا خدا را بندگانى است که آنان را به نعمتها مخصوص کند ، براى سودهاى بندگان . پس آن نعمتها را در دست آنان وا مى‏نهد چندانکه آن را ببخشند ، و چون از بخشش باز ایستند نعمتها را از ایشان بستاند و دیگران را بدان مخصوص گرداند . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:12 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق دستگاه روغنکاری تحت word دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق دستگاه روغنکاری تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق دستگاه روغنکاری تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق دستگاه روغنکاری تحت word :



دستگاه روغنکاری کلیه قطعات متحرک راکه با هم درگیر هستند را روغنکاری می نماید.


اعمال روغنکاری در موتور بشرح ذیل می باشد:


الف) جلوگیری ازاصطکاک دوقطعه فلزی که بر روی هم درحال گردش وحرکت می باشند.


ب ) عمل نظافت وشستشوی فاصله بین قطعات یعنی اگر درضمن کار موتور گردوخاک ویاماسه ازطریق صافی هوای کاربراتوروارد موتور شود آن راشسته وتمیز می نماید.


ج ) ضمن گردش در بین قطعات حرارت آنها راگرفته وخنک می نماید وبه عمل دستگاه خنک کننده کمک می کند.


قطعات دستگاه روغنکاری


الف) پمپ روغن


ب ) فشارسنج


ج )صافی پمپ روغن


د )صافی یافیلترروغن


ه )کانالهای روغن






الف ) پمپ روغن:


پمپ روغن ممکن است باتوجه به نوع موتورها در داخل یاخارج از کارتر نصب گردد ومعمولا دنده آن بطور مستقیم یا غیر مستقیم بامیل دلکو یابه وسیله دنده مورب میل سوپاپ می چرخد.درنتیجه روغن را تخلیه کرده وبه کانالهای روغن می رساند.


ب ) فشار سنج روغن:


بطور کلی دونوع اندازه گیری را انجام می دهد.یکی فشار روغن رادرداخل دستگاه روغنکاری نشان می دهد ودیگری سطح روغن رادرداخل کارتر تعیین می کند.


فشار سنج روغن درداخل داشبورت نصب می شود.


سطح روغن درداخل کارتر به وسیله خط کش (گیج ) روغن مشخص می گردد.


ج ) صافی پمپ روغن:


موقعی که روغن از کارتر وارد پمپ می شود، از صافی مربوطه عبور نموده جنانچه مواد خارجی درداخل آن باشد. تصفیه شده ومواد خارجی رادرداخل کارترباقی می گذارد.


د ) صافی روغن یا فیلتر :


فیلتر روغن در مدار روغن بعد از پمپ قرار گرفته وروغنی که ازآن عبور می نمایدتمیز کرده وبه کارتر برمی گرداند.


ه ) کانال های روغن :


دراکثر موتورها پس از اینکه روغن از پمپ رانده شده واردکانال سراسری می شودواز آنجا به سه قسمت :فشار سنج روغن ، یاتاقانهای ثابت ومتحرک ومیل لنگ وانگشتی ویاتاقانهای میل سوپاپ وصافی (فیلتر ) روغن راه می یابد.


دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:11 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق وضعیت شبکه ایستگاههای هواشناسی کشور تحت word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق وضعیت شبکه ایستگاههای هواشناسی کشور تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق وضعیت شبکه ایستگاههای هواشناسی کشور تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق وضعیت شبکه ایستگاههای هواشناسی کشور تحت word :





ایستگاههای هواشناسی سینوپتیک
ساعت به ساعت و یا هر ساعت یک بار حدود بیست پارامتر جوی را دیده بانی می کنند و از طریق شبکه مخابراتی هواشناسی کشور به مرکز پیش بینی تهران ارسال می دارند ، از این نوع ایستگاهها در زمان انقلاب 50 ایستگاه ایجاد شده و در ابتدای سال 1364 به 90 ایستگاه ، ابتدای سال 1365 به 91 ایستگاه و در پایان سال 1365 به 114 و تا سال 1369 به 122 ایستگاه در سال 1377 بالغ بر 160 ایستگاه رسیده است .

ایستگاههای کاوش جوّ ( جوّ بالا )
که در هر شبانه روز دو مرتبه توسط بالنهایی که با گاز هیدروژن پر شده اند دستگاههایی به نام رادیو سوندرا به سطوح فوقانی جو حمل می کنند و مشخصات لایه های جو را دقیقه به دقیقه تا پایان عمل کاوش ( سوندینگ ) گزارش می کند . از این نوع ایستگاهها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 7 ایستگاه و سال 1364 تعداد 10 ایستگاه و امروز 11 ایستگاه در کشور مشغول کار هستند .



ایستگاههای تحقیقاتی کشاورزی
علاوه بر دیده بانیهای سینوپتیک یک سری دیده بانیهای فنولوژی و اندازه گیریهای بیومتری روی 17 محصول مهم کشور انجام می دهند و هم زمان یک سری مطالعه و تحقیق بر روی ارتباط عوامل جوّی با رشد محصولات مختلف در ایستگاه به عمل می آورند . از این نوع ایستگاهها قبل از انقلاب اسلامی 2 ایستگاه وجود داشته که امروزه تعداد آنها به 18 ایستگاه رسیده است .



ایستگاههای هواشناسی دریائی سینوپتیک
محلی که پس از انقلاب به مجموعاً 18 ایستگاه بر روی سکوها ، جزایر و بنادر جنوب کشور تاسیس شده است . این ایستگاهها در سواحل دریاها ، اقیانوسها و جزایر و کشتیها بصورت ثابت و متحرک قرار دارند . علاوه بر اطلاعات جوی ، اطلاعاتی در مورد دمای آب دریا ، طول امواج و سرعت امواج و غیره را اندازه گیری می کنند .


ایستگاههای اقلیم شناسی که فقط 3 نوبت در روز پارامترهای مهم جوّی را دیده بانی و در دفاتر مخصوص ثبت می کنند و از این نوع در حال حاضر 250 ایستگاه در کشور مشغول به کار هستند .



ایستگاههای باران سنجی
که آمار آنها مورد نیاز بیشتر مؤسسات و سازمانهای تحقیقاتی کشور را در زمینه کشاورزی و آبیاری فراهم می کند پس از انقلاب به علّت نیاز رشد بیشتری داشته اند و به طوری که تعداد کل ایستگاههای باران سنجی کشور ( مربوط به سازمان هواشناسی کشور ) تا کنون به حدود 1975 رسیده است .



ایستگاههای تشعشع سنجی
که میزان کل تشعشع خورشیدی را بصورت تشعشع کلی و تشعشع پراکنده و بازتاب زمینی اندازه و ثبت می کنند . تعداد این ایستگاهها در سال 1364 ،21 ایستگاه بوده که امروز به 25 ایستگاه رسیده است.



مراکز پیش بینی و اطلاعات جوی

مراکز مخابرات هواشناسی کشورهای مختلف همانگونه که اطلاعات کشور خود را به نقاط دیگر جهان ارسال می کنند اطلاعات کشورهای دیگر را نیز دریافت می کنند . این اطلاعات به مراکز پیش بینی فرستاده می شود ، در مراکز پیش بینی هواشناسی دی کُد می شود یعنی از حالت رمز خارج می شود و روی نقشه های جغرافیایی مخصوصی که برای همین منظور تهیه شده پلات می شود ، یعنی اطلاعات هر ایستگاهی در محل همان ایستگاه یادداشت می شود . سپس نقشه های تهیه شده آنالیز می شود ، خطوط هم مقدار روی آن رسم می گردد . مناطق کم فشار و پر فشار ، توده های مختلف هوا و جبهه های همراه با آنها و همچنین سمت و سرعت حرکت و تقویت و تضعیف سیستمها شناسایی می شود . پس از آن با استفاده از این نقشه ها و تصاویر ماهواره ای و مدلهای پیش بینی عددی که با استفاده از همین اطلاعات توسط کامپیوتر بدست می آید وضعیت جوی روزهای آینده پیش بینی می شود .

بعلت عدم شناسایی بعضی از عوامل که روی تقویت و تضعیف و حرکت سیستمهای جوی تاثیر می گذارد هنوز هیچیک از کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه یافته با همه تجهیزات و تجهیزات پیشرفته نتوانسته اند صحت پیش بینی هوا را به صد در صد بر سانند .

یکی از عوامل مهمی که روی حرکت و فعالیت سیستمهای جوّی اثر می گذارد ناهمواریهای زمین و رشته کوهها می باشد . وجود سلسله جبال زاگرس و البرز در ایران تاثیر زیادی روی حرکت و فعالیت سیستمهای جوی دارد . بعنوان مثال پیش بینی وضع هوا برای کشوری مثل انگلستان که رشته کوه ندارد به مراتب آسانتر از ایران است .

پیش بینی هایی که به این نحو صادر می شود از طریق رسانه های گروهی و صدا و سیما در اختیار مردم قرار می گیرد پیش بینی های مخصوص برای فرودگاهها و مسیر پرواز هواپیماها و بنادر کشتیرانی صادر و در اختیار آنها قرار داده می شود . پیش بینی ها نیز تا سه روز آینده برای امور کشاورزی صادر می شود از این پیش بینی ها برای آبیاری ، سمپاشی ، برداشت محصول و غیره استفاده می شود .

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:10 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله پاورلیفتینگ تحت word دارای 68 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله پاورلیفتینگ تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله پاورلیفتینگ تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله پاورلیفتینگ تحت word :

تاریخچه پاورلیفتینگ

از ابتدای پیدایش تمدنهای مختلف، انسان بطور ناخودآگاه علاقه زیادی به سالم بودن و داشتن اندام متناسب و قوی بود و این احساس و نیاز تا به امروز ادامه داشته است. بطوری که از آن زمان تا کنون همواره در میان مردم افرادی بودند که تمام سعی خود را برای داشتن اندامی زیبا و ماهیچه ای می کردند. سابقه ورزشهای پرورش اندام (Bodybuilding) بشکل کنونی به قرن 12 میلادی می رسد و حدود قرن 16 میلادی بود که این ورزش در نقاط مختلف دنیا توسط دمبل هایی که با چوب و استخوان درست می شدند انجام می شد که تفاوت چندانی با روشهای پرورش اندام امروزی امروزی نداشت.

حدود سالهای 1890 الی 1929 بود که پرورش اندام بصورت یک ورزش جدی و تجاری درآمد و طرفداران بسیاری را بخود جلب کرد و رقابت های بسیاری در جهان بخصوص در اروپا را بخود اختصاص داد. بطوری که داشتن اندامی ورزیده و زیبا جزو مزیت های شاخص افراد در انظار عمومی محسوب میشد.

به جرات می توان گفت که اولین ورزشکار مشهور این رشته فردی بود بنام ایوگن سندو (Eugen Sandow) که بنام پدر پرورش اندام مدرن معروف شد. چرا که او علاوه بر آنکه ورزشکار بود فعالیت های زیادی برای پیشرفت و نهادینه کردن این ورزش نیز انجام داد. بعنوان مثال او یکی از اولین مجله های پرورش اندام بنام Physical Culture را منتشر کرد. او بود که برای اولین بار دمبل های فلزی را معرفی کرد و بسیاری خدمات دیگر.

 

ایوگن سندو در کتابی اصول خود برای داشتن اندام قوی و متناسب را تشریح کرد. در همین زمان بود که اولین مسابقه رسمی وزنه برداری در سال 1891 در انگلستان برگزارشد و 5 سال بعد اولین دوره این مسابقات بین کشورهای اروپایی شکل گرفت و در 1896 نیزدر بازی های المپیک آتن وزنه برداری بعنوان یک ورزش رسمی در کنار ورزشهایی مانند شنا، ژیمناستیک، کشتی تیراندازی و ; مطرح بود. 5 سال بعد سندو در رویال آلبرت هال لندن یک دوره مسابقه پرورش اندام برگزار کرد که بیش از 2000 تماشاچی را در سالن جمع کرد. سندو بتدریج در حال کسب شهرت بود و کم کم انگلستان در حال تبدیل شدن به مرکز توجه این ورزش می شد. برنار مکفدین (Bernarr Macfadden) از علاقمندان این رشته درآمریکا بود که به انگلستان آمد تا روشی ابداعی خود برای قویتر و پهن تر کردن شانه را به معرض نمایش بگذارد. برنر با انتشار مجله ای بنام Physical Development جزو اولین افرادی بود که به تشریح فیگورهای مختلف این ورزش پرداخت.

تاریخچه مسابقات پاورلیفتینگ در ایران
بطور غیر رسمی برگزاری مسابقات پاورلیفتینگ در سال 1365 در استان گیلان آغاز گردید. اینجانب نظام دودل در آن موقع بعنوان مربی بدنسازی پیشنهاد برگزاری این مسابقات را به هیأت وزنه برداری استان گیلان ارایه نموده و پس از موافقت برگزاری مسابقات یاد شده در زمستان 1365 در سالن شهید باهنر رشت برگزار گردید.پس از آن هر ساله علاوه بر مسابقات قهرمانی بزرگسالان مسابقات رده سنی جوانان نیز برگزار می شد.بتدریج همراه با استان گیلان

فعالیتهای این رشته ورزشی در استانهای کرمانشاه، خوزستان و اصفهان بتدریج انجام شد. در استان کرمانشاه استاد حاج محمد تقی خسروی ، در استان خوزستان زنده یاد استاد نادر حیدری و در اصفهان استاد دکتر حسین فرزانه فرد در این رابطه زحمات زیادی را متحمل شدند.در سال 1374 آقای علی مرادی به سمت ریاست فدراسیون وزنه برداری منصوب شدند.با حمایتهای ایشان و طی برگزاری چندین جلسه ای که اینجانب و آقای حبیب الله عایل با ایشان داشتیم ، طرح راه اندازی کمیته پاورلیفتینگ فدراسیون به تصویب رسید.البته مقررات این رشته ورزشی سالها قبل توسط نگارنده از طریق مکاتبات با دبیر کل وقت

فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگIPF آقای آرنولد بوستروم از سوئد دریافت و ترجمه شده بود.

لیست ترتیب مسایقات پاورلیفتینگ کشور( بزرگسالان)
1-اولین دوره مسابقات پاورلیفتینگ کشور بزرگسالان 17/8/1375 –اراک
2- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور بزرگداشت دهه فجر 6/12/75 –شیراز
3- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور 6/8/1376 – اهواز

4- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور بزرگداشت دهه فجر بهمن 1376
5- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور بزرگداشت دهه فجر 25/11/1376 – مبارکه
6- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور 1/8/1378 – اهواز

7- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور بزرگداشت دهه فجر بهمن 1378- تهران
8- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور15/8/1379 – شیراز
9- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور بزرگداشت دهه فجر بهمن 1379- رشت
10- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور 6/8/1380- اراک

10- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور17/11/ 1381 – اهواز
11- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور 4/7/1382 – همدان
12- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور4/7/1383 – تهران
13- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور بزرگداشت دهه فجر بهمن 1383- شیراز

14- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور 18/11/1384 – اهواز
15- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی کشور 18/6/ 1385 – اراک
لیست ترتیب برگزاری مسابقات پاورلیفتینگ جوانان کشور
1- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 24/12/1376 – شیراز
2- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 25/12/1377 – تا کستان

3- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 18/12/1378 – کرمانشاه
4- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 24/12/1379 – کرمانشاه
5- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 18/12/1380 – کرمانشاه
6- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 11/10/1381 – شیراز

7- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 2/11/1382 – تهران
8- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 28/10/1383 – شیراز
9- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 21/10/1384 -رشت

10- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی جوانان کشور 18/6/1385 – اراک
لیست برگزاری مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نو جوانان کشور
1- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نوجوانان کشور 11/10/1381 – شیراز
2- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نوجوانان کشور 2/11/1382 – تهران

3- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نوجوانان کشور 28/10/1383 – شیراز
4- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نوجوانان کشور 21/10/1384 -رشت
5- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی نوجوانان کشور 18/6/1385 – اراک
لیست ترتیب برگزاری مسابقات پاورلیفتینگ پیشکسوتان قهرمانی کشور
1- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی پیشکسوتان کشور 30/10/1383

2- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی پیشکسوتان کشور 26/11/1384
3- مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی پیشکسوتان کشور 18/6/1385
لیست برگزاری مسابقات تک حرکت پرس سینه قهرمانی کشور
گروه سنی بزرگسالان :
1- مسابقات پرس سینه قهرمانی کشور 18/5/1377- رشت

2- مسابقات پرس سینه قهرمانی کشور 27/5/1378 – قزوین
3- مسابقات پرس سینه قهرمانی کشور7/6/1379 – رشت
4- مسابقات پرس سینه قهرمانی کشور 25/5/1380 – همدان
5- مسابقات پرس سینه قهرمانی کشور 23/5/1381 – قزوین
6- مسابقات پرس سینه قهرمانی کشور 8/4/1383 – کرمانشاه
7- مسابقات پرس سینه قهرمانی کشور11/6/1384 – رشت

8- مسابقات پرس سینه قهرمانی کشور 5/4/1385 – همدان
گروه سنی نوجوانان :
1- مسابقات پرس سینه قهرمانی نوجوانان کشور 10/6/1384 – رشت
2- مسابقات پرس سینه قهرمانی نوجوانان کشور 8/4/1385 – همدان
گروه سنی جوانان :
1- مسابقات پرس سینه قهرمانی جوانان کشور 8/4/1383 – کرمانشاه
2- مسابقات پرس سینه قهرمانی جوانان کشور 10/6/1384 – رشت
3- مسابقات پرس سینه قهرمانی جوانان کشور 8/4/1385 – همدان
گروه سنی پیشکسوتان :
1- مسابقات پرس سینه قهرمانی پیشکسوتان کشور 8/4/1383 – کرمانشاه
2- مسابقات پرس سینه قهرمانی پیشکسوتان کشور 10/6/1384 – رشت
3- مسابقات پرس سینه قهرمانی پیشکسوتان کشور 8/4/1385 – همدان

پاورلیفتینگ یا پرورش اندام
پرورش اندام در ایران سابقه بسیار طولانی دارد و علیرغم آنکه آنرا ورزش سوئدی و غیره می نامند باید دانست که اغلب کشورها و تمدنهای بزرگ جهان دارای اساطیر و بزرگانی در هنر های جنگی و رزمی بوده‌اند که برای تقویت قوای جسمانی خود به حرکات آماده سازی بدن میپرداخته‌اند و در ایران نیز میتوان نام این بزرگان را در کتابهای شاهنامه و کتب اساطیری ایران یافت نمود مانند : رستم، سهراب ،کاوه، سام،نریمان، یل گشتاسب،واسمی بسیاری دیگر .در تاریخ گذشته ایران باستان این قهرمانان آوازه جهانی داشته و پس از آن کم کم بصورت اسطوره تبدیل شدند.

در تاریخ پزشکی ایران بارها درباره ورزش و تاثیرات مثبت آن بر روی سلامتی تاکید گردیده تا جائیکه در کتاب قانون در طب حکیم ابوعلی سینا بصورت مستقیم به انواع ورزشها و تاثیرات آنها بر بدن و چگونگی استفاده از آنها برای افزایش و یا بدست آوردن سلامتی همچنین علوم وابسته مانند ماساژ مطالب بسیار مفیدی ذکر گردیده است، با تکیه به این مستندات و اسناد بسیاری دیگر میتوان گفت که اگر بخواهیم برای بدنسازی و پرورش اندام ماخذی را یافت نماییم باید ریشه آنرا در تمدنهای باستان و یا اکتشافات پزشکان قدیم ایران و تمدنهای مشابه جستجو نمود.

بنا بر این ادعا میتوان بجای کلمه ورزشهای سوئدی از ورزشهای سینایی استفاده نمود، چرا که ایرانیان دارای فرهنگ بسیار غنی باستانی بوده و فرهیختگان کنونی آن نیز به این ارزشها پایبند هستند.
پاورلیفتینگ چیست؟

این ورزش از سه حرکت اصلی بدنسازی تشکیل شده است که عبارتنده از:
1- (اسکوات(قرار دادن هالتر در پشت گردن و یک بار نشستن و بر خواستن
2- (پرس سینه( بر روی میز پرس سینه به پشت خوابیدن و یک بار آوردن هالتر تا امتداد سینه ها و بالا بردن
3- (ددلیفت( بلند کردن هالتر از روی زمین تا زانو با کمر ساف
لوازم ورزشی مختص به این رشته عبارتند از :بانداژ مچ و زانو ، سوت، بن شرت ، کمر بند ، کفش اسکوات و لیفت ، که کلیه این لوازم از خارج از کشور جهت استفاده ورزشکاران تامین میشود و در واقع جهت شرکت در مسابقات داشتن این لوازم اجباری میباشد .

شرحی در مورد مسابقات :
مسابقات در وزن های 52 * 56 * 60 * 675 * 75 * 825 * 90 * 100 * 110 * 120 , +125 برگزار می گردد که در هر حرکت ورزشکار می تواند تا 3 بار رکورد بزد و بالاترین وزنه در آن حرکت محاسبه میگردد به عنوان مثال : حرکت اسکوات 3 بار حرکت پرس سینه 3 بار و حرکت لیفت مرده 3 بار انجام میگیرد و بالاترین روکوردها در این 3 حرکت محاسبه میگردند ، و با هم جمع می شوند و شایان ذکر است که مسابقات در رده های سنی نو جوانان و جوانان و بزرگسالان و پیشکسوتان برگزار میگردد.

آسیب های ورزشی :
مچ درد ، زانو درد ، کمر درد ، گرفتگی ، کشیدگی و پارگی عظلات و تاندونها از آسیب های ورزش های قدرتی می باشند.
درمان : مصدومین جهت درمان دردهای مفاصل مچ یا زانو و یا عظلات خود به متخصص مراجعه می کنند و طبق دستور پزشک و بعد از مدتی استراحت و استفاده از مسکن ها ، بهبود کامل حاصل می کنند و شخص بعد از مدتی درمان و دوری از تمرینات به تمرینات روی می آورد در نتیجه باز به آن درد یا مشابه آن مواجه می شود.

با رعایت کردن نکات زیر می توانید از صدمات ورزش قدرتی در امان بمانید :
1- دقیقه نرمش قبل از تمرینات.
2-فراگیری نحوه صحیح حرکات.

3-استراحت مناسب در حین اجرای حرکات و د بین ایام تمرینات.
4- نحوه صحیح تنفس دم و بازدم و همچنین تمرکز بر روی عضلات و حرکات سنگین.
5-تهیه لوازم مخصوص جهت انجام حرکات سنگین . بانداژهای مچ و زانو – کمربند – سوت اسکوات و بنچ شرت.

مشکلات این ورزش در ایران :
1-نداشتن فدراسیون مستقل
2-با اینکه این ورزش زیر نظر فدراسیون وزنه برداری میباشد بودجه ای جهت اعزام تیم ملی به مسابقات خارجه تعلق نمیگیرد و تیم ملی با مشکلات مالی روبرو است. و فقط شنیده میشود ، که زیر نظر فدراسیون وزنه برداری میباشد و در عمل و هنگام اعزام ، ورزشکاران ملی باید خودشان هزینه شرکت در مسابقات را متقبل بشوند و بعد از شرکت در یک مسابقه آسیایی یا جهانی و آوردن مقام و مدال برای کشور فقط دوستان و اطرافیان را به چشم میشود دید و فدراسیون و ;;.و بعد یک مدت فراموشی و دوباره تمرین کردن جهت تکرار مقام برای ایران؟

3- اکثر قهرمانان این ورزش به خاطر علاقه به این ورزش و جهت کسب مقام آسیایی و اروپایی و جهانی و در واقع حرفه ای دنبال کردن به فکر خروج از ایران و دنبال کردن این ورزش در خارج از ایران هستند جایی که به این ورزش بها داده میشود جایی که فدراسیون هست.
4-با این حال مشکلات این ورزش در ایران فقط نبود فدراسیون مستقل میباشد
قواعد تمرین پاورلیفتینگ

فواید علمی برای تمرینات وزنه

1- عضلات را برای نشان دادن بهتر رشد هماهنگ میکند و متابولیسم را افزایش میدهد، که این هم باعث افزایش کالری سوزی در طی روز می گردد. شما همواره هنگام خواب سوخت و ساز بیشتری دارید.

2- سیر نزولی متابولیسم بدن شما را که حدود 30 سالگی شروع خواهد شد، معکوس می نماید.

3- به شما نیرو داده و توان شما را افزایش میدهد.

4- ایجاد تاثیرات مثبت روی عضلات، تقریباً روی تمام 650 عضله.

5- استخوانهای شما را تقویت نموده و ریسک پوکی استخوان را کاهش میدهد.

 

6- پایداری عضلانی را بهبود می بخشد.

7- عضلات بزرگ را در بانوان رشد نداده و فقط باعث استحکام آنها می‌شود.

8- شما را قوی مینماید، قدرت به شما اعتماد بنفس میدهد و فعالیتهای روزانه را آسانتر می کند.

9- صدمات عضلات و مفاصل پایین کمر را کاهش میدهد.

 

10- فشار خون را کاهش میدهد.

11- احتمال ابتلا به دیابت را کاهش میدهد.

 

12- گوارش را آسان نموده و خطر ابتلا به سرطان کولون ( قولون ) را از بین میبرد.

13- اچ دی ال خون را افزایش میدهد( ( HDL چربی مفید یا شکل مثبت کلسترول است.

 

14- فرم و حالت بدن را بهبود می بخشد .

15- کار سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.

16- ریت قلبی را کاهش داده، که باعث کارآمدی سیستم قلب و عروق می گردد.

17- هماهنگی و توازن بدن را بهبود می بخشد .

18- شما را سرحالتر می کند .

قواعد کلی تمرین

1 همیشه دفترچه تمرینی را همراه داشته باشید.

2 وزن بدن خود را دائما”کنترل نمائید، اما این را بدانید که افزایش یا کاهش وزن ناگهانی نخواهد بود.

3 با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب، از چربی بدن برای افزایش توده عضلانی استفاده نمائید.

4 چربی بدن را خیلی افزایش ندهید.

 

5 پیش از روانه شدن به باشگاه از برنامه تمرینی آگاهی داشته باشید.

6 از تمرینات قسمت بندی شده روی عضلات استفاده نمائید تا بیشترین تاثیر را بگیرید.

7 برای افزایش حجم وسایز بدن، تمریناتتان را با قدرت انجام دهید.

 

8 سعی کنید از برنامه‌های تمرینی متنوع استفاده نمائید.

9 از تمرینات جایگزین بجای انجام تمرینات یکنواخت روی هر عضله استفاده نمائید.

10 قبل از تمرین بدن را به صورت مطلوب گرم نمائید.

11 شدت تمرین رابیش از حد بالا نبرید.

 

12 قسمتهای مختلف بدن را هماهنگ وبطور کامل تمرین دهید.

13 سعی کنید نقاط قوت بدن خود را به اوج برسانید.

14 در رفع نقاط ضعف بدن نیز اهتمام لازم را بورزید.

15 در کاهش دادن چربی بدن با تمرینات هوازی تلاش نمائید.

16 سعی کنید تمرین خود را با تغذیه هماهنگ نمائید.

 

17 از سیستمهای تمرینی متناسب با فیزیک بدن خود استفاده نمائید.

18 تقریبا” در هر3 الی 8 هفته سیستم تمرینی را تغییر دهید.

 

19 بدن انسان طوری طراحی شده است که فشار بیشتری را تحمل وبه آن عادت می کند.

20 بتدریج فشار وزنه را روی عضلات افزایش داده واز افزایش آن در زمان کوتاه جدا” خوداری نمائید. در اینصورت از آسیبهای مفصلی در امان میمانید.

21 از آینده خود تصویری زیبا در ذهن ساخته ودائما” روی آن تمرکز کنید.

22 بدنسازی برای سلامت شماست، در نتیجه سلامت خود را فدای آن نکنید .

 

23 ظرفیت واقعی خود را در تمرینات بکار گیرید و از بار اضافه بر بدن اجتناب نمائید.

24 از آناتومی بدن و بافت عضلات آگاهی کافی پیدا نموده و از تمرینات اثر گذار استفاده کنید.

 

25 همانطور که عضلات اسکلتی را تقویت مینمائید سعی کنید عضلات قلب را نیز با انجام تمرینات قلبی عروقی و هوازی تقویت نمائید.

26 تقویت سیستم قلبی عروقی یکی از راههای جلو گیری از فلات یا استپ عضلانی میباشد.

27 عادتهای نادرست را که باعث ناهمگونی بدن و نافرمی آن میشود ترک نمائید.

28 از حجم واقعی ششها استفاده نمائید تا اکسیژن کافی به بدن شما برسد.

 

29 میزان انرزی وذخیره داخلی عضله ( atp یا گلیکوژن) را افزایش دهید.

30 نسبت تارهای عضلانی سفید وقرمز را در عضلات اصلی بدن شناسایی نمائید.

31 عضلات سفید به سرعت منقبض می شوند و اصطلاحا” سرعتی و قدرتی هستند.

 

32 تارهای عضلانی قرمز کند انقباض بوده و اصطلاحا” استقامتی می باشند.

33 در هنگام تمرین دقیقا” روی عضله مورد نظر تمرکز کنید .

 

34 منظور از بدن سازی بهبود در رشد عضلات بدن و رسیدن به قدرت متعادل در آنها می باشد.

35 وقتی شما کنترل روی بدن خود را افزایش دهید، خواهید توانست کنترل روی زندگیتان را افزایش دهید.

 

36 بدنسازی را دوست بدارید و به بدنساز بودن افتخار نمائید.

37 سعی نمائید تکنیکهای بدن سازی را آموخته و اثر آن را روی بدن خود تجربه نمائید.

38 از تجربه دیگران به صورت درست استفاده نمائید و مربی واقعی خودتان باشید.

39 از غریزه و احساسات خود بطور صحیح استفاده نمائید و تمریناتتان را بر اساس آن تنظیم نمائید.

40 بدن سازی را برای نظم دادن به زندگی انجام دهید.

41 چگونگی استفاده از رژیمهای غذایی صحیح، روش کاهش چربی، هنر فیگور گرفتن، روشهای برنزه شدن و سایر موارد مرتبط با بدنسازی را بیاموزید اگر و فقط اگر هدف شما شرکت در مسابقات است

42 درست تمرین کردن و استفاده از ذهن و هوش مهمتر از بالا و پایین نمودن وزنه بدون فکر است.

43 حریف تمرینی آگاه می تواند رشد بدن شما را تسریع یا بهبود بخشد.

 

44 شمارش تکرار وزنه را زمانی شروع کنید که سوزش عضلات شما شروع شده باشد .

45 زمانی را که برای تمرینات خود انتخاب می کنید سعی نمائید با موقعیتی که دارید متناسب باشد تا دچار بحران زمانی نگر

دید.

46 از اینکه مقداری غذا به محل کار خود ببرید ناراحت نباشید، این لازمه تناسب شماست.

47 سعی نمائید باشگاهی را که امکانات کافی، مطلوب و فضای مناسب دارد، انتخاب نمائید.

48 باشگاهی را انتخاب نمائید که افرادش در تمرینات جدی باشند تا روند پیشرفت شما کند نشود

49 حریف تمرینی شما با جدیت خود در هنگام تمرین می بایدشما را در جدی بودن تمرینات یاری دهد.

50 از حریفی که از تمرینات فرار میکند و سعی در سست کردن عزم و اراده شما را دارد دوری نمائید.

 

51 همیشه با چند حریف تمرینی آشنا باشید و از نقاط قوت آنها درتمرین برای رشد خود استفاده کنید.

52 تعدادی دمبل و میز بدنسازی در منزل داشته باشید تا چنانچه نتوانستید در باشگاه تمرین نمائید رشد شما متوقف نشود.

 

53 فراموش نکنید بهترین اوقات یک بدنساز زمانی است که در یک باشگاه تمرین می کند.

54 بدنساز واقعی پس از اتمام یک جلسه برای تمرین جلسه بعد نقشه مناسبی را طراحی می کند.

55 کلیه تمرینات خود را در یک دفترچه تمرینی یادداشت نمائید.

56 از لوازم مطلوب در حین تمرین استفاده نمائید.مانند:

57 کفشی که قوس پای شما را حفظ نماید.

58 لباسی که شما را در سرما، گرم و در گرما، خنک نگاه دارد.

59 دستکش مناسب انتخاب نمائید.

60 از کمر بند مناسب تمرین استفاده نمائید تا به حفظ مهره های شما کمک کند.

61 سعی نمائید حتی یک ست و یا یک تکرار از تمرین را هم از دست ندهید.

62 تاریخچه بدنسازی را بیاموزید و از قهرمانان آن الگوی مناسبی متناسب با فرم بدنی خود انتخاب نمائید.

63 تا حد توان عضلاتتان را تمرین دهید .

64 نسبت به عضلات کوچک بی تفاوت نباشید (مانند: عضلات گردن، ساعد و;;.)

65 تمرینات متعادل کننده عضلات را انجام دهید (مانند فیله ای، سلام ژاپنی و;;)

66 همواره فراگیری تکنیکهای صحیح را افزایش و گسترش دهید.

67 هماهنگی بین اعصاب و عضلات را افزایش دهید.

68 حرکات کششی را در فاصله بین تمرینات انجام دهید.

69 در عضلاتی که نیاز به ریکاوری زیاد ندارند، استراحت بین ستها را کاهش دهید. (عضلات کوچک)

70 در تمرینات با شدت بالا استراحت بین ستها را افزایش دهید، مانند حرکات عضلات بزرگ و عضلاتی که نیاز به ریکاوری بیشتری دارند.

71 از تمرینات پر خطر اجتناب نمائید، مانند حرکت پرس سر شانه از پشت گردن.

72 از تکرارهای اجباری بهره ببرید.

73 با سیستم افزایشی، رشد عضله را تحریک نمائید .

74 از سیستم پیش خستگی در تمرین عضلات بزرگ استفاده نمائید، تا آسیب کمتری ببینید.

75 برای حد اکثر تاثیر گذاری روی عضلات از سیستم شکست یکنواختی استفاده نمائید

76 از سیستم تکرار منفی استفاده نمائید.(هنگام پایین آوردن وزنه فیبر عضلانی را تحت فشار قرار دهید)

77 برای ایجاد تنشهای اختصاصی از ستهای نزولی وزنه استفاده نمائید.(استفاده از دمبل سنگین تا حد ناتوانی سپس انداختن و استفاده از وزنه سبکتر)

78 برای کشش دائمی جهت رشد عضلات از حرکات کابل استفاده نمائید ،خصوصا” بالا تنه 79 چگونگی استفاده از سیستم تقلبی یا گول زدن را بیاموزید.

80 ستها بلند (غول آسا) برای پرسهای غول آسا مفید است( در حرکات سینه وعضلات مشابه)

81 برای روزهای تعطیل و استراحت برنامه ریزی نمائید.

82 از انجام تمرینات اضافه پرهیز نمائید.

83 در هنگام تمرین سعی نمائید به وضعیت بدنی خود دقت نمائید (به بدن گوش کنید)

84 استراحت مناسب و خواب خوبی را در شب تدارک ببینید تا بدن بهتر آماده تمرینات بعدی شود.

85 بعد از ظهر کمی استراحت نمائید.

86 یک هفته استراحت فعال را پس از هر دوره پر فشار داشته باشید .

87 از تکنیکهای ریلکسیشن جهت ریکاوری عضلات بدن استفاده نمائید.

88 برای افزایش توده عضلانی از دوره های تمرینی استفاده نمائید (مانند تمرین باوزنه سبک و تکرار زیاد و یا تمرین با وزنه سنگین و تکرار کم)

10راه برای سوپر شارژ نمودن متابولیسم بدن

متابولیسم در حقیقت یعنی چه؟

متابولیسم فرایند تبدیل غذای خورده شده توسط شما به انرژی ( حرکتی و گرما) میباشد. عمل متابولیسم در عضلات و ارگانهای بدن اتفاق می افتد و نتیجه فعالیتهای عادی روزانه میباشد که به آن کالری سوزی میگوییم و این عمل برای به راه انداختن موتور بدن ضروری است. متابولیسم پایه ( Bmr ) روند دگرگونی کالری بوده که بدن برای ادامه حیات به صرف نمودن آن نیاز دارد، مانند ضربان قلب، تنفس، هماهنگی عضلات و ;، متابولیسم شما در هنگام استراحت متعادل میگردد. محاسبات Bmr نشان میدهد که 75% کالری شما در طی فعالیتهای پایه روزانه صرف می گردد. همچنین میتوان فهمید که آن فاکتور مهمی در پایین آوردن وزن زائد میباشد، خبر خوب اینست که شما از راههای زیادی میتوانید متابولیسم را افزایش دهید. در ادامه شما میتوانید روشهای بهتر ایجاد چرخه متابولیسم در بدن را ملاحظه نمائید. 10 روش که در زیر توضیح داده شده را میتوانید از همین امروز برای حفظ چرخه متابولیسم اجرا نمائید.

1- همیشه صبحانه بخورید : نخوردن صبحانه پیغام نخوردن غذا را برای مغز میفرستد و مکانیزم محافظ بدن متبولیسم را کاهش میدهد، تغذیه خصوصاً ترکیبات کربوهیدرات دار، متابولیسم بدن را تقویت می کند .
2- وعده‌های غذایی را افزایش داده و فواصل بین آن را کم نمائید. تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن واقعی با صبحانه و نهار مناسب و شام سبک روی میدهد و شام میباید در زودترین زمان ممکن میل شود، ترجیحاً 4 ساعت قبل از خواب.

3- هرگز کمتر از 1200 کالری در روز نخورید، چرا که کمتر از 1200 کالری معمولاً نمی‌تواند برای متابولیسم پایه کافی باشد، بنابراین متابولیسم شما کند خواهد شد.

4- تکرار وعده‌های کم حجم با ترکیباتی از کربوهیدرات ( میوه ها، سبزیجات، حبوبات کم چربی ) متابولیسم را تقویت می کند، همچنین وعده‌های بین غذایی از گرسنگی شما جلوگیری می کند. هنگامیکه شما زیاد گرسنه می مانید، کنترل میزان خوردن غذا را از دست می دهید.

5- کربوهیدرات بیشتری مصرف نمائید ( غذاهائی که سبزیجات بیشتری دارند) و چربی کمتر مصرف نمائید. کربوهیدرات متبولیسم را بالا برده و کالری کمتری نسبت به چربی دارد.

6- شکلهای مختلفی از تمرینات هوازی ( مانند : پیاده روی، نرم دوی، دوچرخه، شنا و غیره ) را در برنامه روزانه انجام دهید ( ترجیحاً هنگام صبح ). هرگز کمتر از دو روز در هفته این تمرینات را انجام ندهید، چرا که افزایش فعالیت ما یعنی افزایش فعالیت متابولیسم بدن.

7- عضلاتتان را با تمرینات وزنه هماهنگ و قوی نمائید ( هفته‌ای 3 روز )، عضلات تقویت شده کالری بیشتری میسوزاند و سطح متابولیسم شما را نیز بالا می برد.

8- در وضعیت و موقعیت مناسب فعالیت نمائید. فعالیت در فضای باز و آزاد از فعالیت درمحیط بسته و کم فضا بهتر است. در صورت امکان از پله هم استفاده نموده و از فعالیتهای سخت تراما مناسب استفاده کنید.
9- از الکل و مواد مشابه دوری کنید. الکل متابولیسم بدن را متوقف نموده و اشتها را تحریک مینماید.
10- روزانه بیش از 60 انس ( تقریباً 2 لیتر و یا بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. فعالیت درست متابولیسم بدن نیاز به میزان آبی کافی دارد.حمل کردن یک بطری آب و مصرف آن بصورت منظم در سراسر روز الزامی است.

نقش تغذیه در انجام ورزش ها

شاید فقط یک ورزشکار حرفه ای از ارزش تغذیه در انجام ورزش ها آگاه باشد و به خوبی نقش تغییراتی را که رژیم غذایی در بهبود انجام تمرینات دارد را درک کند.شواهد بسیاری نشان دهنده رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش ها هستند. همچنین یک رژیم غذایی بد، به طور یقین اثر منفی بر انجام حرکات ورزشی، حتی اگر به صورت غیر حرفه ای باشند، دارد. یک رژیم غذایی که شامل مقدار کافی از کالری، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین باشد، انرژی لازم برای انجام یک مسابقه و یا یک ورزژش تفریحی را تامین می کند.
توصیه های لازم در این زمینه:
ترکیبات یک رژیم غذایی که برای یک ورزشکار توصیه می شود، تا حدودی با رژیم غذایی افراد معمولی تفاوت دارد. اگرچه هرم غذایی راهنمای بسیار خوبی در این زمینه است، با این حال مقدار مصرف هر گروه از غذاها، بسته به نوع ورزش و میزان تمرینات و همچنین زمان انجام آنها متفاوت است. علاوه بر این، کالری مورد نیاز بسته به سایز، سن، جنسیت و میزان انجام ورزش ها و حرکات ورزشی دارد و به همین دلیل، تعداد وعده های غذا نیز از فردی به فرد دیگری متغییر است.

کربوهیدرات ها:
کربوهیدرات های مرکب، جزء اصلی یک رژیم هستند که در غذاهایی چون پاستا، ماکارونی، انواع نان های شیرینی، نان های سبوسدار و برنج وجود دارند. کربوهیدرات ها تامین کننده انرژی، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و در عین حال، دارای مقدار ناچیزی چربی هستند. یک رژیم غذایی مملو از کربوهیدرات ها، باعث افزایش ذخیره انرژی بدن از کربوهیدرات ها (که گلیکوژن نامیده می شود) می شود. و همین موضوع باعث انجام هرچه بهتر ورزش های استقامتی، به ویژه در زمان های بیش از یک ساعت می شود.

امروزه روش کلاسیک و سنتی ذخیره کربوهیدرات ها، منسوخ شده است و به جای آن از روش جدید و اصلاح یافته استفاده می شود که در افزایش گلیکوژن ماهیچه ها کم ضررتر و موثر تر است. مهم ترین عاملی که ذخیره گلیکوژن را افزایش می دهد، سوزاندن 50 تا 60 درصد از کربوهیدرات ها و تبدیل آن به انرژی در طول روز است.

قندهای ساده که در موادی نظیر نوشابه های غیر الکلی، انواع مرباها و ژله ها و آبنبات ها هستند، اگرچه کالری بسیار زیادی را به بدن می رسانند، اما از نظر غذایی ارزش چندانی ندارند. و در حقیقت، اگر دقیقا” پیش از انجام ورزش ها مصرف شوند، باعث کاهش کارآیی ورزشکاران می شود و حتی ممکن است منجر به هیپوگلیسما (کاهش میزان قند خون) شوند.

پروتئین ها:
مهم ترین نقش پروتئین ها در در بدن، رشد و ترمیم بافت های بدن است. بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که ورزشکاران به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارند و رژیم آنها باید از مقدار پروتئین بالایی برخوردار باشد، تا ماهیچه های آنها رشد کنند. اما محققان بارها و بارها در آزمایشات و تحقیقات خود، چنین نظریه ای را غلط بر شمرده اند و این موضوع که رژیم پروتئین باعث رشد و افزایش ماهیچه ها می شود، نادرست است. تنها عاملی که باعث افزایش حجم عضلات بدن می شود، انجام تمرینات شدید و مداوم است.

مصرف پروتئین در ورزشکاران و افرادی که به تمرینات بدنسازی می پردازند، در مقایسه با افراد معمولی، تنها مقدار بسیار کمی افزایش می یابد و البته اغلب آنها این مقدار ناچیز را از راه خوردن غذای زیاد جبران می کنند. به طوری که اغلب ورزشکاران آمریکایی بیش از نیاز بدنشان پروتئین مصرف می کنند و حتی این مقدار به دو وعده در روز می رسد.

بنابراین بدن افراد برای افزایش عضلات و ماهیچه ها، پیش از آنکه شروع به ورزش های سنگین و سخت کنند، نیاز به پروتئین دارد. البته باید یادآور شد که پروتئین اضافی تبدیل به انرژی شده و حتی در بعضی مواقع به شکل چربی در بدن ذخیره می شود. به همین دلیل مصرف بالای اسیدآمینو ها وپروتئین ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا ممکن است علاوه بر ایجاد کمبود کلسیم، بار زیادی بر روی کلیه ها میگذارند که نیازمند تصفیه بیشتر مواد پروتئینی نیتروژن دار است.

آب و مایعات:
آب مهم ترین ماده برای بدن است و علیرغم اهمیت آن از سوی ورزشکاران نادیده گرفته می شود. آب و مایعات برای آب رسانی به اندام های بدن و تنظیم دمای آن بسیار ضروری هستند. آبی که بدن از راه تعریق از دست می دهد تا خنک بماند، ممکن است در طول مدت یک ساعت ورزش، به چبدین لیتر برسد.

افراد بالغ و بزرگسال، هرگونه کاهش وزن در طول ورزش را که به علت از دست دادن آب بدن است، باید از طریق نوشیدن آب و دیگر مایعات جبران کنند. بهترین روش برای آنکه مطمئن شوید آب کافی به بدن شمادر حین ورزش می رسد، آنست که ادرار شما شفاف باشد.

چند توصیه برای رساندن آب کافی به بدن:
• به مقدار کافی آّب، آبمیوه و شیر بنوشید.
• از نوشیدن آشامیدنی های کافئین دار، جدا” خودداری کنید. زیرا کافئین یک ماده ادرار آور است و باعث از دست رفتن آب بدن می شود.
• قبل، بعد و در حین ورزش به مقدار کافی مایعات بنوشید.
• در طول ورزش به کودکان مقدار کافی مایعات بخورانید. زیرا آنها مانند افراد بزرگسال در مقابل تشنگی ممکن است واکنش نشان ندهند.

بدست آوردن وزن مناسب برای مسابقات:

هر گونه تغییر در وزن بدن به منظور شرکت در مسابقات، باید بصورت بی خطر و موثر صورت گیرد. در غیر اینصورت ضرر آن بیش از منفعت آن است. پایین نگه داشتن وزن بدن به طور غیر اصولی، کاهش سریع وزن و یا افزایش وزن به طور سریع و غیر طبیعی ممکن است اثرات سوء و بدی بر روی سلامت بگذارد.

بنابراین هر گونه افزایش یا کاهش وزن باید به طور صحیح و اصولی انجام شود. ورزشکاران جوان که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند بهتر است از یک متخصص رژیم و تغذیه کمک بگیرند. در غیر این صورت ممکن است از نظر سلامت دچار مشکلاتی شوند.

هرم غذایی؛ راهنمای خوبی برای چگونگ مصرف انواع غذاها است و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، ویتامین ها و دیگر مواد معدنی لازم به بدن خواهد رسید.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:9 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه فقط به صورت فایل Gis (جی آی اس) ارائه میگردد

دانلود شیپ فایل مرز شهرستان استهبان تحت word دارای 1 صفحه می باشد و دارای تنظیمات کامل در Gis می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ArcGis (آرک جی ای اس) دانلود شیپ فایل مرز شهرستان استهبان تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

 

شیپ فایل مرز شهرستان استهبان

در جدول توصیفی این شیپ فایل موارد زیر موجود است:
- نام شهرستان
- مرکز شهرستان
- مساحت شهرستان به کیلومتر
- محیط شهرستان به کیلومتر
- مساحت شهرستان به هکتار


 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:8 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله سرطان تحت word دارای 59 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله سرطان تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله سرطان تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله سرطان تحت word :

سرطان
سرطان یعنی رشد ، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلولهای بدن. تمامی سرطانها دارای الگوی رشد مهارگسیخته و تمایل به جدا شدن از منشا اصلی و متاستاز هستند.
دید کلی

جسم انسان از میلیونها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم ، بافتهایی مانند ماهیچه‌ها ، استخوان و پوست را می‌سازند. اغلب سلولهای طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آنها وارد می‌شود، رشد و تولیدمثل می‌کنند و در نهایت می‌میرند. اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خود اتفاق بیفتد ، بدن سالم می‌ماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می‌کند. اما مشکلات ، زمانی شروع می‌شود که یک سلول طبیعی دچار ” جهش ” و یا تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل می‌شود.

نحوه پیدایش سرطان
یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود، ولی در اغلب موارد ، تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطانزا مانند الکل و دخانیات صورت می‌گیرد. شکل ظاهری و نیز عملکرد سلولهای سرطانی شده با سلولهای طبیعی تفاوت دارد. جهش یا تغییر ایجاد شده در DNA یا ماده ژنتیکی سلول اتفاق می‌افتد. DNA همان مسئول کنترل شکل ظاهری و عملکرد سلول است. وقتی DNA یک سلول تغییر می‌کند، آن سلول با سلولهای سالم

کنار خود تفاوت می‌یابد و دیگر کار سلولهای طبیعی بدن را انجام نمی‌دهد. این سلول تغییر یافته از سلولهای همسایه‌اش جدا می‌شود و نمی‌داند چه زمانی رشدش باید به پایان برسد و بمیرد. به عبارت دیگر سلول تغییر یافته از دستورها و علائم داخلی که سلولهای دیگر در کنترل آنها هستند، پیروی نمی‌کند و به جای هماهنگی با سلولهای دیگر خودسرانه عمل می‌کند.

بدخیم شدن سرطان
وقتی سلول ” جهش یافته ” تقسیم می‌شود ، به 2 سلول جدید ” جهش یافته ” تبدیل می‌گردد و این فرآیند به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا همان یک سلول موذی به توده‌ای از سلولها که تومور نامیده می‌شود، تبدیل می‌گردد. گاهی این تومورها ، خوش خیم بوده و رشد نمی‌کنند. ولی در صورتی که سلولهای تومور رشد کنند و تقسیم شوند و سلولهای طبیعی اطراف خود را از بین ببرند و به نقاط دیگر بدن هم دست‌اندازی کنند، تومور بدخیم محسوب می‌شود. بزرگترین

خطر تومورهای بدخیم ، توانایی آنها در حمله به بافتهای سالم و پخش شدن در بدن است و این همان متاستاز سرطان است. هر چه تومورها رشد کنند و بزرگتر شوند، جلوی رسیدن مواد غذایی و اکسیژن را به سلولهای سالم می‌گیرند و با پیشرفت سرطان ، سلولهای سالم می‌میرند و عملکرد و سلامت بیمار از بین می‌رود. اگر جلوی این فرآیند گرفته نشود، سرطان به مرگ می‌انجامد.
علائم هشدار دهنده سرطان

• خونریزی غیر طبیعی در هر نقطه از بدن.
• پیدایش هرگونه توده سفت سلولی در زیر پوست، مثلا در سینه یا نقاط دیگر.
• پیدایش زخمی که به آسانی بهبود نمی‌یابد (بویزه در اطراف زبان ، دهان و لبها).
• سوء هاضمه دائمی

• تغییراتی در وضع خالها یا زگیل از قبیل تغییر رنگ ، بزرگ شدن ، خارش ، دردناک شدن و یا خونریزی از آنها که به مدت طولانی ادامه یابد.
• پیدایش آشفتگی در اعمال روده‌ها یا مثانه که با درمانهای عادی بهبودی نیابد.
• سرفه ، گرفتگی صدا و یا مشکل شدذن عمل بلع به مدت طولانی.
اگر هر یک از این علائم فوق بیش از دو هفته ادامه یابد، باید بیمار تحت بررسی تخصصی قرار گیرد. البته در بشتر موارد این علائم حاکی از وجود سرطان نیستند.

انواع سرطانها
اغلب سرطانها به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند:
• کارسینوم : شامل سرطانهایی می‌شود که از سلولهایی که سازنده پوست هستند (مثل سرطان پوست) و یا لایه داخلی اعضا را می‌پوشانند (مثل سرطان ریه) و یا سازنده غدد هستند (مثل سرطان سینه) منشا می‌گیرد.

• سارکوم : این دسته سرطانهایی هستند که از بافت همبند مثل غضروف ، استخوان و ماهیچه منشاء می‌گیرند. از اینرو سرطان استخوان یا سرطان ماهیچه را در هر نقطه از بدن سارکوم می‌گویند.

• لوسمی و لنفوم‌ها : شامل سرطانهایی است که از سلولهای تشکیل دهنده خون و سلولهای ایمنی منشاء می‌گیرند.
در کشورهای غربی ، سرطان پوست شایعترین سرطان است و پس از آن سرطان سینه ، ریه ، پروستات ، روده بزرگ ، مثانه و رحم قرار دارد.
راههای پیشگیری
پیشگیری اولیه از سرطان با اجتناب از عامل مسبب یا مصرف ماده‌ای که مانع از پیدایش فرایند بدخیمی می‌شود ، صورت می‌گیرد و شامل اقداماتی برای کاهش خطرات شیوه زندگی (اجتناب از توتون ، مصرف غذاهای کم چرب و غنی از فیبر ، استفاده از کرم ضد آفتاب) و مصرف عوامل پیشگیری شیمیایی است. عوامل پیشگیری شیمیایی داروها یا ریز مغذیها (مواد معدنی یا ویتامینها) هستند. عوامل زیر نیز در پیشگیری از سرطانها موثرند.
• عدم استفاده از مشروبات الکلی و دخانیات.

• صرف غذاهایی که به صورت آب‌پز تهیه می‌شود.
• عدم استفاده از غذاهایی که آثار سوختگی در آنها نمایان است.
• استفاده از سبزیجات و انواع میوه‌ها
• استفاده کمتر از گوشت قرمز

• رعایت کامل امور بهداشتی
درمان
امروزه اکثر سرطانها درمان قطعی ندارند اما برای جلوگیری از رشد و پیشرفت آنها از روشهای جراحی ، پرتو درمانی ، شیمی درمانی ، هورمون درمانی ، پیوند مغز استخوان و ; استفاده می‌شود. البته یافته‌های جدید زیست شناسی سلولی تومور در روشهای درمانی ترکیبی طی یک برنامه هماهنگ مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

واقعیتهایی در مورد سرطان ریه
سرطان ریه چیست ؟

سرطان ریه شایعترین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان و زنان به حساب می آید. به نظر می رسد. که شیوع آن در بعضی نژداها نظیر مردان سفید و آفریقایی – آمریکایی کمتر باشد.
بطور کلی 2 نوع سرطان ریه وجود دارد.

علل سرطان ریه چیست ؟
اصلی ترین علت بروز سرطان ریه سیگار کشیدن می باشد. دود سیگار بیش از 4000 نوع ماده شیمیائی دارد که اغلب آنها سرطان زا می باشند. هر وسیله دیگری نظیر پیپ یا قلیان نیز شرایطی مشابه سیگار دارد.

هر چه مدت زمان استفاده از سیگار و مقدار مصرفی آن در روز بیشتر باشد، شانس بروز سرطان نیز بالاتر خواهد بود.اما در صورت قطع سیگار سالانه شانس بروز سرطان بطور قابل
ملاحظه ای کم خواهد شد، بطوریکه بعد از 10 سال از ترک آن شانس ابتلا به 3/1 تا نصف مورادیکه هنوز سیگار می کشند،خواهد رسید. بعلاوه ترک سیگار منجر به کاهش قابل ملاحظه سایر بیماریهای وابسته به سیگار نظیر بیماریهایی قلبی سکته مغزی، آمفیزم و برونشیت مزمن خواهد شد.
بعلاوه باید گفت که بسیاری از مواد شیمیایی موجود در سیگار برای کسانیکه بطور غیر مستقیم در معرض آن قرار دارند می تواند خطرناک باشد و منجر به بروز سرطان ریه شود.
در ایالات متحده بنظر می رسد که دومین علت بروز سرطان ریه گاز رادون می باشد. این گاز به راحتی می تواند از جداره خانه ها، و از طریق لوله ها و فاضلاب شهری انتشار پیدا کند و از آنجایی که فرد نمی تواند این گاز را ببیند یا بوی آن را حس کند، تنها راه ارزیابی فرد با این گاز ، اندازه گیری آن می باشد. تماس با رادون همراه با کشیدن سیگار به میزان قابل ملاحظه ای شانس ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.
علت دیگر بروز سرطان ریه تماس با مواد شیمیایی موجود در محیطهای کاری می باشد. از این میان آزبستوز ، از جمله مواد شناخته شده در این گروه است. اما علاوه بر آن به مواد دیگری نظیر اورانیوم ، آرسنیک و بعضی مشتقات نفتی نیز باید اشاره شود. زمانیکه تماس های شغلی همراه با سیگار کشیدن باشد، شانس ابتلا به سرطان ریه چند برابر خواهد شد.
سرطان ریه برای رشد نیاز به مدت زمان زیادی دارد. اما تغییراتی که در ریه ایجاد می شود تقریباً از همان ابتدای تماس با مواد سرطان زا شروع می شود. بالافاصله بعد از شروع تماس یکسری سلولهای خاص در داخل پوشش جداره مجاری هوایی قرار می گیرند. این سلولها غیرطبیعی بوده و در صورت ادامه تماس سلولهای بیشتری پدید می آیند و زمینه برای ایجاد سرطان فراهم می شود.
سرطان ریه چگونه قابل تشخیص می باشد ؟

در مراحل اولیه این سرطان هیچگونه علامتی ایجاد نمی کند. معمولاً زمانی که علایم ظاهر می شوند ، سرطان در مراحل پیشرفته است. علایم سرطان ریه شامل : سرفه مزمن ، خشونت صدا، خلط همراه با خون،کاهش وزن و کاهش اشتها، تنگی نفس تب بدون هیچ علامت مشخص ، خس خس ، تکرر بیماریهایی نظیر برونشیت یا ذات الریه و درد قفسه سینه می باشد.

این علایم در سایر بیماریهای ریوی نیز ممکن است وجود داشته باشد. بنابراین در صورت وجود این علایم می باید به پزشک مراجعه نمود تا علت آن مشخص شود. زمانیکه فرد برای معاینه مراجعه می کند، پزشک سؤالات متفاوتی در مورد تاریخچه پزشکی فرد و نیز تماس با مواد سرطان زا را از وی خواهد کرد، بعلاوه

وی بیمار را معاینه نیز می کند. اگر بیمار دارای سرفه های خلطی باشد، خلط باید از نظر وجود سرطان بررسی شود. بعلاوه ممکن است عکسبرداری از قفسه سینه یا سی تی اسکن نیز به منظور شناسایی هرگونه حالت غیر طبیعی در ریه ها درخواست شود. بعلاوه ممکن است به منظور مشاهده مستقیم مجاری تنفسی و ریه ها و نمونه گیری یا بیوپسی از تومور از وسیله ای بنام برونکوسکوپ، نیز استفاده شود. تمامی موارد مذکور از جمله راههایی است که برای تشخیص سرطان ربه مورد استفاده قرار می گیرد.

ممکن است از نوع خاصی سی تی اسکن استفاده شود که در آن می توان سرطانهای بسیار کوچک که شانس درمان بالاتری دارند را مورد شناسایی قرار داد. مجموعه مطالعات انجام شده برروی روشهای تشخیصی نشاندهنده کارایی آن در تشخیص زود هنگام سرطانها، حتی باندازه های کوچک می باشد.
در صورت تشخیص سرطان باید تستهای دیگری نیز انجام شود تا مشخص شود که آیا سرطان به سایر نقاط بدن گسترش یافته است یا نه. این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا بهترین روش درمانی را انتخاب کند. این تستها شامل سی تی اسکن ، ام آر آی و اسکن استخوان می باشند.

• سرطان ریه چگونه درمان می شود؟
نوع درمانی که برای سرطان ریه انتخاب می شود بر اساس نوع سرطان ، اندازه تومور ، محل آن و وسعت آن و وضعیت عمومی مریض، متفاوت می باشد. چندین روش درمانی وجود دارد که
می تواند به تنهایی یا بصورت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرند که شامل موارد ذیل است.
– جراحی : در این روش در مراحل اولیه سرطان کاربرد دارد. نوع جراحی به محل تومور بستگی دارد. بعضی از سرطانها بعلت اندازه و محل خاصی که دارند قابل در آوردن با جراحی نیستند.

– پرتو درمانی : در این روش ها از پرتوهای X پر انرژی برای کشتن سلولهای سرطانی استفاده می شود. این روش می تواند در ترکیب با شیمی درمانی یا جراحی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از این روش می توان درد و انسداد راههای هوایی را تسکین داد.
– شیمی درمانی : در این روش از داروهای خاص برای مقابله با سرطان استفاده

می شود. این داروها از طریق رگ قابل تزریق می باشند. اما فرمهای خوراکی آن نیز قابل هستند. این روش می تواند همراه با جراحی مورد استفاده قرار بگیرد.
بعلاوه در مراحل پیشرفته سرطان به منظور تسکین علایم قابل استفاده است. در تمامی مراحل سرطان سلول کوچک نیز می توان از این روش استفاده نمود.
• چگونه می توان از سرطان ریه جلوگیری نمود؟

– اگر شما سیگاری هستید، آنرا ترک کنید.
– اگر شما سیگاری نیستید در محیط کار یا محیطهای عمومی عاری از آلودگی با دود سیگار یا هرگونه آلاینده قرار بگیرید.
– از وجود دود سیگار در خانه پرهیز کنید.
– اگر شما در محیطهای کار با گرد و غبار و بخارهای مختلف در تماس هستید در مورد نحوه حفاظت خود سؤال کنید.
– هرگز سیگار نکشید چرا که در صورت کار در محیط های آلوده شانس ابتلای شما بسیار زیادتر خواهد بود.
سرطان روده بزرگ

• سرطان روده بزرگ چیست ؟
در این بیماری سلولهای سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می کنند. اگر چه این سرطان از جمله معمولترین سرطانهای بشر به حساب می آید اما بدلیل بهبود روشهای غربالگری و تشخیصی ، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
این بیماری در هر سنی بروز می یابد اما میزان بروز در سن بالای 50 سال بیشتر است. زمانیکه در مراحل اولیه تشخیص داده می شود. این سرطان درمانپذیر است اما تشخیص آن در این مراحل هیچگونه علامتی ندارد.

 

روده برزگ بخشی از سیستم گوارشی شامل مری، معده، روده های بزرگ و کوچک
می باشند. روده باریک از انتهای معده شروع شده و به روده بزرگ ختم می شود و سپس روده بزرگ نیز از آنجا تا محل مقعد ادامه می یابد، روده بزرگ شامل دو بخش است. بخش اول اصطلاحاً کولون نامیده می شود. که حدود 180 سانتی متر طول دارد. بخش دوم نیز راست روده است که طول آن به 15 تا 25 سانتی متر می رسد.

• عوامل خطر
عوامل زیر ممکن است شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را در فرد افزایش دهد.
سن: اکثر افراد مبتلا به این بیماری سن بالای 50 سال دارند اما این بیماری در هر سنی اتفاق می افتد رژیم غذایی: بین این بیماری و رژیم غذایی پر از چربی و پر انرژی و کم فیبر، رابطه مستقیم وجود دارد.

پولیپ ها: این بیماری بصورت رشد توده های خوش خیم در جدار روده تعریف می شود که معمولاً بعد از سن 50 سالگی شایع است . بنظر می رسد که در این ساختار شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
تاریخچه شخصی : کسانیکه قبلاً سرطانهای روده بزرگ داشته اند یا خانمهایی که مبتلا به سرطان تخمدان، رحم، یا پستان بوده اند. شانس بیشتری جهت ابتلا به این بیماری دارند.در حال حاضر در بعضی از موارد این سرطان، ژنهای مسؤول شناسایی شده اند. لذا قبل از بروز سرطان، چنین افرادی را از نظر حامل ژن بودن مورد بررسی قرار می دهند.

کولیت اولسروز : در این بیماری پوشش جدار روده بزرگ دچار لتهاب شده است.افراد مبتلا به این بیماری شانس بیشتری جهت ابتلا دارند.
• علائم و نشانه ها

علائم این بیماری ممکن است شبیه به سایر علائم نظیر عفونتها، بواسیر و بیماریهای التهابی روده باشد. بنابراین مراجعه به پزشک به منظور ارزیابی بهتر، لازم و ضروری می باشد. از آنجایی که در مراحل اولیه این بیماری با موفقیت قابل درمان است. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر به پزشک مراجعه نمائید.
– وجود هرگونه تغییر در عادات دفعی روده نظیر اسهال، یبوست یا کاهش قطر مدفوع که بیش از یک روز طول بکشد.
– خونریزی از راست روده یا وجود خون در مدفوع

– دردهای قولنجی معده
– استفراغ
– ضعف و خستگی
– یرقان و زردی پوست یا صلبیه ( سفیدی چشم )
در بعضی از موارد ممکن است فرد مبتلا به سرطان بوده اما هیچگونه علامتی نداشته باشد. بنابراین غربالگری در افراد پر خطر مثل افراد بالای 50 سال ضروری می باشد.

غربالگری و تشخیص
استفاده از روشهای غربالگری معمولی در بیمارانی که هرگونه فاکتور خطری داشته باشند یا اینکه علائم مذکور را داشته باشند توصیه می شود.
از جمله روشهای تشخیصی که برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.
می توان به آزمایشات ذیل اشاره نمود.

معاینه راست روده: در این معاینه پزشک با انگشت خون راست روده را معاینه می کند تا وجود هرگونه مورد را بررسی کرده و در صورت وجود مواد در داخل راست روده آنها را از نظر آغشته بودن با خون مورد بررسی قراردهد.

پروکتوسکوپی : در این روش از طریق دستگاههای خاصی بصورت مستقیم داخل راست روده و قسمتهای تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد. از طریق این روش نیمی از سرطانها قابل تشخیص هستند. در این روش ممکن است بیمار احساس فشار کند اما دردی را احساس نخواهد کرد. کولونوسکوپی: از طریق این روش نیز با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می شود. در این حالت نیز فرد دردی را احساس نخواهد کرد.
در صورت وجود هرگونه توده در طول این قسمتها نیاز است که بخشی از توده برداشته شود تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلولهای سرطانی مورد بررسی قرار گیرد. این عمل را بیوپسی می نامند.

پیش آگهی و درمان سرطان روده، به مرحله بیماری ( به این معنا که سلولهای سرطانی فقط بافت پوششی روده را یا تمامی جدار آنرا را درگیر کرده اند) و شرایط سلامتی عمومی فرد بیمار بستگی دارد.

بعد از درمان به منظور اندازه گیری نوعی آنتی ژن در خون آزمایش خون داده شده و عکسبرداری انجام می گیرد تا مشخص شود که آیا سرطان عود کرده است یا خیر.
• مراحل سرطان
عود سرطان به معنای برگشت دوباره آن بعد از درمان می باشد. ممکن است عود دوباره در روده بزرگ یا سایر قسمتهای بدن نظیر کبد یا ریه رخ دهد. اگر عود بصورت درگیری تنها یک ناحیه از بدن باشد باید جراحی انجام شود. اما در صورت درگیری بیش از یک ناحیه و انتشار سرطان در قسمتهای مختلف بدن ممکن است از روشهای دیگری نظیر شیمی درمانی یا رادیوتراپی استفاده شود.

 

• روشهای درمانی
بطور کلی سه روش درمانی جهت درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد که شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است. روش دیگر درمانی نیز وجود دارد که در آن از روشهای بیولوژی برای درمان استفاده می شود. البته استفاده از این روشها در حد مطالعات بالینی است.
جراحی : جراحی شایعترین روش درمانی در تمامی مراحل سرطان به حساب می آید. این روش به طرق مختلف انجام شده و براساس نظر پزشک و مرحله سرطان، روشهای جراحی متفاوت می باشد.

عوارض جانبی جراحی : عوارض جانبی جراحی به محل تومور و نوع جراحی بستگی دارد. معمولاً در چند روز اول بعد از جراحی بیمار احساس ناراحتی دارند ولی معمولاً درد با دارو قابل کنترل می باشد. مدت زمان بهبود بعد از عمل جراحی از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.
پرتو درمانی : در این روش از اشعه X با انرژی بالای برای کشتن سلولهای سرطانی و کوچک نمودن اندازه تومور استفاده می شود. تولید اشعه می تواند خارج از بدن و بوسیله ماشینهای خاص یا در داخل بدن و از طریق موادی که تولید کننده اشعه هستند، صورت گیرد. پرتو درمانی به تنهائی یا همراه با جراحی و شیمی درمانی انجام می گیرد.

عوارض جانبی پرتو درمانی : شایعترین عوارض جانبی پرتودرمانی شامل خستگی ، واکنش پوستی در محل برخورد اشعه با پوست و کاهش اشتها می باشد. بعلاوه ممکن است این روش منجر به کاهش گلبولهای سفید خونی که از بدن در برابر عفونتها محافظت می کنند شود. بعضی از این عوارض قابل کنترل و قابل درمان هستند و در بسیاری از موارد این عوارض دائمی نمی باشند.

شیمی درمانی: این روش از داروها به منظور کشتن سلولهای سرطانی استفاده می شود. اکثر داروهای ضد سرطانی بصورت تزریق داخلی در بدن یا داخل عضلات مورد استفاده قرار می گیرند. اما بعضی دیگر نیز به فرم خوارکی قابل مصرف هستند. شیمی درمانی یک روش درمانی سیستمیک به حساب می آید به این معنا که دارو از طریق جریان خون به هر قسمتی از بدن می رود تا سلولهای سرطانی را بکشد. در این روش داروها به صورت دوره ای تجویز می شوند. یعنی دوره درمانی با یک دوره استراحت ادامه می یابد و بعد از آن از نو دروه درمانی شروع می شود. در صورتیکه سلولهای سرطانی کبد را درگیر کرده باشند،می توان دارو را مستقیماً به شریانهای تغذیه کننده کبد تزریق نمود.

بعد از آنکه جراح تمامی سلولها و بافت سرطانی را از طریق جراحی برداشت، یک دوره شیمی درمانی نیز داده می شود تا سلولهای سرطانی باقیمانده نیز در صورت وجود از بین بروند.

عوارض جانبی شیمی درمانی : داروهای شیمی درمانی معمولاً سلولهای با سرعت تکثیر بالا را مورد هدف قرار می دهند. از آنجایی که در بدن علاوه بر سلولهای سرطانی بافتهایی نظیر سلولهای خونی، بافت پوششی سیستم گوارشی و سلولهای فولیکول مو نیز از سرعت تکثیر بالایی برخوردار هستند، لذا ممکن است این بافتها نیز مورد هدف داروهای شیمی درمانی قرار بگیرد. در نتیجه عوارض جانبی شامل : عفونتها ، خستگی، ریزش موی موقتی، زخمهای دهانی و یا سایر علایم است.

از جمله مهمترین عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی کاهش کلی سلولهای خونی
می باشد. از آنجایی که داروهای شیمی درمانی مغز استخوان را به شدت تحت تأثیر قرار می دهند، ممکن است کم خونی (بصورت کاهش انرژی انجام کارها)، کاهش پلاکتهای خونی ( بصورت خونریزی) یا کاهش گلبولهای سفید ( بصورت افزایش استعداد ابتلا به عفونتها ) ایجاد شود.
معمولاً همه کسانی که از این روش درمانی استفاده می کنند به تمامی این علائم مبتلا نمی شوند. به علاوه در طی دوره استراحت و بعد از قطع درمان تمامی این علایم برطرف می شوند.

درمانهای بیولوژیکی : در این روش ، بدن به تنهایی در برابر سرطانها مقابله می کند. در این روش از موادی استفاده می شود که توسط بدن یا اینکه در آزمایشگاهها ساخته می شوند تا مکانیسمهای طبیعی دفاعی بدن در برابر بیماریها جهت دهی ، تقویت و حفظ شوند. نام دیگر این روش ایمنی درمانی می باشد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ