سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روزگار تن‏ها را بفرساید ، و آرزوها را تازه نماید ، و مرگ را نزدیک آرد ، و امیدها را دور و دراز دارد . کسى که بدان دست یافت رنج دید ، و آن که از دستش داد سختى کشید . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:23 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله نهضتهای دینی اصلاحگرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر دیدگاه »ویوِکانَنده« در قیاس با »مطهری« تحت word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله نهضتهای دینی اصلاحگرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر دیدگاه »ویوِکانَنده« در قیاس با »مطهری« تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله نهضتهای دینی اصلاحگرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر دیدگاه »ویوِکانَنده« در قیاس با »مطهری« تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله نهضتهای دینی اصلاحگرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر دیدگاه »ویوِکانَنده« در قیاس با »مطهری« تحت word :

مقدمه

مصلحان و نواندیشان دینی را ـ از هر دینی که باشند ـمعمولاً میتـوان بـه سـه دسـته تقسیم کرد (هرچند میتوان تقسیمبندیهای دیگری نیز از منظرهای گوناگون انجام داد) که هر دسته نیز میتواند دارای مراتب و طیفهای مختلفی باشد:

1 نواندیشان آینده گرا: عده ای رو به سوی آینده دارند و میخواهند دین کهن را با دنیای جدید هماهنگ کنند؛
2 نواندیشان گذشتهگرا: عدهای رو به سوی گذشـته دارنـد و مـیخواهنـد دنیـای جدید را با دین کهن هماهنگ کنند؛
3 نواندیشان اعتدال گرا: عدهای، هم نظری به گذشته دارند و هم نظری به آینده و میخواهند این دو را باهم به گونهای جمع کنند و اعتدالی بین گذشـته و آینـده برقـرار سازند.
1 نواندیشان آیندهگرا

عدهای تلاش می کنند دین را در روزگار خود، کارآمـد جلـوه دهنـد و بـه روز کننـد و از این رو آن را به جلوههای گوناگون میآرایند و به شیوههای مختلف تزئین مـیکننـد و مسلح به دانش روز میسازند تا متدینان اعتمادشان را نسـبت بـه دیـن خـود از دسـت ندهند. این عده از مصلحان، دین را در آینـده جسـتوجـو مـیکننـد و معتقدنـد دیـن برنامه ای جامع برای زندگی در همه ابعـاد آن اسـت و دلیـل انحطـاط دینـی را قرائـت متحجرانه و واپس گرایانه از دین می داننـد؛ البتـه ایـن دسـته از مصـلحان، خـود دارای طیفهای مختلفی هستند ؛ برخی اعتدالی و برخی افراطی عمل میکنند. ایـن قرائـت از دینمعمولاً حداقلی و به گونهای بیشتر حقمدار و انسانگراست.

در دین هندو، رام موهن روی1772-1833) 1 میلادی)، بنیان گذار نهضت براهمـو سماج2، یکی از مهم ترین نهضتهای اصلاحی هند در قرون اخیر، از ایـن دسـت بـود.

1 Ram Mohan Roy 2. Brhmo Samj

نهضتهای دینی اصلاحگرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر ; 185

وی که یک هندوی براهمن و روزنامه نگاری برجسته بود، وقوف کامـل بـه حکمـت و تفکر هندو داشت و بـه زبـان هـای سنسـکریت، فارسـی و عربـی آشـنا، و از آمیـزش فرهنگ های هندی و اسلامی متأثر بود. از یک سو، او فردی مقید بـه شـریعت هنـدو و پایبند به اصول و عقاید آن بود و از سوی دیگر، ناهمگونی عجیبی بین جامعه هندوان و جوامع پیشرفته دیگر می دید و عقب ماندگی جامعه را با تمام وجود حـس مـیکـرد. او برای همگون ساختن جامعه هندوان با جوامع دیگر، در صدد اصلاح آیین هندو برآمـد (قرایی، 1384، ص. .(213 رام موهن روی برای جبران عقب ماندگی هند، تلاش بسـیار کرد تا علوم جدید غربی مثل ریاضیات، فیزیک، شـیمی، طبیعیـات، پزشـکی و; را در هند رواج دهد. این طرز تفکر مورد اقبال تحصیلکردگان و روشنفکران قـرار گرفـت و شخصــیتهــای برجســتهای چــون کشَــب چنــدره ســن1838-1884) 1 مــیلادی) و رابیندرانات تاگور1941- 1861) 2 میلادی)، ادیب و متفکر نامی هنـدی و برنـده جـایزه نوبل ادبی، از آن حمایت کردند.

یکی از نمونه های اسلامی این طیف از مصلحان، اصلاحطلـب پرشـور، سـر سـید احمدخان هندی 1817-1898) مـیلادی) بنیـان گـذار دانشـگاه علیگـر3 در سـال 1866 میلادی در هندوستان است. او به شیوه سنتی علوم و معارف اسلامی را فراگرفتـه و در کنار آشنایی با علوم جدید، در استخدام کمپانی هند شرقی بود. وی از یک سـو معتقـد بود مسلمانان با همکاری با دولت انگستان که در آن روزگار هندوستان تحت سیطره آن بود، می توانند به علوم روز مسلح شوند و طریـق پیشـرفت و ترقـی را پـیش گیرنـد و از این رو دانشگاه علیگر را بنا نهاد (نهرو، 1350، ص. (572، از سوی دیگر سعی میکرد تفسیری از قرآن ارائه دهد که مطابق با علـوم روز باشـد و در آن مفـاهیم قرآنـی را بـا اصطلاحات علمی تطبیق دهد و از این رو تفسیر »القرآن هو الهدی و الفرقان« را نوشت. احمدخان معتقد بود تناقضی میان قول خدا (قرآن) و فعل خدا (طبیعت) وجود ندارد و

1 Keshab Chandra Sen 2. Rabindranath Tagore 3. Aligarh Muslim University

186 فصلنامه مطالعات جهان؛ سال اول؛ شماره دوم؛ زمستان 1390

در قرآن چیزی مغایر با طبیعت نیست (احمد، 1367، ص. .(21 احکامی چـون نمـاز و روزه و حج و زکات را بر پایه فایدههای جسمانی و اجتماعی تفسیر مـیکـرد و قـوای طبیعی مانند آب و باد و ابر را با ملک (فرشته) تطبیق میداد. »گفته شده که او اسـلامی سازگار با پیشرفت را به صورتی مطرح میساخت کـه فـرد مـذهبی بـیتعصـب عصـر ویکتوریا آن را درک میکرد. در واقع هدف وی آن بود تا مدلل سازد کـه اسـلام یعنـی پیشرفت نوین و پیشرفت نوین یعنی اسلامی کـه بـه نحـو درسـت فهـم شـده اسـت« (هاردی، 1369، ص. .(139 به همین دلیل، به خاطر هر دو دیدگاهش مورد انتقاد جدیِ پارهای از متفکران دینی مسلمان از جمله سید جمالالدین اسدآبادی قرار گرفته بود.

با مقایسه میان این دو نمونه نواندیشی با رویکـردی آینـدهنگـر، در آیـین هنـدو و اسلام روشن می شود که این قرائت از دین، به ر غم انتقادهایی که مـیتـوان بـر آن وارد کرد، نتایج مفیدی برای دین و پیـروانش داشـته اسـت: بـه دلیـل نگـاه غیرمتعصـبانه و انعطاف پذیر به دین، پیامآور صل ح و دوستی و مدارا و پرهیز از خشونت در جامعه بوده و به دلیل توجه به دنیای جدید و علوم روز، سبب جذب نخبگـان و روشـنفکران و در نتیجه موجب پیشرفت زندگی و اعتلای فرهنگی و اجتماعی و خرافهزدایی شده اسـت.

مثلاً نهضت »براهمو سماج« آموزش علوم جدید را در هند گسترش داد، با بتپرستی و چندخدایی مبارزه کرد، تبعیضهای طبقـاتی را باطـل کـرده و رسـم غیرانسـانی سـتی1 (زنده سوزانی زن بعد از درگذشت همسر بنا بـر عـرف جامعـه هنـدوان) را برانـداخت (راداکریشنان، 1367، ص. .(545 احمدخان بـا بنیـان گـذاری دانشـگاه مشـهور علیگـر، خدمت بسیار شایانی به جامعه مسلمانان هند کرد و موجب اعتبار مسلمانان در هنـد و جهان شد. در این دانشگاه نام آورانی چون ذاکـر حسـین (رئـیس جمهـور هندوسـتان)، علامه اقبال لاهوری و; در عرصه دانش و فرهنگ پرورش یافتند و دانشمندان مسلمان بسیاری برای اعتلای وضعیت جامعه مسلمانان تربیـت شـدند و بـا خـدمات خـود در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی کل جامعه هند را تحت تأثیر قرار دادند. امروزه نیز

1 Sati

نهضتهای دینی اصلاحگرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر ; 187

این دانشگاه یکی از مهمترین دانشگاههای مرکزی هند و دارای شهرت و اعتبار جهـانی است. به هر روی این دیدگاه دینی حداقل منشأ تنش و خشونت و جنگ و فقر پیـروان نشده و تاریخ بدنامی ندارد.

.2 نواندیشان گذشتهگرا

عدهای دیگر تلاش میکنند تا دینی پیراسته و بیآلایش و ناب ارائه دهند و گـاه برخـی چنان در این باره افرا ط میکنند که هر چیز غیردینی را ضد دینی میانگارند؛ به عبـارت دیگر اینان دین را در گذشتههای دور جست وجو می کنند و قرائتی جامـد و صـامت و ایستا و انعطافناپذیر از دین دارند. این دسته از مصلحان نیز دارای طیفهای مختلفـی از اعتدالی تا افراطیاند و همه یک اندازه بر میزان پالایش اصرار ندارند. ایـن قرائـت از دینمعمولاً حداکثری و به گونهای تکلیفگرای افراطی است.

نمونه بارز این نوع از اصلاحات دینی در دین هنـدو را مـیتـوان در آمـوزههـای نهضـت آریا سماج1 جست که در سـال 1875 میـلادی، بـه وســیلهدیاننـده- 1883) 2 1824 میلادی) با شعار بازگشت به وداها به وجود آمد که سعی در احیای تعالیم وداها داشت. دیاننده معتقد بود راه نجات و رستگاری، برگشت به اصل وداها است که منشـأ الوهی دارند و اگر درست فهمیده شوند عاری از هرگونه شرک و خرافهانـد. او معتقـد بود وداها کتب علوم حقیقی و دربرگیرنده اصول بنیادی همـه ادیـان و اصـول زنـدگی بشری اند و علم اولین و آخرین در آنهـا نهفتـه اسـت. بعـدها ایـن طـرز تفکـر شـکل افراطیتری به خود گرفت و به ستیز با اسلام و مسیحیت پرداخت. شعار دیاننـده ایـن بود که ر گ ودا 3 برای هندوان کفایت می کند و نیاز بـه چیـز دیگـری ندارنـد. او بـرای نخستین بار در تاریخ هندوییزم مدعی شد کـه چـون مسـلمانان و مسـیحیان اکثـرا بـه طبقات پایین اجتماعی تعلق داشتهاند باید پالوده شوند و دوباره به آیین هندو برگردنـد

1 rya Samj 2. Dayananda 3. RG Veda

188 فصلنامه مطالعات جهان؛ سال اول؛ شماره دوم؛ زمستان 1390

(شیخ عطار، 1381 ، ص. .(284 تبلیغات اسلام سـتیزانه آریـا سـماج و اصـرار بـر روی گرداندن مسلمانان از اسلام و روی آوردن به آیین هنـدو، سـبب درگیـریهـای شـدید فرقهای و کشتار و خونریزی شد و ازاین رو این سازمان به تدریج به نظـامیگـری روی آورد و در سال 1927 میلادیرسماً گروه مسلحی تشکیل داد تا جوانان آریـایی هنـدی را با شیوههای جنگاوری طبقه کشَتریه (جنگـاوران) آشـنا سـازد و بـا آمـوزش نظ ـامی روحیه جنگجویانه به آنان دهد تا به وقت مقتضی مسلحانه از کیان هندو پاسداری کنند

(شیخ عطار، 1381، ص. .(287

بعدها از دل این تفکر، جریانهای افراطی دیگری چون »سازمان جهانی هندو« یـا »ویشوه هندو پریشد1« در سال 1964 میلادی پدید آمد که ثمـره آن نیـز ایجـاد حـزب افراطگرای دیگری به نام »حزب مردم هند« یا » بهاراتیا جاناتا2« در سال 1980 مـیلادی بود و همین حزب بود که با تحریک احساسات ملی و مذهبی هندوان، موجب تخریب مسجد بابری در سال 1992 شـد. در دهـه اخیـر، پـس از حـدود نـیم قـرن حاکمیـت دموکراتیک حزب کنگره (حزب همسو با افکار گاندی)، به طور رسمی مـدت کوتـاهی قدرت سیاسی هند را در دست گرفت؛ ولی در انتخابات اخیر سراسری هنـد از حـزب کنگره شکست خورد.

نمونه بارز این نوع از اصلاحات دینی در اسلام را میتوان در آمـوزههـای سـلفیه دید. اینان گروهی از مسلمانان اهل سنت بودند که تنها راه نجات مسلمانان را بازگشت به قرآن و سنت طبق فهم » سلف صالح« (نیاکان نیک: صحابه و تابعین) میدانسـتند. بـه اجمال می توان گفت سلفی گری ریشه در افکار احمد بن حنبـل 161- 241) ه. ق) دارد که در قرن چهارم هجری قمری به شکل یک جریان درآمد. این تفکـر کـموبـیش و بـا فراز و نشیبهای فراوان، طـی قـرون متمـادی در میـان برخـی از اهـل سـنت رواج و استمرار یافت. سلفی گری در قرن هفتم هجری قمری توسط ابـن تیمیـه 661-728) ه.

1 Vi va Hind PariAd (Vhp) ( ) 2 Bharatiya Janata Party ( ) (Bjp)

نهضتهای دینی اصلاحگرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر ; 189

ق) دوباره زنده شد و ظ هور تازه ای یافت تـا اینکـه در قـرن دوازدهـم هجـری قمـری (هفدهم میلادی) توسط محمد بـن عبـد الوهـاب 1111-1207) ه. ق)، ایـن تفکـر در عربستان دوباره نضج و اوج گرفت و آل سعود که از 1148 ه. ق 1735) م) بر بخشـی از شبهجزیره عربستان حکم میراندند، از این قرائت انعطـافناپـذیر از اسـلام اسـتقبال کردند. سرانجام در قرن چهاردهم هجری قمری (بیستم میلادی) ، این قرائت از اسلام با تأسیس پادشاهی آل سعود در سال 1345 ه. ق 1927) م)، با نام وهابیت به آیین رسمی عربستان سعودی تبدیل شد و اینگونه در عالم اسلام از دل سلفیگری، وهابیگری بـه وجود آمد. در عصر حاضر نیز از دل تفکرات وهابیگری، سازمانهایی چون القاعده در عربستان و طالبان در پاکستان و افغانستان پدید آمدند و در کشـورهای اسـلامی منطقـه گسترش پیدا کردند و به نام اسلامگرایی دست به خشونت و کشتار در اقصی نقاط عالم زدند که نمونه بارز آن حملـه 11 سـپ تامبر 2001 بـود. اینـک چنـدین سـال اسـت کـه افغانستان و پاکستان و عراق در آتش پیروان این تفکر می سـوزند و بـیش ازیـک دهـه است که نه تنها کشورهای خاورمیانه و دیگر کشورهای اسلامی، بلکه حتـی کشـورهای غربی و غیراسلامی نیز درگیر خطرات گسترش این طرز تفکرند. از این تفکر افراطی به عنوان بنیادگرایی اسلامی و طالبانیسم یاد می شود که تداعی بخش جنگ، ترور، وحشت و ناامنی است.

با مقایسه میان این دو نمونه نواندیشی با رویکردی گذشتهنگـر، در آیـین هنـدو و اسلام روشن می شود که این قرائت از دین، بهرغم برخی برتریها و انگیزههـای نیکـی که ممکن است داشته باشد، در عمل تنش و خشونت و جنگ و خونریزی در پی داشته است. با آنکه این دسته دغدغه حفظ میراث کهن دینی را دارند،مثلاً دیاننده به بازگشت به وداها میخواند و ـ چه بسا تحت تأثیر اهل سنت ـ میگوید که وداها مـا را کفایـت می کند؛ سلفی ها به بازگشت به قرآن میخوانند و میگویند »حسـبنا کتـاب االله« (کتـاب خدا، قرآن ما را کفایت می کند). نتیجه قرائت آنها از دین، دینی جامد، خشـک، خشـن، عبوس، ایستا و انعطافناپذیر بوده که سبب سلب آرامش از جوامع انسـانی شـده و بـه

190 فصلنامه مطالعات جهان؛ سال اول؛ شماره دوم؛ زمستان 1390

نمونه هایی از آن اشاره شده است. تخریب مسجد بابری در هند و خشونت طالبـانی در افغانستان. به هر روی این قرائت از دین، تا به حالمعمولاً چهره کریه و ناخوشـایندی از دین و دینداری ترسیم کرده و ارائه داده است.

.3 نواندیشان اعتدالگرا

عدهای دیگر برای احیای دین، تلاش میکنند تا نگاهی به آینده داشته باشند و نگاهی به گذشته، جانب سلف را نگه دارند و جانب خلف را، نظـر بـه سـنت دارنـد و نظـر بـه مدرنیته، به آرایش دین بنا به ضروریات زمانه میاندیشند به پیرایش دین از خرافـات و تحریفات، نگاهی به دین دارند و نگاهی به دنیا، دغدغه حق را دارند و دغدغه تکلیـف را، پاس انسان را دارند و پاس عقیده را. اینان به طور خلاصه نگران حفظ دین و دیانت برای انسان در دنیای معاصرند و می خواهند به شیوهای معتدل، دیـن معتـدلی را بـرای انسان امروز عرضه کنند که هم دینْ مهجور نماند و مردم محروم از لطایف دینی نشوند

و هم علم و دانش امروز و دستاوردهای شگفت بشری در عرصههای گوناگون مغفـول نماند و متدینانْ بیبهره از این همه غنایم علمی و فرهنگـی نشـوند؛ بـه عبـارت دیگـر تعارض علم و دین و تضاد دین و زندگی را یک سوء تفاهم بدانند.

یکی از نمونههای بارز این نوع نواندیشی، در دین هندو سـوامی ویوکاننـده1 و در دین اسلام آیت االله مطهری است. ذیل عناوین زیر به مقایسه و تطبیبق این دو نواندیش دینی پرداخته و به ویژگی های مهم شخصیتی که زمینهساز پرورش چنین احیاگرانی شد

و موارد مهم احیاگری آن دو که آنان را از سایر احیـاگران متمـایز مـیسـازد، بـه طـور خلاصه اشاره میشود:
.3-1 زندگی

ویوکاننده 1868-1902) میلادی) در یک خانواده مذهبی و سـنتی از طبقـه کشـتریه در شهر کلکته به دنیا آمـد. او کـه از کـودکی دارای روحیـه ای درونگرایانـه بـود، فـردی

1 Vivekananda

نهضتهای دینی اصلاحگرای هندو در دوران معاصر با تمرکز بر ; 191

علاقمند به معارف دینی بار آمد و به شیوه سنتی به تحصیل علوم دینی پرداخـت و بـا علوم و فلسفه جدید نیز آشنایی پیدا کرد، ولی بیشتر به مطالعه متون مقدس هندو مثـل اوپه نیشدها1 میپرداخت و دل در گرو میراث کهن داشت. او بر زبـان سنسـکریت کـه زبان متون مقدس هندو بود و زبان انگلیسی که زبان علم و دنیای جدید بود تسلط پیدا کرد. وی از سویی تحت تأثیر جریان نواندیش براهمو سـماج قـرار گرفـت و از سـوی دیگر متأ ثر از آموزه های مردان باطنیِِبنام زمانه خود شـد و بـا الهـام از هـر دو، مسـیر مستقلی را برای احیای دین در دنیای جدید پیش گرفت. وی در همین راسـتا دو سـفر طولانی و اثرگذار به امریکا داشت و زندگی خود را وقف این راه کرد.

مرتضی مطهری 1298-1358) ه. ش) در خانوادهای مذهبی و سنتی در فریمـان از توابع مشهد دیده به جهان گشود. او به شیوه ای سـنتی تعـالیم ابتـدایی را در مکتبخانـه فراگرفت و در دوازده سالگی، به دلیل علاقه وافر به فراگیری معارف دینی عازم حـوزه علمیه مشـهد و پـس از چهـار سـال وارد حـوزه علمیـه قـم شـد. او در آنجـا حـدود بیست و پنج سال مشغول مطالعه و تحقیق بود و از اساتیدِبنام عصر خود بهرهها گرفت. در این دوره او بیشتر دل در گروه آموزههای فلسفی داشت و بیشتر اوقات خـود را بـه تأملات فلسفی و باطنی می گذراند. سپ س به تهران مهاجرت کرد و ضـمن تـدریس در مراکز علمی، با جریان نواندیشی دینی و بـا اندیشـه نواندیشـانی چـون اقبـال لاهـوری برخورد کرد که سیر مطالعاتی و تحقیقاتی ایشان را دگرگون کرد و احیای اندیشـههـای دینی دغدغه مهم او تا آخر عمرش شد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:21 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله مشکلات ناشی از آفت کشها تحت word دارای 90 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مشکلات ناشی از آفت کشها تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله مشکلات ناشی از آفت کشها تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مشکلات ناشی از آفت کشها تحت word :

فهرست

مقدمه
نیازهای انسان و منشاء آفات
مشکلات ناشی از آفت کش ها
تعریف کنترل بیولوژیک
تاریخچه کنترل بیولوژیک
مشاهدات اولیه و گسترش مبانی

فصل اول (انواع اهداف ، عوامل و روش های کنترل بیولوژیک )
اهداف مبارزه بیولوژیک
انواع مبارزه بیولوژیک
حشرات یارازیئوئید

بندپایان و سایر مهرگان شکارگر
عوامل بیماری زاد نماتد های بند پایان
گیاهخواران و پاتوژن های علف های هرز
مبارزه ی بیولوژیک بیماری های گیاهی
روش های کنترل بیولوژیک

فصل دوم ( زیست شناسی و دینامیزم جمعیت عوامل بیماری زا )
فرآیند های اساسی در زیست شناسی پاتوژن
همه گیر شناسی ( Epizootiology ) بیماری های بند پایان
بیماری های باکتریایی در بندپایان
ویروس های بیماری زا در بندپایان

قارچ های بیماری زا در بند پایان
پروتوزوهای بیماری زا در بند پایان
نماتد های بیماری زا در بند پایان
شواهدی از تاریخ مقدمه
نیازهای انسان و منشاء آفات

جمعیت انسان در کره زمین بسیار زیاد است و روند رو به افزایش نیز دارد. بشر برای تامین نیاز های خودخواهانه اش و به خاطر ایجاد مزارع گسترده تر و بهره برداری بیشتر، اکوسیستمهای طبیعی را به سرعت بر هم زده و موجب تخریب جنگل ها،نابودی خاک و گیاهان خودرو و حیات وحش می گردد. روشهای بهره برداری و متکی بر تکنولوژی ماشینی و مواد شیمیایی مصنوعی، ممکن است در کوتاه مدت پر بازده باشند

اما مسلماٌ پایدار نبوده و آلاینده محیط خواهند بود. امروزه ثابت شده است که باید برای جانوران وحشی و گیاهان خودرو نیز حق حیات قایل شد و در فضای موجود سهمی نیز برای آنها منظور نمود. بنابراین تولید بیشتر و در عین حال حفظ محیط زیست دو موضوعی است که هماهنگی آنها در آغاز قرن بیست و یکم مورد نوجه انسان خواهد بود. کنترل بیولوژیک آفات ، پاسخی است طبیعی به بخشی از این برنامه که کنترل پایدار به ارمغان آورده و برای محیط زیست نیز ناآلاینده محسوب می گردد.

آفات از کجا ناشی می شوند؟ وجود بعضی از آفات معلول روشهای کشت و کار است،دفاع طبیعی گیاهان از قبیل خشن یا نامطبوع بودن آنها برای آفات، طی برنامه های اصلاح نباتات کاهش یافته است. گیاهان در سطوح بسیار وسیع در زمانهای مشخص کاشته و برداشت می شوند. این تغییرات به صورت بالقوه شرایط را برای افزایش جمعیت گیاهخواران مساعد می سازند. برخی از عوامل گیاهخوار محلی به گیاهان غیر بومی سازگاری یافته و به صورت آفت در می آیند. برای مثال در آفریقای جنوبی 68% از 188 بند پای آفت که روی 14 نوع گیاه زراعی وارداتی فعالیت می کنند

، گونه هایی هستند که قبلاٌ با این گیاهان ارتباطی نداشته اند در مواردی نیز آفت جدید همراه با گیاهان زراعی به صورت ناخواسته به منطقه جدیدی وارد می شوند و چون دشمنان طبیعی آنها در منطقه جدید حضور ندارند،فارغ از کنترل طبیعی،به سرعت تکثیر یافته و به صورت طغیانی خودنمایی می کنند .از سال 1850 تاگنون،تعداد حشرات غیر بومی در آمریکا ده برابر شده است. از این گروه بیش از 200 گونه به صورت آفات کم اهمیت تر در آمده اند.

خاستگاه آفات غیر بومی آمریکا توسط سیلر مورد بحث قرار گرفته است. در ایالات متحده آمریکا 39% از آفات حشره ای نباتات زراعی و 27% از آفات جنگل 7% از آفات دامی ،31% پاتوژنهای سبزیجات،73% از علفهای هرز مزارع و 41% از علفهای هرز مراتع از گونه های غیر بومی می باشند. باید دانست علفهای هرز نیز همانند بند پایان آفت، با ورود به منطقه جدید، در غیاب دشمنان طبیعی خود،بلامنازع تکثیر و گسترش می یابند. در ضمن علفهای هرز بر خلاف بسیاری از بند پایان غیر بومی، غالباٌ برای اهداف مختلف و به صورت عمدی وارد امریکا شده اند.

بررسی منشاء آفات نشان می دهد که چاره مشکلات مربوط به آفات در تغییر و اصلاح روشهای زراعی نهفته است. به طوری که موجب کاهش محصول نگردد و در عین حال دشمنان طبیعی آفت حفظ شوند و هر جا که ارتباط دشمنان طبیعی با آفات گسسسته شده است،مجدداٌ به طریق مقتضی برقرار گردد. روشهای دستیابی به اهداف فوق شامل حفاظت از دشمنان طبیعی و حمایت از اکوسیستم در برابر دخالت گونه های مهاجم غیر بومی از طریق حفاظت،افزون سازی معرفی دشمنان طبیعی،موضوعات مورد بحث این کتاب هستند. مشکلات ناشی از آفت کشها

مصرف آفت کشهای شیمیایی برای کنترل بسیاری از آفات سهل تر از به کارگیری روشهای کنترل بیولوژیکی است، زیرا استفاده از آفت کشهای شیمیایی نیازی به اطلاع از خاستگاه اکولوژیک آفات ندارد. آفت کشها را می توان به دفعات مورد نیاز برعلیه آفات یا قارچها به کاربرد و آنها را برای دوره ای محدود نیز تحت کنترل درآورد. مصرف سموم در دنیا از اوایل سال 1950تاکنون دوازده برابر شده است

و هزینه ای که کشاورزان آمریکایی برای خرید مواد دفع آفات به ویژه در کنترل علفهای هرز وبیماریها موفق عمل کرده اند اما درموارد بسیاری، از جمله کنترل آفات حشره ای پنبه در بسیاری از کشورها تأثیر نداشته اند. به خاطر پرهیز از نتایج منفی کاربرد آفت کشها شامل عدم کنترل آفات، آلوده سازی محیط زیست و عوارض سوء برسلامتی انسان بسیاری از کشورها برآن شده اند تامصرف سموم را کاهش دهند.
مشکلات کاربرد آفت کشها زمانی ملموس

می شود که آفتی کنترل نشود و یا سبب طغیان جدیدی شود. مقاومت آفات در برابر آفت کشها یکی از عوامل مؤثر در عدم تأثیر سموم است. مقاومت در آفات در اثر تفاوت واکنش حیاتی افرادی از یک جمعیت در برابر یک سم بروز می کند، از جمله ممکن است سم را به سرعت خنثی ساخته و مانع از ورود آن به بدن شود. چنین افرادی، طی چند نسل زیاد شده و جمعیت مقاومی را به وجود می آورند که تحت تأثیر همان آفت کش و حتی سموم دیگر از بین نمی روند. از سال 1945تعداد حشرات، علفهای هرز و اخیراً پاتوژنهای گیاهی که دربرابرآفت کشها مقاوم شده اند به شدت افزایش یافته است.

یکی دیگر از دلایل طغیان آفات، نابودی دشمنان طبیعی آنها در اثر مصرف آفت کشها است. بسیاری از آفات یا آفات بالقوه، توسط دشمنان طبیعی از طریق شکارگیری، پارازیتیسم، بیماریزایی و یا واکنش های آنتاگونیستی کنترل می شوند. این عوامل مفید غالباً در برابر سموم حساس تر از آفات بوده ودر اثر سمپاشی از بین می روند

. برای مثال: حشره کشها، حشرات مفید را و کنه کشها، کنه های شکارگر را از بین می برند. همچنین قارچ کشها قارچهایی را که گیاهان در مقابل عوامل بیماریزای گیاهی حفاظت می کند نابود ساخته و حتی روی قارچهایی که بندپایان را تحت تأثیر قرارمی دهنداثر نامطلوب دارند. وقتی دشمنان طبیعی در اثر مصرف سموم از بین رفتند، عوامل زیان آور ذیربط بلامعارض زندگی کرده و در نتیجه با جمعیت زیادتری طغیان خواهد کرد. برای مثال طغیان زنجرک قهوه ای برنجNilaparvata lugens (stal) در آسیا به سبب از بین رفتن عنکبوتها و سایر دشمنان طبیعی آنها در اثر کاربرد آفت کشها تشخیص داده شده است.

آفت کشها موجب پدید آمدن آفات جدید نیز می شوند. بدین ترتیب که دشمنان طبیعی آفات کم اهمیت در اثر کاربرد سموم از بین رفته و این آفات فرصت می یابند تا با جمعیتی زیادتر فعالیت کنند.

آن گاه این آفات خود اهداف جدید سمپاشیهای تازه ای قرار می گیرند و در نتیجه مصرف سموم افزایش می یابد. کنه های نباتی مثالهای بارزی از آفاتی به شمار می روند که در اثر مصرف سموم شیمیایی طغیان یافته اند. مینوز برگ سیب (پروانه)phyllonorycter crataegella (Clemens) نیز از آفاتی است که در اثر مصرف سموم روی سیب و نابودی دشمنان طبیعی آن به وجود آمده است.
در مناطقی که مصرف آفت کشها متداول است، ممکن است مقادیری از سموم به خارج از منطقه هدف سمپاشی انتقال یابد. این سموم موجب آلودگی خاک، آب، پرندگان و سایر جانوارن شده و نیز در خود محصول باقی می ماند.

کاربرد علف کشها و سموم تدخینی که برای ضد عفونی خاک به کار می روند، منابع آبهای زیر زمینی را آلوده ساخته اند. سموم کلره مانند ددت موجب نابودی منطقه ای بعضی از پرندگان کمیاب شده و حتی سموم خطرناک تر، مثل بعضی از سموم فسفره موجب مسمومیت مستقیم انسانها شده اند. مسمومیتهای اتفاقی و آلودگیها غالباً زمانی پیش می آید که زارعین متوجه زیان موادی که به کارمی برند نباشند و یا نتوانند برچسب سم را بخوانند و یا لوازم محافظت کننده کافی در اختیار نداشته باشند. آنگاه که زارعین و عموم مردم آگاهی بیشتری به این مشکلات پیدا کنند، تقاضا برای سایر روشهای کنترل آفات به خصوص کنترل بیولوژیک افزایش خواهد یافت.

البته کنترل بیولوژیک کار آسانی نبوده و اجرای موفقیت آمیز نیاز به متخصصین کارآزموده برای انجام تحقیقات لازم روی دشمنان طبیعی و کارشناسان و کشاورزان مطلع دارد.
تعریف کنترل بیولوژیک
کنترل بیولوژیک یعنی استفاده از پارازیتوئیدها، پرداتورها، آنتاگونیستا و یا میکرو ارگانیزمهای رقیب. برای کاهش جمعیت یک آفت، به طوری که آفت فراوانی کمتری داشته باشد و خاراتی کمتر از آن چه ممکن می بود وارد سازد.

حشرات، کنه ها، علفهای هرز، عوامل بیماریزا و مهره داران جملگی ممکن است از اهداف کنترل بیولوژیک باشند. کنترل بیولوژیک ممکن است با دخالت هدفمند انسان صورت پذیرد و یا نتیجه عملی یک نیروی طبیعی خودجوش باشد. کنترل بیولوژیک ممکن است برای پایین آوردن جمعیت آفت مزارع یا جنگل ها و یا برای تعدیل ناهماهنگیهای به وجود آمده در اثر ورود یک عامل جدید به محیطی طبیعی صورت پذیرد. البته همه روشهای غیر شیمیمایی،

کنترل بیولوژیک به شمار نمی آیند. اصلاح نژاد گیاهان، مبارزه زراعی و کاربرد مواد شیمیایی علامتی (Semiochemicals) اگر با قصد تأثیر گذاری بر آفت به کاررود، کنترل بیولوژیک نیست. این موارد زمانی کنترل بیولوژیک محسوب می گردند که با هدف حمایت یا تقویت دشمنان طبیعی به کار گرفته شوند. برای مثال اصلاح نژاد گیاهان به صورتی که برای آفات مسموم کننده بوده و یا به طریق دیگری موجب کاهش جمعیت آفت گردد، مبارزه بیولوژیک نیست.

اما اگر این اصلاح با هدف به وجود آوردن شرایطی بهتر برای زندگی و بقای پارازیتوئیدها یا پرداتورها و فراهم شدن شرایط برای میزبان یابی و حمله به آفات باشد، مبارزه بیولوژیکی به شمار می رود.

مواد شیمیایی حاصل از عصاره گیاهان یا میکربها که علیه آفات به کار می برند نیز کنترل بیولوژیک نیست. کنترل بیولوژیک یعنی پدید آوردن مجموعه ای که در آن جمعیت یک گونه توسط افراد گونه ای دیگر با مکانیزمهای نظیر شکارگری، پارازییتیسم، بیماریزایی یا رقابت محدود شود. در این کتاب، کنترل بیولوژیک به طور مشروح مورد بحث قرار می گیرد و نمونه هایی از تاکسونها واهداف گوناگون ارائه می شود. اما کنترل بیولوژیک تاکسونهای به خصوصی (حشرات، علفهی هرز و غیره) به صورت جداگانه مورد بحث قرار نمی گیرد، بجز کنترل بیولوژیک عوامل بیماریزای گیاهی که تفاوت بارزی با سایر عوامل داشته و توضیحات جداگانه ای را می طلبد.

شکارگرهای حشرات(predators) . بیش از آنکه تاریخ طبیعی در دوره رونسانس به عنوان یک علم گسترش یابد در برخی کشورها از شکارگرها برای مبارزه با آفات استفاده می شد. مثلاً درچین و یمن از کولنی مورچه ها برای کنترل آفات در مرکبات citrus spp و خرما (phoenix dactylifera) بهره برداری می شد. همچنین در چین عنکبوت ها برای کنترل آفات به کار برده می شدند.

در اروپا یکی از اولین پیش طرحهایی که جهت استفاده از شکارگرها برای کنترل آفات ارائه گردید. مربوط به تاکسونومیست معروف کارل لینئوس در سال 1752 است که خاطر نشان می سازد” هر حشره ای، شکارگر مخصوص خود را دارد که توسط آن تعقیب و نابود می شود. این شکارگرها را می توان برای پاکسازی نباتات زراعی از آفات مورد استفاده قراردارد.

در اوایل قرن نوزدهم طبیعی دانهایی مانند اراسموس داروین و برخی از حشره شناسان آمریکایی پیشنهاد می کردند که شکارگرهایی مانند سیرفید و کفشدوزکها بایستی برای مبارزه باشته ها در گلخانه و پاره ای محصولات زراعی مورد استفاده قرار گیرند. اولین حرکت بین المللی در بهره گیری از شکارگریها در سال 1873 انجام گرفت که ضمن آن حشره شناس آمریکایی (رایلی) کنه Tyroglyphus phylloxera را برای مبارزه با فیلوکزرای مو به فرانسه فرستاد ولی با وجود استقرار مؤثر واقع نشد.

پارازیتیسم حشرات
برخلاف شکارگری حشره ای که حداقل از نظر مفهوم در مقایسه با پستانداران شکارگر به راحتی قابل درک بود، پارازیتیسم حشره ای به سادگی قابل درک نبود. برای مثال، آلدروواندی در سال 1602 وقتی خروج پارازیتوئید را ازبدن یک لارو پروانه مشاهده کرد آن را با مرحله ای از استحاله اشتباه گرفت و تصور کرد که این مرحله دیگری از دگردیسی لارو پروانه است.

اولین فردی که گزارش درستی از پارازیتیسم حشرات ارائه داد پزشک انگلیسی به نام مارتین لیستر بود که در سال 1685 خروج زنبورهای Ichneumonidae از بدن لاروهای پروانه را نتیجه تخمیریزی زنبور بالغ در بدن لارو دانست. در سال 1700 آنتونی وان لیونهوک (مبدع و سازنده میکروسکوپ ) هلندی پارازیتیسم شته ها توسط گونه ای از زنبور Aphidius را به درستی گزارش کرد.

پس از این مشاهدات اولیه بسیاری از محققین درباره سایر پارازیتوئیدها و پرداتورها مطالعه کردند و قرن نوزدهم شاهد مجموعه زیادی از اطلاعات در باره تاکسونومی، بیولوژی و اکولوژی تعداد زیادی از پارازیتوئیدها بود.

دانشمندانی مانندسی، روندانی، جی، دبلیو دالمن، ام.ام، اسپینولا، فورستر، جی.تی.سی.راتزبرگ، جی.آی.سی.گراون هورست، جی.او.وستوود. واتر فرانسیس وبسیاری دیگر در این زمینه بیولوژیک و به عنوان یک تکنولوژی کاربردی فراهم ساخت.
اولین کسی که انتقال پارازیتوئیدها را از کشورهای دیگر برای مبارزه با آفات پیشنهاد کرد حشره شناس آمریکایی آسافیچ در سال 1855بود که منظور او وارد کردن پارازیتوئیدهای پشه گندم sitodiplosis mosellana از اروپا به مزارع آمریکا بود، ولی این کار عملی نگردید. در حدود 30سال بعد یعنی در سال 1883 اولین پارازیتوئیدApanteles glomeratus(cotesia glomerrata) با موفقیت از انگلستان به آمریکا برده شد ودر مکانهای رها شده تثبیت گردید.

بیماریهای حشرات
اطلاعات درباره بیماری حشرات نیز عمدتاً در قرن نوزدهم توسعه یافت. اساس کار توسط ویلیام کربی در کتاب ( آشنایی با حشره شناسی )
to entomology An Intrduction پایه گذاری شد. شناخت بیماریهای حشرات جهت استفاده در کنترل حشرات نبود، بلکه این امر مربوط به جلوگیری از آسیبهای وارده به حشرات مفید مورد استفاده بشر مثل کرم ابریشم Bombyx mori L می شد.
آکوستینوباسی در ایتالیا اولین کسی بود که بیماری کرم ابریشم توسط قارچ

bassana beauveria را در سال 1835به اثبات رسانید.
مطالعات بیشتر درباره بیماریهای کرم ابریشم توسط لویی پاستور در فاصله 70-1865در فرانسه صورت گرفت که انتقال افقی و عمودی آلودگی را در این حشره مشخص ساخت.

اولین پیشنهاد برای استفاده از پاتوژنها در کنترل حشرات توسط باسی در سال 1836 ارائه شد که معتقد بود می توان مایع گرفته شده از لاشه حشرات مریض را با آب مخلوط نمود و روی حشرات آفت پاشید و آنها را از بین برد. البته اولین بررسی مزرعه ای در این مورد تا سال 1884 انجام نگرفت. در این سال بود که حشره شناس روسی الی متچونیکوف روشی را برای تکثیر انبوه اسپور قارچ بیماریزای metarhizium anisopliae(M)sorokin ابداع کرد و اسپورها را در مزرعه روی سر خرطومی چغندر قند cleonus punctiventrisآزمایش نمود که 50تا 85% تلفات را موجب شد.

بند پایان برای کنترل علفهای هرز
اولین پیشنهاد در مورد استفاده از حشرات برای کنترل علفهای هرز توسط حشره شناس آمریکایی آسافیج در سال 1855 داده شد. وی ملاحظه کرد که روی بعضی از علفهای هرزی که از اروپا وارد آمریکا شده بود نظیر Linaria vulgaris miller هیچگونه حشره گیاهخوار آمریکایی فعالیت ندارد و بر این اساس پیشنهاد نمود که اگر حشرات گیاهخواری از اروپا وارد شود مشکل آن حل خواهد شد.

اولین کار عملی در مورد مبارزه بیولوژیکی با علفهای هرز در سال 1863 در هندوستان انجام گرفت که ضمن آن حشره dactylopius ceylonicus(Green) ازجنوب هندوستان برای از بین بردن نوعی کاکتوس با نام opuntia vulgaris miller به شمال هندوستان انتقال یافت و اولین جابه جایی بین کشوری نیز بلافاصله پس از آن صورت گرفت که این حشره به سریلانکا برده شد.

کنترل بیولوژیکی بیماریهای گیاهی
سانفورد (درسال 1926) اولین کسی بود که به رقابت غذایی بین عوامل پوسیده خوارو بیماریزا در محل آغاز آلودگی از دیدگاه کنترل بیولوژیک پی برد. او مشاهده کرد که افزودن مواد آلی(کاه) به خاک موجب کاهش آلودگی سیب زمینی به بیماری لکه سیاه که عامل قارچ)waksman, henrici streptomycs scabies(Thaxter است، می گردد. وی به درستی گمان می برد که این پدیده به سبب اثرات آنتاگونیستیک (پادکرداری) عوامل پوسیده خوار است. تلاشهای ابتدایی برای کاربرد این ارگانیسم ها برای کنترل عوامل بیماریزا ناموفق بود ولی امروزه مشخص شده است که شرایط محیطی در توازن بین گونه ها خواه در خاک و خواه در سطح برگ (phylloplane) اثرات تعیین کننده دارد.

هرگاه شرایط برای رشد جمعیت اینوکولوم مصرف شده مساعد نباشد حجم زیاد اینوکولوم افزوده شده به محیط به تدریج کاهش خواهد یافت و اثری در کنترل بیماری نخواهد داشت. با وجود این در شرایطی موفقیت حاصل شده است. برای مثال تلقیح تنه درختان کاج پس از افتادن با قارچ آنتاگونیست phanerochaete gigntea(Fries:Fries) بیماریزایی قارچ Heterobasidion annosum (Fries:Fries) را روی تنه درخت کاهش داده و آلودگی درختان اطراف نیز کم شده است.

کنترل بیولوژیکی بیماریهای گیاهی می تواند مکانیسمهای مختلفی داشته باشد. از جمله رقابت برسر موارد غذایی بین عامل بیماریزا و گونه های بی ضرر، پارازیتیسم، تولید مواد آنتی بیوتیک. مفاهیم کنترل بیولوژیک بیماریهای گیاهی به وسیله بیکر(1985)، کمبل(1983)، کوک و بیکر(1983)، تشریح شده است. در مقایسه با سایر روشها، کنترل بیولوژیک بیماریهای گیاهی جدید و متأخر بوده و سابقه و تاریخچه کوتاهتری دارد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:20 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقیق سنسور تحت word دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقیق سنسور تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود تحقیق سنسور تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقیق سنسور تحت word :

حسگر یک وسیله الکتریکی است که تغییرات فیزیکی یا شیمیایی را اندازه گیری می کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می نماید.حسگرها در واقع ابزار ارتباط ربات با دنیای خارج و کسب اطلاعات محیطی و نیز داخلی می باشند. انتخاب درست حسگرها تأثیر بسیار زیادی در میزان کارایی ربات دارد.
حسگر - سنسور
حسگر یک وسیله الکتریکی است که تغییرات فیزیکی یا شیمیایی را اندازه گیری می کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می نماید.حسگرها در واقع ابزار ارتباط ربات با دنیای خارج و کسب اطلاعات محیطی و نیز داخلی می باشند. انتخاب درست حسگرها تأثیر بسیار زیادی در میزان کارایی ربات دارد. بسته به نوع اطلاعاتی که ربات نیاز دارد از حسگرهای مختلفی می توان استفاده نمود:
– فاصله
– رنگ
– نور
– صدا
– حرکت و لرزش
– دما
– دود
– و...
اما چرا از حسگرها استفاده می کنیم ؟ همانطور که در ابتدای این گفتار اشاره شد حسگرها اطلاعات مورد نیاز ربات را در اختیار آن قرار می دهند و کمیتهای فیزیکی یا شیمیایی موردنظر را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کنند.مزایای سیگنالهای الکتریکی را می توان بصورت زیر دسته بندی کرد:
– پردازش راحتتر و ارزانتر
– انتقال آسان
– دقت بالا
– سرعت بالا
– و...

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:19 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود بررسی رابطه ی بین عناصر سبکهای عشق ( صمیمیت ، شهوت ، تعهد ) و رضایت زناشویی تحت word دارای 248 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود بررسی رابطه ی بین عناصر سبکهای عشق ( صمیمیت ، شهوت ، تعهد ) و رضایت زناشویی تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود بررسی رابطه ی بین عناصر سبکهای عشق ( صمیمیت ، شهوت ، تعهد ) و رضایت زناشویی تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود بررسی رابطه ی بین عناصر سبکهای عشق ( صمیمیت ، شهوت ، تعهد ) و رضایت زناشویی تحت word :

پژوهش حاضر به دانلود بررسی رابطه ی بین عناصر سبکهای عشق ( صمیمیت ، شهوت ، تعهد ) و رضایت زناشویی تحت word می پردازد . هدف از این پژوهش ، شناخت سه عامل مهم و مؤثر بر رضایتمندی زناشویی است که شناخت هر یک به بهبود زندگی های زوجین و نهایتاً کاهش نرخ طلاق منجر می شود ، بود . برای رسیدن به این هدفها ، 41 زن متأهل خانه دار ( 45 ـ 30 ) ساله ساکن شهر تهران به عنوان نمونه ی تصادفی برگزیده شدند . همه ی آزمودنیها به دو پرسشنامه ی سبکهای عشق ( استرنبرگ ) و رضایت زناشویی ( ENRICH ) پاسخ دادند .

پس از بررسی های آماری بر روی سه فرضیه پژوهش ، از طریق ضریب همبستگی پیرسون ، نتایج نشان داد . که بین عنصر صمیمیت سبکهای عشق و رضایت از زندگی زناشویی همبستگی معنا داری ، در سطح 96 /0 = r که نمایانگر همبستگی خیلی بالا و کامل است ، وجود داشت . و این در حالی بود که بین عناصر شهوت سبکهای عشق در رضایت از زندگی زناشویی همبستگی منفی معنا دار در سطح 39 /0 ـ = r بدست آمد . و همچنین بین عنصر تعهد سبکهای عشق و رضایت از زندگی زناشویی همبستگی منفی معنادار در سطح 74 /0 ـ = r بدست آمد .

دانلود بررسی رابطه ی بین عناصر سبکهای عشق ( صمیمیت ، شهوت ، تعهد ) و رضایت زناشویی تحت word
فهرست مطالب

چکیده 9
مقدمه 11
ضرورت و اهمیت پژوهش 13
اهداف پژوهش 15
بیان مسئله 15
فرضیه ها 16
تعریف واژه ها 17
تعریف سبکهای عشق 17
تعریف رضایت زناشویی 18
تعریف ازدواج 18
تعریف عشق 18
تعریف شهوت 19
تعریف عملیاتی 19
مطالعه منابع مربوط به موضوع مورد پژوهش 20
الف : بررسی ادبیات پژوهش 20
تعریف عشق 22
مراحل عشق 24
اولین مرحله ( شیفتگی ) 24
ورود به ارتباط جنسی 26
نقش مسایل زیستی و هورمونی 26
پژوهش اثبات کننده 27
مرحله ی دوم ( پس از اتمام شیفتگی ، عشق حقیقی شروع می شود ) 29
کاهش میل جنسی و پژوهش مربوط به آن 31
مرحله سوم 33
مرحله چهارم ( گسترش تعهد ) 35
تعریف رضایت زناشویی 36
عوامل مؤثر بر زناشویی 36
1ـ رشد عاطفی و فکری 37
2 ـ توافق علایق و طرز فکر 39
3 ـ شباهت در عقاید مذهبی 41
4 ـ تشابه تحصیلی و طبقاتی 42
5 ـ طرز فکر درباره ی امور جنسی 43
عوامل اخلاقی و روانی 45
7 ـ رابطه با خانواده زن و شوهر 49
8 ـ دوستی در زندگی زناشویی 49
ترس ناآگاهانه از دوستی 52
1 ـ خودخواهی 52
2 ـ نقش کلیشه ای رابطه جنسی 53
باورهای موهوم 54
توهم شماره یک 55
توهم شماره دو 56
توهم شماره سه 57
توهم شماره چهار 58
توهم شماره پنج 59
توهم شماره شش 60
توهم شماره هفت 61
توهم شماره هشت 61
توهم شماره نه 62
توهم شماره ده 63
توهم شماره یازده 64
توهم شماره دوازده 66
توهم شماره سیزده 67
توهم شماره چهارده 69
باورهای موهوم درباره زوجهای عاشق 70
تغییر باورها 72
معیارهای انتخاب درست همسر 73
چگونه دختر و پسر ، زن و مرد جذب یکدیگر می شوند 76
1 ) جذابیت فردی 76
الف ـ مجاورت 77
ب ـ آشنایی 78
ج ـ شباهت 79
2 ) جذابیت جسمانی و زیبایی بدنی 81
واکنش ها و پاسخهای جنسی انسان 83
مرحله ی 1 ـ میل جنسی 84
مرحله ی 2 ـ برانگیختگی 84
مرحله ی 3 ـ ارگاسم 84
مرحله 4- فرونشینی 84
فواید کلی ازدواج 85
عشق از دیدگاه آبراهام مزلو 88
رشد شخصیت : سلسله مراتب نیازها 93
ویژگیهای نیازها 95
نیازهای تعلق پذیری و عشق 97
عشق از دیدگاه اریک فروم 99
عشق و انواع آن 101
عشق برادرانه 102
عشق مادرانه 103
عشق جنسی 104
عشق به خود 105
عشق به خدا 106
عشق از دیدگاه استرن برگ 107
انواع قصه ها 108
الف ـ قصه های نا متقارن 108
1 ) قصه معلم وشاگرد 108
2)قصه ی ایثار ‍ 109
3 ) قصه حکومت 110
4) قصه ی پلیسی 112
5) قصه زشت نگاری (پور نوگرافی ) 114
6) قصه ی وحشت 114
ب ـ قصه های شیئی 116
1)قصه علمی ـ تخیلی 116
2) قصه بازی 117
پ ـ قصه های مشارکت 118
1 ) قصه سفر 119
2 ) قصه بافندگی و دوزندگی 119
2 ) قصه مجموعه 121
3 ) قصه هنر 121
4 ) قصه خانه و خانواده 121
5 ) قصه بهبودی 122
6) قصه دین 123
7) قصه باغ 123
8) قصه تجارت 124
9 ) قصه اعتیاد 124
ت ـ قصه های روایی 125
1 ) قصه خیال 125
2 ) قصه تاریخ 126
3 ) قصه علم 128
4 ) قصه آشپزی 129
ت ـ قصه های گونه ( ژانر ) 129
1 ) قصه جنگ 130
2 ) قصه تئاتر 131
3 ) قصه طنز 131
4 ) قصه معما 132
نظریه افلاطون 132
نظریه ی ویکتور فرانکل 134
نظریه سالیوان 135
نظریه فروید 135
نظریه کارن هورنای 137
نظریه کاپلان وسادوک 138
عشق افلاطونی 140
نظریه های ازدواج و رضایت زناشویی 141
نظریه ی اریکسون در مورد ازدواج 141
نظریه تحلیل رفتار متقابل 144
والد 144
کودک 145
بالغ 146
بازی ها 147
امتیاز ها 148
بازیهای ازدواج 149
الف ) « قهر » 150
ب) « دادگاه » 152
ج) « زن سرد مزاج » 154
د ) « مظلوم » 156
ه ) « اگر به خاطر تو نبود … » 158
و) « ببین من چقدر سعی کرده ام » 159
ز) « عزیزم » 160
نظریه های رضایت زناشویی الیس 162
نظریه مبادله ی اجتماعی نای 163
نظر اسلام در مورد ازدواج 163
پیشینه پژوهش 167
الف ) پژوهشهای داخلی انجام شده در باب رضایت زناشویی 167
پژوهشهای خارجی انجام شده در باب عشق و ازدواج 168
جامعه آماری 172
نمونه و روش نمونه گیری 172
روش گردآوری داده ها 172
ابزار اندازه گیری و نحوه اجرا 173
پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH 173
پرسشنامه سبکهای عشق 178
روش آماری 179
مقدمه 182
اطلاعاتی در خصوص آزمودنی ها 182
یافته های مبتنی بر آزمون متغیر ها 184
الف ) سبکها ی عشق 185
ب ) رضایت زناشویی 185
تحلیل فرضیه ها 185
فرضیه ها 185
الف ) تحلیل فرضیه ی 1 186
ب ) تحلیل فرضیه 2 197
ج ) تحلیل فرضیه 3 207
مقدمه و نتیجه گیری 218
محدودیت ها 219
پیشنهادات برخواسته از تحقیق 220
پیشنهادات محقق 220
منابع و مآخذ 221

 

 

 

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 96 تیر 21 , ساعت 10:18 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله خاتمیت پیامبر اعظم(ص) در قرآن تحت word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله خاتمیت پیامبر اعظم(ص) در قرآن تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله خاتمیت پیامبر اعظم(ص) در قرآن تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله خاتمیت پیامبر اعظم(ص) در قرآن تحت word :

یکی از سؤالات مهم در بحث نبوت پیامبر اعظم(ص) خاتمیت آن حضرت است که چرا ارسال رسل و انزال کتب با خاتمیت پیامبر(ص) و کتاب قرآن پایان می یابد. آیا این بدان معنا است که انسان از آموزه های وحیانی بی نیاز گردیده یا اینکه دلایل عقلی و نقلی دیگری دارد که نوشتار حاضر در مقام پاسخ به این سؤال اساسی است. امید است مورد استفاده خوانندگان محترم قرار گیرد.

از گذشته تاکنون معمول بوده که برای جلوگیری از دسترسی دیگران به یک مکان یا محتوای یک نامه، در آن مکان با پاکت، نامه را با ماده چسبنده ای می بستند و روی آن مهری می زدند که امروزه از آن تعبیر به «لاک و مهر» می شود و برای گشودن آن، حتماً باید مهر آن شیء چسبنده شکسته شود، مهری را که بر این گونه اشیاء می زنند «خاتم» می گویند و از آنجا که در گذشته گاهی از گلهای سفت و چسبنده برای این کار استفاده می کردند در بعضی از کتب معروف لغت در معنای خاتم می خوانیم «مایوضع علی الطینه »(1) چیزی که بر گل می زنند».

خاتم از ریشه «ختم» به معنی «پایان» گرفته شده و از آن جا که مهر زدن در خاتمه و پایان قرار می گیرد، نام «خاتم» بر این ابزار نهاده شده است و به این علت به انگشتر، خاتم می گویند که نقش مهر را معمولاً روی انگشتر می کندند و به وسیله انگشتر نامه ها را مهر می زدند، لذا از جمله مسائلی که در حالات پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) و شخصیت های دیگر مطرح می شود نقش خاتم آنهاست.
نقل شده است هنگامی که پیامبر گرامی اسلام تصمیم گرفت دعوت خود را گسترش دهد و به پادشاهان و سلاطین روی زمین نامه بنویسد، دستور داد انگشتری برای آن حضرت ساختند که روی آن «محمد رسول الله» حک شده بود و نامه های خود را با آن مهر می کرد.(2)

با این بیان به خوبی روشن می شود که خاتم گرچه امروز به انگشتر تزئینی نیز اطلاق می شود، ولی ریشه اصلی آن از ختم به معنی پایان، گرفته شده است و در آن روز به انگشترهایی می گفتند که با آن نامه ها را مهر می کردند.(3)

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ