سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوردن از سرِ سیری، خواب بی شب زنده داری، خنده بی [مایه] شگفتی، ناله و مویه بلند به هنگام مصیبت، و بانگ نای در نعمت و شادمانی، نزد خدا سخت ناپسند است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 97 خرداد 13 , ساعت 12:59 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله مدیریت تولید در صنایع کوچک تحت word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مدیریت تولید در صنایع کوچک تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله مدیریت تولید در صنایع کوچک تحت word ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مدیریت تولید در صنایع کوچک تحت word :

مدیریت تولید در صنایع کوچک
یکی از مهمترین نقطه قوتهای صنایع کوچک استعداد بالقوه آنها در برقراری رابطه بین تولیدات بخش کشاورزی و بخش صنعت است. صنایع کوچک در هر دو زمینه فراورده‏سازی محصولات کشاورزی و تولید ماشین‏آلات و وسایل موردنیاز برای استفاده در بخش کشاورزی سهم مهمی را ایفا می‏کند.
مهمترین مسئله کشورهای جهان سوم، بیکاری و افزایش مهاجرت روستاییان به شهرهاست. لذا برنامه‏ها و سیاستهای صنعتی باید در راستای کاهش بیکاری و بهبود وضع اکثریت مردم باشد.

با توجه به این هدف اولا فرصتهای اشتغال باید در مناطق روستایی و شهرهای کوچک به وجود آید، ثانیا این فرصتها به طور متوسط باید به اندازه کافی ارزان باشد، ثالثا با توجه به این که جمعیت کشورهای در حال توسعه از آموزش کافی برخوردار نیست و نرخ بیسوادی بالاست، روشهای تولید باید نسبتا ساده باشد. رابعا روشهای تولید باید به صورتی باشد که از منابع محلی استفاده کند و در نهایت اهداف فوق از رهگذر ایجاد صنایع کوچک قابل تحقق باشد.

یکی از مهمترین نقطه قوتهای صنایع کوچک استعداد بالقوه آنها در برقراری رابطه بین تولیدات بخش کشاورزی و بخش صنعت است. صنایع کوچک در هر دو زمینه فراورده‏سازی محصولات کشاورزی و تولید ماشین‏آلات و وسایل موردنیاز برای استفاده در بخش کشاورزی سهم مهمی را ایفا می‏کند.
پیشرفتهای سریع کشورهای در حال توسعه نظیر کره جنوبی، تایوان، مالزی، هندوستان، ترکیه، اندونزی و دهها کشور دیگر نشان‏دهنده این است که با برنامه‏ریزی‏های جامع، اتخاذ سیاستهای اصولی در جهت تقویت کارآفرینی و ایجاد انگیزه در جهت جذب کارآفرینان می‏توان خلا موجود در کشور را پر کرد. با مروری بر علل پیشرفت کشورهای صنعتی چون آلمان، ژاپن، امریکا، انگلیس و دیگر کشورهای پیشرفته صنعتی متوجه می‏شویم که صنایع کوچک در این کشورها به عنوان پایه‏های اصلی رشد و توسعه و دستیابی به صنایع فوق مدرن بوده است

. به دلیل انعطاف‏پذیری و استفاده از تکنولوژی ساده، صنایع کوچک نقش بسزایی در تولید، اشتغال‏زایی، صادرات، ارزش افزوده و در یک کلام توسعه اقتصادی کشور دارند. با عنایت به وابستگی شدید صنایع واسطه‏ای و مادر در زمینه تکنولوژی و توان سرمایه‏گذاری کشورهای صنعتی، امکان هرگونه حرکت اساسی در جهت صنعتی شدن برای کشورهای درحال توسعه کند و مشکل خواهد بود و برای رهایی از این تنگناها و حداکثر بهره‏گیری از امکانات و استعدادهای داخلی و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور و اشتغال، حمایت از صنایع کوچک یکی از بهترین راهها می‏تواند باشد. مطابق مطالعات و بررسی‏های انجام شده در سطح جهان توسط سازمان جهانی کار (ILO) حدود 70 درصد از نوآوریها و اختراعات در صنعت، توسط کارآفرینانی به وجود آمده که در واحدهای کوچک و متوسط مشغول بوده‏اند.

در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، سیاستگذاری‏ها در جهت حمایت هرچه بیشتر از صنایع کوچک است و این بنگاههای کوچک به شدت مورد توجه قرار گرفته‏اند تا جایی که به عنوان مثال در قانون اساسی کره جنوبی بر حمایت و پشتیبانی هرچه بیشتر از این صنایع تاکید شده است، یا در ژاپن صنایع کوچک با سازماندهی بسیار قوی نقش مهمی در تحولات صنعتی و تکنولوژیک این کشورها ایفا می‏کنند.
مزایای کلی صنایع کوچک
مزایا و برتریهای صنایع کوچک در دنیای امروز به حدی است که بدون اغراق قابل شمارش نیست و محدودیتی برای این مزایا وجود ندارد. این مزایا از زوایای مختلف قابل بررسی است اما به طور کلی می‏توان این مزایا و ویژگی‏ها را برای صنایع کوچک در سطح جهانی به شرح ذیل برشمرد:
1 – تنوع در مصرف منابع انرژی

با عنایت به رشد نامحدود تکنولوژی در زمینه‏های مختلف علوم الکترونیک، علوم ژنتیک و; میزان مصرف انرژی در صنایع معدنی بسیار کاهش یافته و در آینده نیز همچنان این کاهش ادامه خواهد یافت و به همت و ابتکار و خلاقیت کارآفرینان واحدهای کوچک، منابع جدید انرژی با قیمتهای بسیار پایین‏تر جایگزین منابع قبلی شده که از این منابع می‏توان به تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته و حرارت، انرژی حرارت مرکزی زمین، امواج دریا، انرژی باد، انرژی رعد و برق، هیدروژن و بیوگاز اشاره کرد که واحدهای تحقیقاتی صنایع کوچک پیوسته روی این مسائل مطالعه نموده و آنها را مدنظر قرار داده‏اند.
2 – کاهش اتلاف انرژی مواد
رشد تکنولوژی و طراحی هوشمندانه و بکارگیری ابزارهای نوین سبب کاهش قیمت بإ؛ توجه به کاهش ضایعات، مصرف کم انرژی، حذف کارهای غیرضروری و مصرف کامل مواد اولیه شده است.
3 – تمرکززدایی
وجود مراکز متعدد کارگاههای تولیدی در شهرها و روستاهای مختلف کشورها موجب تمرکززدایی از جهات مختلف صنعتی، تولیدی و نیروی انسانی شده و توزیع تقریبا همگونی را از نظر جمعیتی و ; در سرتاسر هر کشور سبب شده‏اند.
4 – کارآیی اقتصادی
صنایع کوچک در صورت گسترش مطلوب، محیط رقابتی و سالمی به وجود می‏آورند که در کارایی اقتصادی کشور نقش بسزایی خواهد داشت. صنایع کوچک می‏توانند به عنوان اقمار صنایع بزرگ، سهم بسزایی در تحول صنعتی و به وجود آوردن پیوندهای مستحکم صنعتی ایفا کنند. امروزه در اغلب کشورهای جهان و خصوصا در ژاپن، صنایع بزرگ تدریجا خط تولید خود را کوچکتر کرده و آنرا به صنایع کوچک می‏سپارند. در کارگاههای کوچک تولیدات بر اساس درخواست مشتری و باب میل و سلیقه آنها ساخته می‏شود و محصولات بسیار متنوعی با کیفیتهای بسیار بالا و از نظر زیبایی نیز در حد بالایی تولید می‏کنند. زمان ساخت محصول در این کارگاهها نسبت به کارخانه‏های بزرگ خیلی کوتاهتر است و لذا مشتریان بیشتر راغب هستند تا کالاهای موردنیاز خود را از اینگونه واحدها تهیه نمایند. این صنایع:

– دارای بالاترین ظرفیت ایجاد اشتغال برای قشر جوان و نیروی فعال هستند
– توانایی لازم در راستای تامین قطعات موردنیاز صنایع مادر بزرگ را دارند
– توانایی انعطاف‏پذیری بالایی در تنوع بخشیدن به نوع فعالیت‏های تولیدی را دارند – توان لازم در جهت جذب سرمایه‏های سرگردان جامعه را دارند
– این صنایع می‏توانند سکوی پرتاب مدیران و کارآفرینان اقتصادی باشند و مرکزی برای مدیران و نیروهای متخصص موردنیاز صنایع و تکنولوژی پیشرفته باشند
مدیران این کارگاهها و واحدها دارای مزایا و ویژگی‏های خاص هستند که برخی از این ویژگی‏ها عبارتند از:
– در تصمیم‏گیری برای انجام کار جدید و تغییر و تحول در روند کار قاطع هستند
– خواهان سبک موفقیت و موقعیت اجتماعی ویژه هستند
– حداکثر استفاده را از حداقل امکانات می‏نمایند

– گرایش شدید به آگاهی یافتن از روشهای جدید و نوین تولیدی و بکارگیری بهینه روشها را دارند
– دارای قدرت سازماندهی موثر و پویا هستند
– صبور بوده و دست به مخاطره می‏زنند
– برنامه‏ریز دقیق و آینده‏نگر هستند
– به سرعت خود را با منابع موجود تولید هماهنگ می‏کنند
– در زمینه تولیدات نیز دارای ویژگی‏های خاصی هستند که اغلب صنایع بزرگ فاقد آن هستند.
عوامل بازدارنده در رشد صنایع کوچک و راهکارهای رفع آن
حتی کمی صنایع کوچک در ساختار صنعتی کشور ما قابل توجه است ولی به دلیل آن که در سیاستگذاری‏ها به واحدهای تولیدی یکسان و فارغ از مقیاس آنها نگریسته شود، صنایع کوچک و متوسط با معضلات متعددی روبه‏رو شده‏اند. این معضلات به حدی است که این صنایع از ایفای نقش مورد انتظار از آنهإ؛ همچنین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ناتوان مانده‏اند.

از عوامل بازدارنده و موانع رشد صنایع کوچک در کشور می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 – داشتن ساختار سنتی از جنبه‏های مختلف مدیریتی، نیروی انسانی و ماشین‏آلات 2 – محدود بودن به بازارهای کوچک
3 – در اختیار نداشتن منابع مالی لازم و کافی
4 – پایین بودن نرخ سرمایه‏گذاری‏های جدید

5 – وجود قوانین انعطاف‏پذیر کار و تامین اجتماعی و مالیاتی
6 – آسیب‏پذیر بودن این صنایع در مشکلات و بحران‏های اقتصادی در رویارویی با تورم، مشکلات تامین مواد اولیه و غیره
7 – نبود نظام منسجم پشتیبانی از صنایع کوچک
8 – پایین بودن نرخ ورود صنایع کوچک به بازار و مشخص نبودن نرخ واقعی خروج از آن
9 – نبود نظام پشتیبانی از کارآفرینان و نوآوران
اگر تجربه کشورهای پیشرو در این عرصه رإ؛ که در سازماندهی صنایع کوچک به موفقیت‏های قابل ملاحظه‏ای دست یافته‏اند مورد توجه قرار دهیم، درخواهیم یافت که ما نیز ملزم به کار و کوشش همگانی و اقدامات اساسی در نظریه‏پردازی و ارائه راهکارهای مناسب و منطقی برای سازماندهی صنایع کشور خود هستیم. از دیدگاه ما صنعت کشورمان نیاز به تحول در عوامل زیر را دارد تا فضای مناسب برای تنفس در رشد صنایع کوچک فراهم آید:
راهکارها:
1 – رقابت‏پذیر کردن صنایع

با توجه به جهانی شدن اقتصاد، صنایع کوچک و متوسط برای رقابت‏پذیر شدن نیاز به تحول در موارد زیر را دارند:
– افزایش کیفیت کالا و کاهش قیمت محصولات
– افزایش مقیاس
– نوآوری
– تنوع
– نو کردن ماشین‏آلات
– آموزش
البته این تحول باید »فرایند گونه« و از نوع پویای آن باشد در غیر این صورت ممکن است در کوتاه مدت به موفقیت‏هایی دست یابیم، ولی در درازمدت به طور حتم با مشکلات دوچندانی مواجه خواهیم بود.
2 – تقویت ارتباط صنایع کوچک با صنایع بزرگتر

تقویت ارتباط صنایع کوچک و بزرگ، باید در راستای سیاست بومی کردن هرچه بیشتر زنجیره ارزش افزوده صنایع از طریق تشویق آنها به »پیمانکاری« باشد همچنین ارائه برخی تسهیلات و تخفیف‏های مالیاتی و نظارت بر حسن انجام اینگونه قراردادها و تشویق صنایع به ورود به سیستم‏های پیمانکاری بین‏المللی، با هدف تسهیل راهیابی آنها به بازارهای جهانی از دیگر راهکارهای قابل پیگیری است.

3 – راه‏اندازی خوشه‏های صنعتی
راه‏اندازی خوشه‏های صنعتی و ایجاد شبکه‏های همکاری بین صنایع کوچک با هدف رسیدن به مقیاس‏های قابل رقابت، راهکار دیگری برای سازماندهی آنهاست. در این راستا ارتقای کیفیت محصولات از طریق ایجاد زمینه‏های همکاری بین تشکل‏های صنایع با تشکل‏های دیگر چون مهندسین مشاور، دانشگاهها و نهادهای تحقیقاتی امکان‏پذیر خواهد بود.

در اینجا تذکر دو نکته حائز اهمیت است: اول این که از مشخصات صنایع کوچک مدرن »انعطاف‏پذیر بودن« آنهاست و انعطاف‏پذیر شدن این صنایع، مستلزم منعطف بودن قوانین کار و تامین اجتماعی، مالیات و حقوق و دستمزد است که مختص آنها تدوین شده باشد. نکته دوم »توجه به آموزش« است. در دیدگاه مدرن، آموزش پویا، هدفمند و برون‏نگر، لازمه نظام‏هایی است که میل به رشد، نوآوری تعامل و توسعه دارند. درواقع پس از شناخت کامل از وضعیت صنایع داخلی و آگاهی از تجربیات جهان توسعه یافته است که می‏توان با طراحی نظامی کارآمد و همه گیر و اعمال سیاست‏های توسعه‏ای، این بخش از صنعت کشور را فعال و پویا نمود. نگرش یکسان به صنایع کشور، بدون توجه به کوچکی و بزرگی این صنایع یکی از عمده‏ترین معضلات صنایع کوچک در کشور ما شمرده می‏شود.

در حال حاضر 364 هزار کارگاه صنعتی کوچک در کشور وجود دارد که 96 درصد از کل صنعت کشور را شامل می‏شود اما در مجموعه قوانین کشور در شاخص‏هایی همچون قوانین تجاری، قوانین پولی و مالی، قوانین گمرکی و مالیاتها، هیچ قانونی که به صورت مستقیم اشاره به بخش صنعت کوچک و متوسط بکند، وجود ندارد و اگر هم به صورت غیرمستقیم اشاره کند، هیچ تفاوتی با بخش بزرگ صنعت ندارد. این معضل یکی از مشکلات عمده صنعت کوچک است که جز با تغییر نگاه کلان دولت به صنعت کوچک، حل‏شدنی نیست.

اشتغال و لزوم توجه به صنایع کوچک
امروزه از اشتغال به عنوان یکی از متغیرهای اصلی اقتصاد نام برده می‏شود. تبعات بیکاری علاوه بر مشکلاتی که برای فرد ایجاد می‏کند به جامعه نیز زیان می‏رساند و درواقع همیشه افرادی ناخواسته و به اجبار بیکارند. از این جهت برای رفع معضل بیکاری راهکارهای متعددی از سوی اقتصاددانان پیشنهاد شده است که از آن جمله می‏توان به صدور نیروی کار به خارج از مرزها، استخدام اجباری و خارج از تخصص توسط دولت، ایجاد و رشد صنایع خانگی باتکیه بر خوداشتغالی و; اشاره کرد. اما همواره به طور مشترک اقتصاددانان به نقش صنایع کوچک در رشد اقتصادی و درجه کاربردی بالای آنهإ؛ (اشتغالزایی بالا) اذعان دارند.

آنچه که اهمیت و نقش صنایع کوچک و توسعه آن را در کشور ما بیش از همه جلوه می‏دهد دو مزیت اساسی این صنایع است که در ادامه به بررسی آن می‏پردازیم. از ویژگی‏های مهم این صنایع سرمایه‏گذاری اندک موردنیاز و اثرات حاصل از کاربری (یا به عبارتی قدرت اشتغالزایی) بالای این صنایع می‏باشد. زیرا امروزه یکی از مشکلات اساسی در جامعه ما معضل اشتغال و بالا بودن نرخ بیکاری است و لذا ازجمله اهداف کلیدی و مهم برنامه‏های آتی کشور رفع عدم تعادلهای موجود در این عرصه می‏باشد

. از طرف دیگر پرواضح است که منابع مالی جهت انجام پروژه‏های سرمایه‏گذاری به منظور ایجاد اشتغال پایدار و مولد بسیار محدود و اندک است. لذا تدابیری که در جهت رفع معضل بیکاری اتخاذ می‏گردد باید از این ویژگی خاص برخوردار باشند که ضمن این که ایجاد اشتغال پایدار و مولد را هدفگذاری می‏نمایند، باید با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال را ایجاد کنند که این اهداف با توجه به ویژگی‏هایی که برای صنایع کوچک برشمردیم، از رهگذر توسعه و ایجاد صنایع کوچک قابل تحقق است زیرا همانطور که گفته شد در این صنایع با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال ایجاد می‏شود چرا که سرمایه‏گذاری اندک و کاربری بالا ویژگی خاص این صنایع است. این موضوع از آمار و اطلاعات مربوط به صنایع کوچک به خوبی قابل درک است.

مطابق آمار و اطلاعات موجود در کشور در سال 1375، سهم کارگاههای صنعتی کوچک (کمتر از 10 نفر کارکن) از کل اشتغال بخش صنعت 47/5 درصد می‏باشد. این گروه از کارگاههای صنعتی نسبت به سایر گروهها بیشترین سهم از اشتغال را به خود اختصاص داده است. همچنین بالغ بر 95/8 درصد از کل کارگاههای صنعتی کشور درگروه صنایع کوچک قرار دارند. این درحالی است که با این سهم بالا از کارگاههای صنعتی از اشتغال صنعتی، تنها 9/3 درصد از کل سرمایه‏گذاری بخش صنعت مربوط به صنایع کوچک می‏باشد.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ