اگر شیطانها برگرد دلهای فرزندان آدم نمی چرخیدند، آنها به ملکوت نظر می کردند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 95 بهمن 27 , ساعت 5:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله مطالعه تطبیقی ویژگیهای مشترک طراحی چهرههای معنوی در تمدنهای دینی (بودایی، مسیحیت، اسلام) تحت word دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مطالعه تطبیقی ویژگیهای مشترک طراحی چهرههای معنوی در تمدنهای دینی (بودایی، مسیحیت، اسلام) تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله مطالعه تطبیقی ویژگیهای مشترک طراحی چهرههای معنوی در تمدنهای دینی (بودایی، مسیحیت، اسلام) تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مطالعه تطبیقی ویژگیهای مشترک طراحی چهرههای معنوی در تمدنهای دینی (بودایی، مسیحیت، اسلام) تحت word :

مقدمه

در تاریخ هنر و تمدنهای بزرگ دینی، همواره شاهد بروز آثار معنوی و روحانی هستیم که سعی در برقراری ارتباط انسان با عوالم ملکوتی دارند. یکی از بارزترین مصادیق آن چهرههای معنوی است. چهره انسانهای وارسته مجالی برای نمایش روحانیت و معنویت در قالب تصویر انسانی بوده و همواره در تمدنهای دینی مورد توجه خاص بوده است. این چهرهها دارای خصلتهایی است که وقتی در کنار یکدیگر قرار داده میشوند چنین به نظر میآید که دارای روحی واحد و مشترک هستند. در تمدنهای گوناگون دینی به خصوص سه تمدن بزرگ بودایی، مسیحی و اسلامی شاهد چهرههایی هستیم که ضمن دارابودن خصلتهای خاص فرهنگی خود دارای ویژگیهای مشترکی هستند که از آن به »صورت نوعیه« تعبیر میشود.

از آنجایی که در هنر تمدنهای بزرگ دینی بهخصوص در تمدنهای بودایی، مسیحی و اسلامی، موازین هنری با اصول و ویژگیهای تفکر دینی همسوترند، چهرههای آرمانی و معنوی موجود در این تمدنها بیشترین شباهت را به صورت نوعیه دارد و در این مقاله سعی شده است تأکید بیشتر بر این سه تمدن بزرگ باشد. سؤالات اصلی این تحقیق شامل موارد ذیل است:

1) آیا ویژگیهای مشترکی میان چهرههای معنوی در تمدنهای دینی وجود دارد؟

2) چگونه هنرمندان توانستهاند به تصویرگری چهرههای معنوی مطابق صورت نوعیه بپردازند؟

شناسایی ویژگیهای مشترک چهرههای معنوی در تمدنهای دینی هدف اصلی این تحقیق است و از آنجایی که در خصوص بررسی تطبیقی چهرههای معنوی در تمدنهای دینی تحقیق جامعی صورت نگرفته ضروری است تا با بررسی ویژگیهای مشترک چهرههای معنوی در تمدنهای دینی بر اساس صورت نوعیه به اشتراکات آنها دست یافت.

مقاله حاضر حاصل پژوهش بر اساس روش تحقیق توصیفیـتحلیلی و روش تجزیه و تحلیل کیفی است. گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای و مشاهده آثار شاخص تاریخ هنر اعم از آثار نقاشی و حجمی صورت گرفته است.

پیشینه تحقیق

بررسی و مطالعات هنری درباره این موضوع بیشتر به علل ترویج شمایلها و یا علل شمایلشکنی پرداخته شده اما کمتر از نظر تجسمی، به نوع و ویژگیهای طراحی شمایلها و چهرهای معنوی پرداخته شده است. به هر حال، در میان مطالب گوناگون درباره صورت نوعیه و آرمانی گهگاه اشاراتی به برخی ویژگیهای چهرههای معنوی شده است. از جمله اکبر تجویدی در کتاب نقاشی ایران از قدیمترین

تصویر1. پیکره خدای ابو، تل اسمر، مرمر، حدود0052ق.م، موزه عراق، بغداد، مأخذ: گاردنر، 3731: 25 .

روزگار تا دوران صفوی (1352) مبحثی مفصل با عنوان چهرهسازی در اسلام دارد و در آنجا به برخی ویژگیهای چهرههای نقاشیشده در نگارگری که نمایشگر چهرههای آرمانی و معنوی است اشاره کرده است. لئونید اوسپنسکی در کتاب معنای شمایلها (1388) ضمن بحثهایی درباره علل و شرایط ایجاد شمایلها به ویژگیهای شمایلهای قدیسین در ادوار گوناگون مسیحی پرداخته است. همچنین در آثار کوماراسوامی بهخصوص در دو کتاب فلسفه هنر مسیحی و شرقی (1386) و نیز استحاله طبیعت در هنر (1384) ضمن اینکه بهوفور میتوان مطالبی در ارتباط با توجه هنرمندان تمدنهای دینی به امور معنوی و عالم ملکوت و صورت نوعیه یا مثالی یافت درمورد ویژگیهای چهرههای معنوی کشیدهشده در تمدن بودایی و مسیحی نیز نکات ارزشمندی بیان شده است. درمقالهای با عنوان »مکتب خیالینگاری« در شماره دوم مجله گلستان هنر محمدعلی رجبی ضمن توصیف ویژگی چهره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) که در پردههای قهوهخانهای نقش بستهاند بیان کرده که هنرمندان با حذف صفات ظاهری و نفسانی چهرهای مقدس و روحانی بر جای گذاشتهاند. ثروت عکاشه در کتاب نگارگری اسلامی ضمن توصیف ویژگیهای تصویرسازی اسلامی در صفحه 85 در مبحث »حالت بیتفاوتی در چهرهها« با برشمردن برخی ویژگیها بهطور کلی به معنویبودن چهرههای نگارگری اسلامی اشاره کرده است.

اما در این تحقیق سعی شده تا ضمن شناسایی ویژگیهای چهرههای معنوی در تمدنهای دینی، بهطور ویژه به ویژگیهای مشترک چهرههای معنوی، که در نهایت

تصویر2. صورتک توت عنخ آمون، حدود0431ق.م، بلندی 45 سانتیمتر، موزه مصر، قاهره، مأخذ: . Jacket,2004:234

صورتی نوعی و آرمانی را متصور میسازند، پرداخته شود.

تمدنهای دینی و صورت نوعیه

در تاریخ هنر نقاشی و پیکرتراشی، بهویژه در تمدنهای دینی، چهرههایی وجود دارد که حالتی روحانی و معنوی را به بیننده القا میکند. این چهرهها که برگرفته از تفکر آرمانی و معنوی است اغلب برای اهداف تعلیمی و بهمنظور متوجهساختن مؤمنان به سوی امر متعالی استفاده میشود. به همین منظور در تمدنهای گوناگون برای بهتصویرکشیدن این چهرهها قوانین و ضوابط مشخصی وجود داشت تا هنرمندان بتوانند براساس آن چهرههایی روحانی و آرمانی را ترسیم کنند. این اصول به سبب آنکه برگرفته از تفکرات دینی آرمانگرا بودند دارای ویژگیهای مشترکی هستند که با مشاهده آنها میتوان روح واحدی را احساس کرد.

در فرهنگ دهخدا ذیل واژه دین آمده است: »از جهت تاریخ، ادیان را به ادیان موجود و ادیان گذشته و همچنین ادیان الهی و ادیان غیرالهی میتوان تقسیم کرد. مقصود از ادیان الهی دینهایی هستند که بنای آنها بر اعتقاد به یگانگی خداست و آن را ادیان آسمانی نیز گویند. احکام این ادیان بهوسیله پیمبران از جانب خدا به خلق ابلاغ میشود. اساس این ادیان تسلیم است و دین اسلام از جمله ادیان الهی یا آسمانی و به امر حق است. مسلمانان دین را عبارت از مجموعه قواعد و اصولی میدانند که انسان را به پروردگار نزدیک میکند. در تداول و استعمال عامه در بعضی موارد ملت و مذهب در ردیف دین به کار میرود، اما در حقیقت در

میان آنها تفاوتی است. در قرآن از ملت ابراهیم به حنیف تعبیر رفته است که دین حنیف و دین فطرت خوانده شده است و گاهی دین در مجموعه دین و مذهب به کار رفته است.« همچنین در ادامه به نقل از کشاف اصطلاحات الفنون مینویسد: »دین در اصطلاح وصفی است الهی که صاحبان خرد را با اختیار خود بهسوی رستگاری در این دنیا و حسن عاقبت در آخرت میکشاند و بدین معنی شامل عقاید و اعمال نیز میگردد.«

باید اشاره کرد که منظور از هنر دینی هنری نیست که تنها موضوع دینی داشته باشد و یا از حقیقتی روحانی مایه گرفته باشد، بلکه باید زبان صوری و تصویری آن نیز از همان حقیقت روحانی سرچشمه گرفته باشد. یکی از ویژگیهای فرهنگهای دینی احاطه کل به جز است. هنرمندان در این حوزه تفکر هرگاه به ظاهر اشیا توجه میکنند در جستجوی کل و باطن آن هستند و ازاینرو در عین توجه به صورتهای متکثر صورت کل و حقیقت اشیا یا همان »صورت مثالی و نوعی« آن را مدنظر قرار میدهند.

اصل ملکوتی هنر و وجود نمونههای آسمانی و صورتهای مثالی و نوعی برای امور محسوس و موجود در عالم ماده هنری میآفریند که عوارض ظاهری در آن کمترین نقش را ایفا میکند و آنچه بیش از همه خودنمایی میکند همان ملکوت اشیا و امور است که در قالب صورتهای کاملاً مجرد و رمزگونه بیان میشود. در هنری که اصول الهی و ملکوتی بر آن حکمفرماست کوچکترین امور و فعالیتها از سایه رحمت آسمانی برخوردار است. بورکهارت مینویسد: »هنر دینی اصلی آسمانی و ملکوتی دارد، زیرا نمونههای هنر دینی جلوه حقایق لاهوتی است. هنر دینی با تجدید و تکرار آفرینش یا صنع الهی بهصورت مجمل در قالب تمثیلات نشاندهنده ذات رمزی و نمادی جهان است و بدینگونه روح انسان را از قید وابستگی به وقایع مادی خام و گذرا رهایی میبخشد. رمز فقط یک علامت قراردادی نیست بلکه مطابق یک قانون هستی صورت نوعی یا ربالنوع خود را متظاهر میسازد« (بورکهارت، 1349: 5).

از ویژگیهای دیگر این هنرها پیروی از ضوابط و قواعدی است که در آیینها بیان شده است. این شرایط و ضوابط هنری سبب میشود تا هنرمند حقایق پنهان در متنهای دینی را در آثار هنری جلوهگر نماید و با مراقبه از این اصول و عمل به روشهای معنوی در خود قابلیتی را احراز کند تا بتواند جلوههای عالم غیب را وفادارانه در کار هنری خویش باز نماید. رکا جانجی از قول کوماراسوآمی مینویسد: »کوماراسوامی به یک متن بودایی اشاره میکند که در آن تمام توان دعا و مراقبه برای فراخواندن شکل حقیقی الهه تارا به کار گرفته میشود. نقاش یا مجسمهساز برای خلق تصویر او باید از این روشها برای تجسمبخشیدن به تصویر پیروی کند. بار دیگر میبینیم که این مراقبه و تمرکز است که برای یک هنرمند اهمیت دارد و توانایی در بازسازی

فصلنامه علمی- پژوهشی نگره

12

شماره62 تابستان29

مطالعه تطبیقی ویژگیهای مشترک طراحی چهرههای معنوی در تمدنهای دینی (بودایی، مسیحیت، اسلام)

تصویر3. چن یونگ چن، بودا در زیر درخت مانگو، حدود5201م، گنجینه کیت مک لورد، مأخذ: Rathbone,1969:24

وفادارانه قالبهای طبیعی اهمیت چندانی ندارد« (جانجی، 1388: 101).

نظریههای ارائهشده گواه آن است که اندیشه صورت نوعی انسانی تابلوی تمامنمای فرهنگ و تمدن ملل و اقوام مهمترین عامل شکلگیری طراحی این نوع از چهرهها بوده است. چنین تصویری که از انسان در تمدنهای دینی ارائه میشود، جملگی حالتی از روحانیت و معنویت را تداعی میکند. به همین دلیل زمانی که هنرمندان قصد کشیدن چهرهای آرمانی و معنوی داشتند نکات و ضوابط زیادی را مراعات میکردند، بدان معنا که هنرمندان ضمن آموزش قواعد ترسیم چهره و حتی نمایش چهرههای شبیهسازیشدهای که کاملاً شخصی و دارای حالات درونی بودند از ترسیم صورت حقیقی و متعلق به عالم معنوی نیز غافل نبودهاند. به عبارت دیگر گویی یک صورت نوعی که شاخصههای آن برگرفته از تفکرات دینی و روحانی هر یک از اقوام و ملل بوده در پس پرده همه چهرههای معنوی و حتی صورتهای فردی مشخص تعبیه شده است. این قاعده که در طراحی تمامی عناصر نقاشی و از جمله در چهره رعایت شده باعث ایجاد چهرههایی معنوی و فرازمینی شده است.

تصویر صورت نوعی در زیربنای طراحی هر چهره نمایشگر نوعی وحدت در تمامی چهرههای متکثر است و سبب میگردد تا نوعی هویت فرهنگی بین تمامی چهرهها با شخصیتهای مختلف ایجاد شود و این مسئله بهخصوص در هنر نگارگری بعد از اسلام به اوج خود میرسد. صورت نوعیه جلوهای مجرد دانسته شده و از اصول مادی و طبیعی متعالیتر است؛ بر این اساس هرچه هنرمند بتواند چهرهها

تصویر4. کانن، نقاشی روی پارچه، حدود0021م، مجموعه فنلوسا-ولد، مأخذ: همان: 34.

را به ویژگیهای صورت نوعیه نزدیکتر کند میتواند بر معنویت آنها بیفزاید. این امر را میتوان در تمامی فرهنگهای دینی ادوار گوناگون از عصر اساطیر تا عصر تمدنهای دینی مشاهده کرد. در هریک از این تمدنها هنرمندان با استفاده از قواعد و شیوههایی که مبتنی بر تفکر معنوی آن آیین است سعی در آفرینش آثاری میکنند که مملو از حالتی روحانی و معنوی منبعث از آن آیین باشد.

برای مثال، در تمدن سومر، که یکی از قدیمیترین تمدنهای پیش از اسلام است و جنبه دینی در آن بسیار بارز بوده (تصویر1)، چشمان درشت و باز تمثال خدایان که نشاندهنده نظارت همهجانبه خدایان در عهد باستان است یکی از مظاهر توجه به آرمانی و معنوی کردن چهرهها بوده است که دیدن انسانی را از دیدن حیوانی صرف متمایز میگرداند« (گاردنر، 1373: 52).

در تمدن مصر نیز، که یکی از صور شاخص تمدن بشری است، تلقی دیگری از تجلی اقتدار روح که ترکیبی از نظارت هشیارانه مجسمههای سومری همراه با قدرت و اقتداری نمادین است به ظهور میرسد. سعی هنرمند مصری بر آن نبوده که چهره شاه یا مقامهای عالیرتبه را شبیهسازی صرف کند، بلکه »خاطر وی صرفاً متوجه ویژگیهای جبلی و اصلی است و به جزئیات فرعی کاری ندارد« (گامبریج، 1379 :46؛ تصویر2).

اما مسئله چهرهپردازی آرمانی و معنوی را بهطور ویژه در سه تمدن بزرگ دینی شامل تمدنهای بودایی (اعم از حوزه هند و چین و آسیای شرقی)، مسیحیت (بهخصوص از ابتدا تا ظهور عصر رنسانس) و اسلام میتوان ملاحظه

فصلنامه علمی- پژوهشی نگره

تصویر5. بودای ایستاده، قرن 41 م، مجموعه براندج، مأخذ:
kakaudo,1990:85

کرد که بهتفکیک در خصوص هریک از آنها توضیحاتی ارائه میشود.

بررسی ویژگیهای چهرههای معنوی در هنر سه تمدن بزرگ دینی الف. چهرههای معنوی در هنر بودایی

در هنر بودایی هیچ نقش و دستساختهای صرفاً جهت نمایش زیبایی نیست، بلکه در نسبت با آن مشاهدات و دعوت به آنها از طریق اشکال و صوری است که انسان را تشویق به تشبّه به خدایان مینماید. نتیجه محاکات امور قدسی در هنر بودایی، رستگاری و نجات و آرامش و تمکین است و یا اینکه حداقل مایه تسلی روح هنرمند خواهد بود. رابرت فیشر مینویسد: »نگارگری بودایی در خدمت آن است که یادآور حقایق جاودانه این دین باشد و آنها را حمایت و تقویت کند; چون مقصد فرجامین آیین بودا که تعالی از این جهان فریب، یعنی ]رسیدن[ به نیرواناست به هنری نیاز داشت که نگارههای آن بسیار آرمانی شده و بی نهایت زیباتر از پیکرههایی باشد که در وجود این جهانی شخص دیده میشود; غرض از همه آنها آمیختن پیامی والا با جهانی میرا بود« (فیشر، 1383 :3).

هنرمندان بودایی میخواهند از طریق تجسم گوهر انسان برتر که بهعقیده آنان در بودا تجلی یافته به آن یگانگی و سعادت کامل نائل آیند. برای بوداییان هنر چهرهپردازی آرمانی، نقش آیینی و تربیتی دارد. بهعقیده آنان تمثال بودا در این جهان موجب دوام حضور جسمانی شخص بودا میشود و بهنوعی مکمل آموزههای بودایی است. »آنها

تصویر6. مسیح(ع)، نقش موزاییک بالاخانه جنوبی ایاصوفیه، استانبول، اواخر سده 31م، مأخذ: جنسن، 9531: 291.

میخواهند با ثبت تمام جزئیات (اندامهایی که در نقاشی به تصویر میکشند) و استحاله آنها در یکدیگر به آن تمامیت برتر برسند. در اینجاست که مسئله صورتپردازی آرمانی

و شبیهسازی از روی جسم استعاری به میان میآید« (کوماراسوآمی، 1386: 176). برای نیل به چنین هدفی (یعنی نمایش انسان کامل) هنرمند هندی به مراقبه و تزکیه نفس میپردازد و از طریق شهود و جذبه الهی میتواند به حقیقت امور دست یابد و سپس آن را به نمایش گذارد.

سازنده تمثال به روشهای گوناگون مراقبه از جمله »یوگا« سعی میکند تا از تأثیرات پریشانگر و هیجانانگیز زودگذر و خیالات دنیوی و خودبینی رها شود تا در نهایت چهره مقدس بر وی جلوه کند. بورکهارت مینویسد: »بر اساس داستانی از هند باستان شاه Rudrayana یا Udayana نقاشانی نزد نیکبخت ]بودا[ گسیل داشت تا تمثال وی را تصویر کنند، ولیکن چون سعی آنان در پرداختن نقش صورت بودا بیهوده بود، بودا به ایشان گفت که خستگی(روحی)شان مانع از کامیابی در نگارگری میشود،

و آنگاه فرمود تا برایش پردهای آوردند و بر آن شبیه خویش را تابانید. بهحسب روایتی دیگر، یک تن از پیروان tathagata کوشید تا تمثال وی را نقش کند. امّا سعیش بیهوده بود، چون نتوانست نسبتها و اندازهها یا ابعاد tathagata را ضبط و ثبت کند. بدین جهت که هر میزانی
و مقیاسی بسی کوچک بود. سرانجام بودا به وی فرمود که خط کنارهنمای سایهاش را که بر زمین افتاده بود ترسیم کند. نکته مهمی که باید از این دو روایت به خاطر سپرد این است که تمثال مقدس بهمثابه بازنمایی یا تصویرتابی خود
32

شماره62 تابستان29

مطالعه تطبیقی ویژگیهای مشترک طراحی چهرههای معنوی در تمدنهای دینی (بودایی، مسیحیت، اسلام)

تصویر7. شمایل مسیح(ع) که »با دست بشر کشیده نشده«، سده 41م، مأخذ: wordpress.com

tathagata مینماید« (بورکهارت، 1369: 165).

در زیباییشناسی هند باستان میتوان رسالاتی در باب مسائل عمومی زیباییشناسی و قواعدی برای هنرها یافت، رسالاتی همچون ناتیا ساسترا، سیلپا ساسترا، ساهیتیا پارپانا و ویشنو دارمو تارا پورانا. در این متون قواعد و قوانین دینی دقیقی درباره پیکرنگاری و نقاشی وجود دارد که پیروان این آیین موظفاند از آنان سرمشق گرفته و آن را به کار برند. اهمیت این موضوع تا جایی است که حتی در هند نقل شده که نقاشی به نام چیترهکاره توسط برهمنی تکفیر شد، چراکه قوانین تألیف تصویرگری را، که دستور اجرای آن را به او محول کرده بودند، پایمال کرده بود.

در زیباییشناسی هندی بنابر گفته شوکرا چاریا »فقط آن مجسمهها و نقاشیهایی را باید زیبا خواند که مطابق دستورالعملهای قوانین دینی است نه آنان که سلیقه یا وهم محض را ارضا میکند و هنرمند طبق شهود خود (از حقیقت) تصاویری را از الوهیت که آن را عبادت میکند در معابد میسازد. بنابراین قسمت اصلی هنر که مشاهده است یک نوع یوگاست« (تاجدینی، 1372: 107).

در پیکرنگاری بودایی در همه ادوار هنری آن بودا را بیشتر میتوان از روی نشانههای خاصی مثل برآمدگی روی جمجمه که نشانه نیروهای روانی برتر است و یا نشانههای دیگر خاصی همچون یک بافته موی روی پیشانی، موهای مجعد و نشانههای چرخ و نیلوفر در زیر پاها بازشناخت. در چهره بودا همواره لبخندی معصومانه مشاهده میشود که

تصویر8. مریم ولادیمیر، قرن11م، موزه دولتی تاریخ، مسکو، مأخذ:

Tatyana,1989:22

نشان از آرامش درونی بوداست و همواره طی طریق پایدار سالک بودایی را به سوی رستگاری بشارت میدهد. ابروان کمانی بلند و بالارفته که نشان از آرامش است، چشمانی بادامی و در بسیاری موارد بسته و یا با نگاه رو به پایین و خسته که نشاندهنده توجه به باطن و ریاضت و سلوک وی است، بینی استخوانی و صورتی گرد که به گونهای ساده شدهاند، و در مواردی نیز پیشانی بلند که نشان از مقام تفکر بلند وی است همگی نشانی از تلاش هنرمند برای ایجاد شمایل ملکوتی و اعراض از شباهتنگاری ظاهری است.

از آنجا که پیکره و بهخصوص چهره بودا نسخهای بیبدیل از تمام سعادت روحانی سرمدی را در خود جذب کرده است، به مضمونی مرکزی تبدیل میشود که همه تمثالها و تصاویر دیگر دور آن میچرخند. غیر از علامات مشخصه بودا، تمثال وی بر ابعاد و تناسبات خاصی مبتنی است که کمال هنر و نقش در آن متجلی میگردد. بورکهارت در خصوص تناسبات بدن و سر تمثال بودا مینویسد: »بنا بر شاکلهای از تناسبات که در تبت مورد استفاده است، خط مرزی یا کنارهساز پیکر نشسته، بهاستثنای سر، در مربعی محاط است که خود در مربع قاب سر انعکاس مییابد، همان گونه که اندازه صفحه سینه، بین شانهها تا ناف، برحسب تناسبی ساده، در چهارگوش چهره منعکس میگردد. این انگاره که شاید روایاتی از آن وجود داشته باشد ساحت کاملاً ایستای کل تمثال و احساس تعادل استوار و آرمیدهای را که آن تمثال به بیننده الهام میدهد متحقق میسازد«

فصلنامه علمی- پژوهشی نگره

تصویر9. مسیح بر صلیب، 0421م، دیر سانتاماریا دگلی انجلی، مأخذ:

Rolf,1995:37

(بورکهارت، 1369: 171). نکته جالب توجه در این خصوص آن است که کمال تناسبات پیکره بودا به طور ویژه در تناسب اندام چهره وی نیز بهطور جداگانه رعایت شده است که این امر نشان از اهمیت ویژهای است که هنرمندان برای نقش چهره بودا به عنوان چهرهای آرمانی قائلاند. ازاینرو شکل پیکره بودا اغلب بسیار انتزاعی و جزئیات زائد آن حذف شده است. به همین سبب توجه بیننده به نگاه متمرکز و به چهره و دستها جلب میشود، یعنی به نقاطی که دور آنها را سطوح صاف بیتزیین گرفته است. اینها با هم میآمیزند تا معنایی را برسانند که از صحنه نخستین گفتار فراتر رفته به ابعاد متعالی آیین بودای مهایانه میرسد.

با ورود آیین بودا به شرق کمکم تغییراتی در پیکره و چهره بودا پیدا شد، از جمله اینکه بینی و چشمها باریکتر، برجستگی چانه کمتر و صورت گردتر شد. چهره بودا خصوصیات زنانه به خود گرفت و بودا در مقام مهر و شفقت و بهعنوان پیامبری مهربان و رئوف تصویر شد (تصاویر3 تا 5).

ب .چهرههای معنوی در هنر مسیحیت

تمدن مسیحیت نیز با اعلام محبت و دعوت به برادری و پاکدامنی و عبودیت به درگاه باریتعالی آغاز گردید. سالکان و عارفان مسیحی که به گنوستیکها مشهور بودند عموم مؤمنان را به تأمل، معرفت و شناسایی حضوری باریتعالی بر مدار عشق و محبت دعوت میکردند. ازاینرو هنر مسیحی صرفاً یک موضوع پیدا کرد و آن نمایش جلوه محبت الهی در خلق بود که به وساطت حضرت مسیح(ع) ظاهر میگردید. در آیین مسیحیت نیز هنر خصوصاً نقاشی و پیکرتراشی

تصویر01. زندگانی پرافتخار حضرت علی(ع)، حسین همدانی، موزه رضا عباسی، مأخذ: سیف، 9631: 171.

رواج بسیار یافت. هنرمندان نقاش و مجسمهساز با توجه به سنت یونانیـرومی که در تصویرگری اندام انسانی و چهرهسازی تبحر و قابلیت فراوانی از خود بر جای گذاشته بودند در نمایش وجه روحانی مسیح(ع) و سیر و سلوک مؤمنانه وی تلاش بسیار کردند و توانستند با رویکردی جدید تصاویری از عوالم روحانی را با تأکید بر آموزههای کشیشان رقم زنند. آبچان درباره اعتقاد هنرمندان مسیحی به ماورایی بودن شمایلها مینویسد: »هنرمند میدانسته که سمبل او شبیه یک انسان عادی نیست. ولی کوشش او اصولاً برای نشاندادن یک انسان عادی نبوده است، بلکه او بیان یک حالت و ماهیت فوق انسانی است« (آپچان، 1349: 320).

هرچند در اوایل ظهور دین مسیحیت کشیدن شمایل مسیح(ع) و سایر انبیا و قدیسان در کاتاکومبها توسط راهبان و عرفای مسیحی انجام میشد، اما حدود قرن هشتم و نهم میلادی گروهی که به شمایلشکنان معروف شدند با شمایلنگاری به جهت تشبه به بت پرستی مقابله کردند. به هر حال طولی نکشید که آباء کلیسا به منظور مشروعیت بخشیدن به شمایلها توجیهاتی را مدون نمودند و به همین دلیل دوباره شمایلکشی متداول شد. از جمله توجیهاتی که در هفتمین مجمع اسقفهای مسیحی اعلام شد آمده است: »خدا وجودی است در ماورای همه توصیفها و نمودارها ولی چون کلام خدا سرشت آدمی یافت که آن با دمیدن زیبایی الوهیت به صورت اصلی خویش باز به کمال گرایید پس خدا را میتوان و باید به صورت بشری مسیح پرستید« (بورکهارت، 1365: 42).

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 بهمن 27 , ساعت 5:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله پهنه بندی بار برآورد شده مواد آلی و ترکیبات مغذی ناشی از فاضلاب شهری ورودی به رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز با استفاده از GIS تحت word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله پهنه بندی بار برآورد شده مواد آلی و ترکیبات مغذی ناشی از فاضلاب شهری ورودی به رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز با استفاده از GIS تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله پهنه بندی بار برآورد شده مواد آلی و ترکیبات مغذی ناشی از فاضلاب شهری ورودی به رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز با استفاده از GIS تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله پهنه بندی بار برآورد شده مواد آلی و ترکیبات مغذی ناشی از فاضلاب شهری ورودی به رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز با استفاده از GIS تحت word :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: همایش ملی پژوهشهای محیط زیست ایران
تعداد صفحات: 9
چکیده:
در این پژوهش غلظت آلاینده های BOD، COD، ازت کل و فسفر کل در ایستگاه بالادست و پایین دست رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز به مدت6 ماه در دو فصل تر و خشک با روش های استاندارد آب و فاضلاب مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به دبی رودخانه و دبی برآورد شده فاضلاب شهری بار آلودگی آلاینده های مذکور محاسبه شد و سپس نقشه پهنه بندی بار آلودگی پارامترهای BOD، COD، ازت کل و فسفر کل رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز ترسیم گردید. با توجه به نقشه ترسیم شده بار آلودگی پارامترهای مذکور در ایستگاه پایین دست رودخانه در محدوده مورد مطالعه نسبت به ایستگاه بالادست افزایش یافته است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 بهمن 27 , ساعت 5:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بهینه سازی متمرکز برای مدل کنترل موجودی کالای فسادپذیر در زنجیره تأمینحلقه بسته با سیکل تولید و بازتولید همزمان تحت word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بهینه سازی متمرکز برای مدل کنترل موجودی کالای فسادپذیر در زنجیره تأمینحلقه بسته با سیکل تولید و بازتولید همزمان تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بهینه سازی متمرکز برای مدل کنترل موجودی کالای فسادپذیر در زنجیره تأمینحلقه بسته با سیکل تولید و بازتولید همزمان تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بهینه سازی متمرکز برای مدل کنترل موجودی کالای فسادپذیر در زنجیره تأمینحلقه بسته با سیکل تولید و بازتولید همزمان تحت word :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار
تعداد صفحات: 10
چکیده:
کالاهایی که به مرور زمان ارزش خود را ازدست میدهند و غیر قابل استفاده میشوند مانند میوه، سبزیجات، خون و مواد شیمیایی و غیره. در اکثر مدلهایی که به مطالعه سیستمهای موجودی میپردازند فرض میشود که میتوان کالا را در زمان نامحدود در انبار ذخیره کرد تا بتوان تقاضای مشتری را برآورده نمود، در صورتی که اگر نرخ فسادپذیری مقدار قابل توجهی باشد، نمیتوان آن را نادیده گرفت. از طرفی با پیشرفت تکنولوژی، افزایش رقابت در بازار و کاهش عمر محصولات، تعداد اقلام فساد پذیر در حال افزایش است. بر این اساس و با توجه به اهمیت این محصولات در این مقاله به بررسی سیستم موجودی برای اقلام فاسدشدنی در زنجیره تأمین حلقه بسته پرداخته شده است. در مدل پیشنهادی کمبود مجاز نبوده و نرخ تقاضا و فاسد شدن، ثابت فرض شده است. پس از مدلسازی مسأله، تابع سود کلی زنجیره به روش متمرکز بدست آمده و مقدار بهینه آن با کدنویسی در نرم افزار Matlab محاسبه شده است. در نهایت با ارائه یک مثال عددی و انجام تحلیل حساسیت روی پارامترهای مختلف به تشریح مدل پرداخته خواهد شد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 بهمن 27 , ساعت 5:2 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله ارائه روشی برای کنترل ژنراتور دوسر تغذیه بهکار رفته در مزرعه بادی به منظور حصول حداکثر توان خروجی با استفاده از مبدل بوست تحت word دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله ارائه روشی برای کنترل ژنراتور دوسر تغذیه بهکار رفته در مزرعه بادی به منظور حصول حداکثر توان خروجی با استفاده از مبدل بوست تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله ارائه روشی برای کنترل ژنراتور دوسر تغذیه بهکار رفته در مزرعه بادی به منظور حصول حداکثر توان خروجی با استفاده از مبدل بوست تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله ارائه روشی برای کنترل ژنراتور دوسر تغذیه بهکار رفته در مزرعه بادی به منظور حصول حداکثر توان خروجی با استفاده از مبدل بوست تحت word :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: بیست و یکمین کنفرانس مهندسی برق ایران
تعداد صفحات: 5
چکیده:
محدودیت سوختهای فسیلی، مشکلات زیست محیطی و همچنین ایجاد امنیت انرژی، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر را برای تولید انرژی الکتریکی به ضرورتی مهم تبدیل کرده است. در این میان انرژی بادی به دلیل گستردگی، بسیار مورد توجه دولتها قرار گرفته است. ازطرفی دیگر با رشد تکنولوژی توربینهای بادی در چند دهه اخیر که از مزیتهای فراوانی چون عدم نیاز به سوخت و عدم ایجاد لودگی زیست محیطی برخوردار است، استفاده از این نوع انرژی برای تأمین برق به سرعت افزایش یافته است. بنابراین دستیابی به حداکثر توان در مزرعه بادی و در پی آن بهبود کیفیت توان در هنگام وقوع اغتشاشات در سیستم قدرت یک امر مهم و ضروری به شمار میآید. روشهای بهکار رفته برای حصول نقطه ماکزیمم توان عبارتند از: 1- روش کنترلیTSRروش کنترلیP&Oروش کنترلیORBدر این مقاله از ترکیب روش- های کنترلیORB و P&O جهت حصول ماکزیمم توان استفاده شده است. از مزایای این روش میتوان به عدم نیاز به باد سنج، عدم نیاز به اطلاعات قبلی شرایط باد و نوسانات کم در نقطه توان ماکزیمم اشاره کرد. نتایج شبیه سازی، درستی این ادعا را ثابت میکند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 بهمن 27 , ساعت 5:1 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله بررسی آزمایشگاهی اثر تغییر عدد فرود بر آبشستگی موضعی اطراف آبشکن L شکل مستقر در قوس 180 درجه رودخانه تحت word دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله بررسی آزمایشگاهی اثر تغییر عدد فرود بر آبشستگی موضعی اطراف آبشکن L شکل مستقر در قوس 180 درجه رودخانه تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله بررسی آزمایشگاهی اثر تغییر عدد فرود بر آبشستگی موضعی اطراف آبشکن L شکل مستقر در قوس 180 درجه رودخانه تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله بررسی آزمایشگاهی اثر تغییر عدد فرود بر آبشستگی موضعی اطراف آبشکن L شکل مستقر در قوس 180 درجه رودخانه تحت word :

سال انتشار: 1391

محل انتشار: سومین همایش ملی مدیریت جامع منابع آب

تعداد صفحات: 5

چکیده:

یکی از راههایی که جهت کنترل فرسایش در قوس خارجی رودخانه ها مفید می باشد ، استفاده از آبشکن L شکل می باشد. آبشکن با هدایت جریان به سمت محور رودخانه،از ایجاد جریان آشفته در طول ساحل جلوگیری کرده و مانع فرسایش ساحل رودخانه ها می گردد . از طرف دیگر آبشکن به صورت مانعی در مقابل جریان عمل می کند و این امر باعث ایجاد آبشستگی در اطراف آبشکن می گردد. به منظور بررسی اثر تغییر عدد فرود بر آبشستگی اطراف آبشکن،آزمایشهایی در یک فلوم آزمایشگاهی با قوس 180 درجه و شعاع مرکزی 2/8 متر و عرض 0/6 متر از جنس پلاکسی گلاس انجام شد . در این تحقیق با قراردادن چهار آبشکن L بصورت منفرد به شکل هندسی تخت در یک موقعیت و عمق ثابت و با چهار دبی متغیر،پدیده آبشستگی حول آبشکن ها در حالت آب زلال مورد بررسی قرار گرفت . برای مصالح کف فلوم از ماسه طبیعی با دانه بندی یکنواخت با D50=1.4 mm و ضریب یکنواختی 1/3 استفاده شد . نتایج این تحقیق نشان داد حداکثر میزان آبشستگی در هنگام نصب یک آبشکن L شکل در موقیعت 75 درجه و عدد فرود 0/35 (دبی 25 لیتر بر ثانیه) و l/L= 0.5 ا (l= طول بال و L= طول آبشکن) صورت می گیرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<   <<   46   47   48   49   50   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ